Bytte av mekanisk termostathjul til elektrisk termostat?

Vis vedlegget 20740
Denne står i min. Kapillar termostaten er utenom regulatoren.
Jeg har ikke funnet noen PID regulator til fornuftig pris som har variabel motstand som "utgang".
Tenkte å kjøpe pid med ssr som ei pakke. Bruker i dag HERMS på bb30. Europris vannkoker og en rørkveil.
Vis vedlegget 20746

Hva mener du?

1. Kapillar termostaten er utenom regulatoren.
2. Jeg har ikke funnet noen PID regulator til fornuftig pris som har variabel motstand som "utgang".

Kan man ikke koble hverken Sestos eller Auber til denne SSRen?
 
Sist redigert:
Du kan koble Sestos (D1S-2R) eller Auber til denne ja.. men du må ha utgaven med relee utganger og ikke den med SSR utgang..
SSRen vil da fungere on/off med å koble den til en rele utgang..

kontakt 3 og 4 koblet samme på den SSRen og den er på...ikke koblet sammen og den er av..
Vil du manuelt justere effekten(spenningen) så setter du inn et potmeter i serie...
 
Sist redigert:
Varmelementet har 2 ledninger inn. Den ene er koblet via regulator til 220v. Den andre via et dobbeltrele som styres av termostaten. Blåe firkanter på bildet. Termostaten styrer ikke effekten. Kun av og på med strømmen. På bildet skimter du det væskefylte kappilarrøret som går ned mot bunnen.
Det sitter enda en bimetalltermostat som fungerer som overopphetingsbeskyttelse. Den kan vi se bort fra når det gjelder regulering.
Du kan ikke bruke sestos eller auber til å styre ssr som står der. Du må nok svi av enda 30,- kr for nytt ssr.
Du kan la det stå,der og beholde effekt reguleringen. Pid vil vel ha vanskelig med autotuning hvis effekten varierer.
Du ser 2 ledninger fra potensiometeret på regulatorhjulet til ssr.
Edit: eller som TazzaT skriver. Med releutgang på PID kan du regulere effekten hvis du kobler inn potmeteret i serie.

ImageUploadedByTapatalk1443189037.079207.jpgImageUploadedByTapatalk1443189053.984798.jpg
 
Varmelementet har 2 ledninger inn. Den ene er koblet via regulator til 220v. Den andre via et dobbeltrele som styres av termostaten. Blåe firkanter på bildet. Termostaten styrer ikke effekten. Kun av og på med strømmen. På bildet skimter du det væskefylte kappilarrøret som går ned mot bunnen.
Det sitter enda en bimetalltermostat som fungerer som overopphetingsbeskyttelse. Den kan vi se bort fra når det gjelder regulering.
Du kan ikke bruke sestos eller auber til å styre ssr som står der. Du må nok svi av enda 30,- kr for nytt ssr.
Du kan la det stå,der og beholde effekt reguleringen. Pid vil vel ha vanskelig med autotuning hvis effekten varierer.
Du ser 2 ledninger fra potensiometeret på regulatorhjulet til ssr.
Edit: eller som TazzaT skriver. Med releutgang på PID kan du regulere effekten hvis du kobler inn potmeteret i serie.

Vis vedlegget 20747Vis vedlegget 20748

1. Effektregulatoren (potmeteret) går via SSvR - til varmeelement
2. Termostathjul går via dobbeltrelee - til varmeelementet.

1+2 betyr at effekt og termostat er styrt separat?

3. SSR til 30,- kr?
4. La SSvR stå koblet som den er - fra SSvR - effektregulator(potmeter) - varmeelement?
5. Bytte ut dobbeltrelee med SSR - koble SSR til PID(Auberin)+PT100 og varmeelement.

4+5. Da vil PID styre termostat, men ikke effekt. Vil ikke fungere optimalt om ikke effekten alltid står på 100%, eventuelt noe annet, men alltid likt.

Alternativ er å bytte ut både SSvR og dobbeltrelee med SSR(vil det holde med en SSR da?)

6. Potmeter i serie?
7. Koblingen vil se slik ut?
Strøm inn til PID.
PID kobles til 1. PT100 og 2. Potmeter(i serie?)
PID kobles til SSR.
SSR kobles videre til 1. til varmeelement.
2. til varmeelement.
 
Sist redigert:
Har åpnet tidligere, skjønte ikke så alt for mye. Her på forumet er jo folk over middels opptatt av mekking, har derfor spurt og gravet litt.

Har kommet et stykke på vei i å forstå hva som kan gjøres. Målet er å ha en handleliste, kjøpe inn det som trengs før jeg ber en bekjent fagmann ta selve koblingen.
Det blir derfor dessverre litt frem og tilbake, noe også fordi det er mange ulike løsninger.

Takk for hjelpen så langt, får se om jeg klarer å oppsummere litt av innleggene å lage en slags handleliste.
 
Products
------------------------------------------------------
1 x 25A SSR (MGR-1D4825) = $15.00
1 x Double Pole Single Throw Rocker Switch 250V 15A (KCD4) = $4.80
1 x Heat Sink for Solid State Relay, 25A (HS25) = $9.65
1 x Universal 1/16 DIN PID Temperature Controller (SYL-2362) = $41.25
 
Flere ting er billigere på ebay og AliExpress, men nå har du alt levert fra en kvalitetsleverandør, og du får alt levert raskt og samtidig. Jeg bifaller :)
 
Tilbake
Topp