Camco - Ultra Low Watt Density vs Ebay elementer....

Hei.

Jeg driver og bygger et eget ølkokeri.

Utgangs punktet mitt ,,og målet er at jeg skal koke med elektrisk kraft. ( evt gass om jeg må)

Har laget en rims kolbe med elementer fra ebay.  Men har hørt så mye godt snakk om Camco,,og deres ULWD elementer,,at jeg drog visaen og bestilte.

På ebay har jeg tidligere kjøpt 2 elementer,,til cirka 100 kroner stk.

2 camco 3500w elemter kom på 6-700. ( egentlig skulle de vært momset inn med 25% i tillegg).

Men,,når jeg åpnet pakken,,og så den fysiske størrelsen på dette elementet blir jeg i tvil om det er noe poeng å handle camco?

Legger ved bilde av 3 elementer.  Det minste er 1000 watt,,det neste er 2000 watt,,,,og det 3de ,og sorte,, er camco sitt på 3500 watt.......ultra low watt density.....go figure......????

Er Ebay forbigått av en gammel skreven "sannhet" her når det gjelder varme elementer og effekt/areal???

Vedlegg

• camco.JPG
    camco.JPG
    146 KB · Sett: 962
Det var jo pussig.... gjetter på at du har fått feil utgave tilsendt?!

Jeg bruker Speidel sine 'grilltennere' som er på 3200W og de er jo enorme i sammenligning med det du har på bildet.... (de er egentlig beregnet for varmebehandling av ny-presset fruktsaft har jeg hørt)

Så jo ganske like ut disse. Tror jeg har bedre areal på mitt 5 kw varmtvannsbereder element. Har aldri hatt noen problemer med svidd mesk på det i alle fall.

Brede skrev:
Så jo ganske like ut disse. Tror jeg har bedre areal på mitt 5 kW varmtvannsbereder element. Har aldri hatt noen problemer med svidd mesk på det i alle fall.

Bestilte fra anbefaling på link her inne - det står vitterlig ulwd - model 02913 screw in element.

"will withstand dry firing",,heats in lime and sand build up....bla bla...;)

Det lukter svidd vørter er jeg redd.

Jeg har sett petit sitt dypp element på 3200 watt,,,det er jo enormt i forhold ;)

Som om det ike var nok,,nederst på pakken står made in china,hahaha

Camco USA med store bokstaver fremme.....

Noen som bruker denne til å koke vørter med?

Den kan jo brukes i HLT,,og til en evt HERMS,,,men hadde planlagt å koke med de?

Er det noen fare for å svi godsakene,,,,eller går det greit.?

Er elementet på 2000w beregnet på 240v, kan det være at det ikke gir den effekten det er oppgitt til, er diameteren på kolbene lik?

Camco elemente på 3500w vil jo gi ca 3300w i 230v. Men uansett er det jo noe muffins. Er el

Haugen skrev:
Er elementet på 2000w beregnet på 240v, kan det være at det ikke gir den effekten det er oppgitt til, er diameteren på kolbene lik?

Camco elemente på 3500w vil jo gi ca 3300w i 230v. Men uansett er det jo noe muffins. Er el

Diameter er helt lik ja.  Men det ligger vel en glødetråd inni røret som danner kolben,,det er vel motstanden på den som avgjør effekten?

Har 7 stk camco 3500w 02912/02913, 3 i hlt, 3 i kokekjelen og 1 i RIMS. De har holdt i 1 1/2 år på 60-70 brygg, og er fin som ny etter en halvtime i PBW.

Eneste ulempen er at den forzinkete bakplaten ruster hvis man ikke har en anode eller dekker med silikon/tec7

Har et 4000W element tilsvarende det midterste du viser der og, det veier ca. halvparten så mye som camcoene og da ble jeg skeptisk til kvaliteten. Det elementet er ennå ikke testet men er backup om noen av de andre elementene skulle ryke.

Haugen skrev:

Min erfaring er at camco sitt 3500W-element trekker i underkant av 3000W ved ca 230V.

Det er sikkert litt variasjon - og dessuten så veit jeg ikke akkurat hva spenningen er, ser bare ampere som trekkes i displayet på amperemeteret... Skal måle skikkelig neste gang jeg brygger.

Litt av moralen her i innlegget mitt,,nå som Camco sin størrelse er avslørt til å være lik ebay elementene,,så er det ikke noen grunn til å betale 3 ganger mere for samme element.

Ebay sender gratis og,,og i byggekvalitet ser de veldig like ut.

Kaaaan være det ene lever lengre enn det nadre,,det har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om,,men dette er jo vanlige ohmske laster,,og begge er laget i kina,,,de blå fra ebay ser "helt greie" ut på utsiden.

Da har jeg testkokt camco og ebay. Begge oppfører seg likt, de får et bittelite belegg (sikkert av partikler i vørter som fester seg), ingen brent vørter.

Begge duger like fint er min konklusjon.

Dette gjelder i koke kjelen.

Jeg har brukt de i RIMS kolbe,,og pumpe med 3-4-5 liter max per minutt,,da blir nok areal og overflate temp mye høyere,,og vørter brenner seg,,så nå er neste fase en Herms kolbe.

Hvor får dere tak i mutteren for å få festet disse elementene til gryta?
Link mottes med stor takk, kjøpte dette elementet:

http://www.ebay.com/itm/Electrical-Element-Booster-For-Water-Heater-DN25-1500W-2000W-3000W-4000W-New-/251336500297?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item3a84d2a449

Tilbake
Topp