Du må håndtere to ukjente faktorer dersom du skal tappe om. CO2 tap og mulig tilførsel av oksygen.
CO2 tapet kan du korrigere for ved å tilsette mer sukker, og starte en ny runde med naturlig karbonering. Hvor mye CO2 som slippes ut når du åpner korken, og hvor mye som er igjen i ølet, avhenger bl.a. av ølets temperatur. Er ølet ned mot 0 grader, bindes svært mye CO2 i ølet, og det er da mulig du ikke bør tilsette ekstra sukker i fare for flaskebomber. Flaskene skal jo også transporteres med variabel temperatur på reisen, som du da også må ta hensyn til.
Dersom du tapper om, er det bortimot umulig ikke å utsette ølet for ihvertfall litt oksygen. Dette betyr ikke at ølet blir ødelagt, men holdbarheten vil trolig reduseres. Da må man bare håpe at ølet ikke har fått bi-smaker før dommerne avsier sin dom.
Med to ukjente faktorer løper du en risiko for ødelagt øl, eller øl som ikke er så bra som det du har på 0,5 flaskene.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg tappet om på bjørnunger så tett opp mot fristen som mulig, slik at eventuell oksydering har kortest mulig tid til og skape usmak. Videre ville jeg ha tappet ølet på 1 grad, og ikke tilsatt mer sukker. Ølet ditt vil da være helt klart og uten bunnsediment. Du må bruke en eller annen form for hevert for å tappe fra midt i 0,5 flasken og ned i bunn av bjørnungen. Dette kan raskt bli det vanskeligste. Tapp flere flasker, og send dem du syntes du lyktes best med.
Lykke til i NM.