Bygger bryggeri

På den størrelsen dere bygger ville jeg helt klart gått for Miguel sin løsning. Et par slanger, ventiler på alle kar, og hurtigkoblinger. Syns det blir litt overkill med fast røropplegg på 20-30 liters oppsett. Kost står ikke i forhold til resultat.
Bruker sjøl løse slanger på et bryggeri i ca samme størrelse som FrankD, men her er det nok marked for litt fast opplegg med tiden.
Men hva betyr overkill? Hvis hardpiping har en fordel, så er vel det sant for alle bryggeri - enten de er 20, 50 eller 100 liter. Om man tar utgangspunkt i at de fleste bryggeri på 1hl eller større er bygd med kasserte varmtvannsberedere, så utgjør hard piping en mindre prosentandel av totalprisen på små bryggeri (som typisk er bygd med storkjøkkenkjeler à ~2k x 3). Jeg prøver ikke å bagatellisere utgifter - jeg deler som sagt bryggeriet med to andre, og slipper altså unna med 1/3 av kostnadene. Jeg er veldig takknemlig for at du deler synspunktene dine med oss, men sånn jeg leser argumentet ditt så kan det reduseres til at den tekniske standarden på bryggeriet skal være proporsjonal med størrelsen - og der er jeg uenig :)

(...)
Før chugger pumpa kom var det slanger på alt. Funket greit det, men når det plutselig dukket opp et par meter 316 rør :)
Hvor kjøpte du rørene, Frank?
 
Men hva betyr overkill? Hvis hardpiping har en fordel, så er vel det sant for alle bryggeri - enten de er 20, 50 eller 100 liter. Om man tar utgangspunkt i at de fleste bryggeri på 1hl eller større er bygd med kasserte varmtvannsberedere, så utgjør hard piping en mindre prosentandel av totalprisen på små bryggeri (som typisk er bygd med storkjøkkenkjeler à ~2k x 3). Jeg prøver ikke å bagatellisere utgifter - jeg deler som sagt bryggeriet med to andre, og slipper altså unna med 1/3 av kostnadene. Jeg er veldig takknemlig for at du deler synspunktene dine med oss, men sånn jeg leser argumentet ditt så kan det reduseres til at den tekniske standarden på bryggeriet skal være proporsjonal med størrelsen - og der er jeg uenig :)


Hvor kjøpte du rørene, Frank?
Er ikke uenig med deg. Men syns det er greit å holde det enkelt, spesielt med tanke på rengjøring. Sirkulering med pumpe er kjempegreier også, uansett hardpipe eller ikke. Kjøp gjerne ei pumpe som er kraftig nok til "neste byggetrinn". Det kommer nok når en først er inne på DIY..
 
Det er ikke slik at alt store bryggerier på 10 000L gjør er bedre enn hva hjemmebryggerne gjør. Ofte styrer vekt på utstyr og tapskostnad ved bryggefeil en stor rolle.
Vi kan løfte kjelene ut for en grundig rengjøring og har ofte slangetrykk som egner seg for fleksible rør med hurtigkoblinger - det har ikke 'de store'. Vi kan bruke de dyreste råvarene og klinke i en kilo humle på 25L øl... og vi kan helle ut et parti øl uten at det slår ut på økonomien.
Selvfølgelig er det både pent og litt hi-tech med faste rør og kraner, men mange finner det tungvint i bruk.
Ingenting er feil - vi liker bare utstyret satt opp på forskjellig vis.
Gøyalt å se ditt oppsett :)
 
Vi tar innvendingene på alvor og leser og noterer oss hvert svar i tråden. Vi får se hvordan det blir med rør versus slange - flere av dere gode poeng i forhold til kost versus vinning. Jeg kan forøvrig legge ved et bilde av et bryggeri jeg kom over forleden som er ganske likt det vi ser for oss, men med en annen design på rør og automatiske ventiler.


Med det noe generiske navnet 'The Professional Microbrewery'.
 
Dette ser knallbra ut! Det ble en voldsom diskusjon med rørene mine. Det kostet ikke all verden å dra en rørbit ut av skrotcontaineren, bøye det og tigsveise et par flenser. 3/4" silikonslanger er heller ikke gratis, så jeg valgte det enkleste og rimeligste. Skal man kjøpe til full pris og betale norske lønninger for jobben blir dette hinsidiges all fornuft.
Dessverre er det langt mellom hver gang det havner slike rør containeren. Hvis noen hiver syrefast tror jeg aldri det treffer bunnen før jeg stuper etter.
ImageUploadedByTapatalk1435087437.495400.jpg
 
Vel, så var vi her. Kontrollpanelet skal selvfølgelig ikke stå der, og bordet er midlertidig. Men noe i retning av dette blir det nok.
 
Takk for tilbakemelding. Her er bilde med alfa laval-veksleren. Vi har litt småarbeid igjen før vi kan sette brygg. Bl.a. tette gjennomføringen til varmeelementet i BK. Fremdeles usikker på hva som blir første brygg, men jeg skal holde tråden oppdatert.
IMG_20150728_221131.jpg
 
Ser veldig bra ut:) jeg har samme RIMS tuben selv, men har ikke fått koblet den opp og kjørt en test. Har tenkt å bruke 3KW element i den sammen med effektregulator. hvor stort element har dere, og har dere opplevd svidd vørter?
 
Ser veldig bra ut:) jeg har samme RIMS tuben selv, men har ikke fått koblet den opp og kjørt en test. Har tenkt å bruke 3KW element i den sammen med effektregulator. hvor stort element har dere, og har dere opplevd svidd vørter?
RIMS-røret fungerer utrolig bra, der har du noe å se frem til :) Hvor store batcher brygger du forresten? 3kW høres mye ut. Selv har vi 1,5kW og har ikke opplevd noen problemer med å treffe og holde temperaturer innen meske-spekteret. Har heller ikke opplevd svidd vørter.

Lenke til elementet.
 
Jeg brygger med beer brew 60. Denne har innebygget 3KW varmeelement, det er litt i minste laget ved stegmesking/utmesk og når vørteren skal opp til kok, bruker aaalt for lang tid...
RIMSen skal brukes til å varme skyllevann, og hjelpe bb60 under temperaturhevinger. Tanken er å bruke 3KW til å varme vann, så skru litt på noen kraner og justere ned effekten og så varme vørter.

Har en skisse her:
ImageUploadedByTapatalk1442086453.619827.jpg
 
Tilbake
Topp