Varmeelement til bruk i RIMS.

Har bare fem brygg bak oss på vvb-bryggeriet. Har to av de 1800w-elementene under falskbunnen i meskekaret. Skulle gjerne hatt litt mere når man brygger garasjebrygg i kaldt vær, men på julebrygga var det ikke problem å stegmeske med 22kg korn og 60-70l vann. dødvolumet under falskbunnen er på 20l....
 
Sliter litt med og forstå, du regulerer A på PID? For å få disse forskjellige effektene fra elemente ja?

Ser jo ved nøye studering av det 9kw elementet at det ikke vil passe med gjenger i mitt eventuelle oppsett da jeg trenger 1" npt eller nps.

http://www.ebay.com/itm/AC220V-2KW-...er-Heating-Element-Heater-Gray-/301437102468? Dette vil kanskje passe bedre til mitt bruk. Plug and play også ikkesant?

Regulerer max effekt ved å velge kobling av elementet. Regulerer under kjøring med PID. Elementet du henviser til er et enkelt enfase element. Det gir deg max 2kW, ingen valg av max effekt. Men om 2 kW er nok vil det nok fungere bra. Høres kanskje lite ut til 75 liter

Nei, dette elementet er 2", skal lage alt uansett.
 
Regulerer max effekt ved å velge kobling av elementet. Regulerer under kjøring med PID. Elementet du henviser til er et enkelt enfase element. Det gir deg max 2kW, ingen valg av max effekt. Men om 2 kW er nok vil det nok fungere bra. Høres kanskje lite ut til 75 liter

Nei, dette elementet er 2", skal lage alt uansett.
Ja, da er jeg med:)

Mesker jo med rundt om 40l, det er det volumet rims-elementet skal håndtere.
Er jo bare interessert i og stabilisere mesketemp. og kanskje heve temperaturen 10-15 grader.

Men kan hende det blir lite med 2000w?


Høres lovende ut det prosjektet ditt Lars:)
 
Noen innspill på valg av varmeelement til rims systemet folkens, holder det med 2000w på ca 40l meskevann?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
lek deg litt her

http://processheatingservices.com/water-heating-time-calculator/

70 minutter å øke vanntemp med 50grader om du har 2kW. Kan bli litt lang bryggedag, men er helt klart mulig. Stegmesk blir treg. Samt at det blir noe varmetap i rims sløyfen.

Takk for kanonbra link, fikk ikke kalkulatoren til å fungere fra telefon men skal se på det når jeg når en pc :)

Men skal ikke varme vann fra scratch med dette. Dette skal brukes til stegmesking og utmesk.

Vet ikke forholdet på vørteren, men pga densitet burde det gå fortere å varme enn vann..

Hva bruker folk av element på et sånt oppsett da? Så på youtube at en brukte 120v 1500w elwment og det funket greit..

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Hei,

Jeg bruker 2,5kW på RIMS og med Blichmann sin "maks" sparge rate på 3,78l i minuttet, så blir vørteren brent hos meg etter omtrent 10 brygg med samme element. Har rengjort element så grundig som mulig for hver gang. Men det skaper seg et tynt belegg hver gang som minker overflaten på elementet.
2015-01-06 22_59_03-BoilerMaker™G2 _ Blichmann Engineering.png


Du kan selvfølgelig eksperimentere med å sette makspådrag på PID regulatoren til 50% når du har fått opp temperaturen på meskevannet. Det gjør jeg og det fungerer veldig bra. Da kan du bruke et element med "høy" effekt for å få raskt opp temperaturen på meskevannet samtidig som du kanskje unngår svidd vørter under selve meskingen ved å begrense effekten utifra regulatoren.
 
Hei,

Jeg bruker 2,5kW på RIMS og med Blichmann sin "maks" sparge rate på 3,78l i minuttet, så blir vørteren brent hos meg etter omtrent 10 brygg med samme element. Har rengjort element så grundig som mulig for hver gang. Men det skaper seg et tynt belegg hver gang som minker overflaten på elementet.
Vis vedlegget 16121


Du kan selvfølgelig eksperimentere med å sette makspådrag på PID regulatoren til 50% når du har fått opp temperaturen på meskevannet. Det gjør jeg og det fungerer veldig bra. Da kan du bruke et element med "høy" effekt for å få raskt opp temperaturen på meskevannet samtidig som du kanskje unngår svidd vørter under selve meskingen ved å begrense effekten utifra regulatoren.


Okei, på hvor stort bryggeri er dette? Så du varmer meskevannet opp til mesketemp. med RIMS?

Tenker at jeg varmer meskevann på samme måte som i dag, men eventuellt supplerer med RIMS:)

Hvor lang tid bruker du på temp. økningen/ene i prosessen da? Tenker fra proteinrest og opp, eller til utmesk.


Da vil det si at du kjører elementet på ca 1250w under mesking, tenker at jeg klarer meg med 2kw isåfall..

Takk for svar btw :)



Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Okei, på hvor stort bryggeri er dette? Så du varmer meskevannet opp til mesketemp. med RIMS?

Tenker at jeg varmer meskevann på samme måte som i dag, men eventuellt supplerer med RIMS:)

Hvor lang tid bruker du på temp. økningen/ene i prosessen da? Tenker fra proteinrest og opp, eller til utmesk.


Da vil det si at du kjører elementet på ca 1250w under mesking, tenker at jeg klarer meg med 2kw isåfall..

Takk for svar btw :)



Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Jeg fyller meskekjelen med vann fra krana på 2-4 grader og setter på elementet med PID-regulatoren innstilt på mesketemp pluss evnt. varmetap fra maltet. Jeg brygger 60ish liter om gangen. Når jeg bruker PID for å varme meskevann så er jeg helt trygg på at uansett hvor lenge jeg blir borte fra kjelen så er temperaturen akkurat der den skal være når jeg er klar til å hive oppi maltet.

Fra proteinrest opp til utmesk kan det ta litt tid, har aldri egentlig tatt tiden på dette men totalt bryggetid er omtrent 6 timer.
 
Ser bra ut dette :) Men hvorfor skal innløp gå via pumpa og herms?

Er tanken at den minste varmvannstanken skal være silkar og fjernes før kok?


Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Kan bruke det innløpet til ganske mye. Og alt gjort med 1 pumpe. Kun en ventil ekstra. Kan kjøre vaskemiddel/starsan gjennom hele anlegget.
Kan kjøre skyllevann med veldig god temperaturkontroll. Den minste tanken er tenkt som silkar ja.
Ikke sikkert at dette blir det endelige oppsettet, det blir sikker egen koker med tiden. Litt av idéen er å holde det litt kompakt. Og kan en Speidel meske og koke i samme kar kan jeg..
Under koking kan også varmeveksleren brukes, slik at det ikke er nødvendig med full effekt på kokeelementet i tanken. Er mottagelig for gode idéer av alle slag
 
Jeg fyller meskekjelen med vann fra krana på 2-4 grader og setter på elementet med PID-regulatoren innstilt på mesketemp pluss evnt. varmetap fra maltet. Jeg brygger 60ish liter om gangen. Når jeg bruker PID for å varme meskevann så er jeg helt trygg på at uansett hvor lenge jeg blir borte fra kjelen så er temperaturen akkurat der den skal være når jeg er klar til å hive oppi maltet.

Fra proteinrest opp til utmesk kan det ta litt tid, har aldri egentlig tatt tiden på dette men totalt bryggetid er omtrent 6 timer.

Flott og få snakket med noen som faktisk bruker et slikt oppsett!

Ja det er jo dette som er så kjekt med temp.styring, kan i teorien sette meskevannet på før man drar på jobb om så var:)

Da kjører du elementet på 100% så stiller du ned effekten før malten går i? Bruker du pumpa fra første stund med mesk, tenke jeg måtte helle over manuellt til maltsenga lå godt?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Kan bruke det innløpet til ganske mye. Og alt gjort med 1 pumpe. Kun en ventil ekstra. Kan kjøre vaskemiddel/starsan gjennom hele anlegget.
Kan kjøre skyllevann med veldig god temperaturkontroll. Den minste tanken er tenkt som silkar ja.
Ikke sikkert at dette blir det endelige oppsettet, det blir sikker egen koker med tiden. Litt av idéen er å holde det litt kompakt. Og kan en Speidel meske og koke i samme kar kan jeg..
Under koking kan også varmeveksleren brukes, slik at det ikke er nødvendig med full effekt på kokeelementet i tanken. Er mottagelig for gode idéer av alle slag

Det hørtes jo kjekt ut, å kunne kjøre alt fra samme plass :)

Da er tanken og ta skyllevann rett fra innløp og varme opp i varmeveksler(HERMS), eller kjører du varmt vann inn?

Vi brygger på denne metoden og det funker veldig bra for oss iallefall. Men vi har jo rundt 12 kg i silkaret så er forholdsvis greit å flytte på, sitter heiseannordning på kjelen for å løfte med under skylling.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Det hørtes jo kjekt ut, å kunne kjøre alt fra samme plass :)

Da er tanken og ta skyllevann rett fra innløp og varme opp i varmeveksler(HERMS), eller kjører du varmt vann inn?

Vi brygger på denne metoden og det funker veldig bra for oss iallefall. Men vi har jo rundt 12 kg i silkaret så er forholdsvis greit å flytte på, sitter heiseannordning på kjelen for å løfte med under skylling.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
Vil ha mulighet for opvarming av meskevann via varmeveksleren ja, men tenker å ha en ekstra tank til det. Må jo ha litt ferdig oppvarma skyllevann også. Her tenker jeg å bruke de 2 kokerene jeg har inntil videre.
Ja, meskekaret står på 3 bein, og har heiseanordning over. Dvs. om et par dagers tid. Silkaret er ferdig, tanken er klar for innsveising av uttak i bunn og flens for element. Her bruker jeg en 2" "rørfitting".
Plugger eksisterende uttak for evt senere bruk, og for innsetting av temp.prober. litt greit å ha noen målepunkter rundt om. PT100 følere finner jeg rikelig av på jobb, litt feilbestillinger opp gjennom årene.
 
Jeg fyller meskekjelen med vann fra krana på 2-4 grader og setter på elementet med PID-regulatoren innstilt på mesketemp pluss evnt. varmetap fra maltet. Jeg brygger 60ish liter om gangen. Når jeg bruker PID for å varme meskevann så er jeg helt trygg på at uansett hvor lenge jeg blir borte fra kjelen så er temperaturen akkurat der den skal være når jeg er klar til å hive oppi maltet.

Fra proteinrest opp til utmesk kan det ta litt tid, har aldri egentlig tatt tiden på dette men totalt bryggetid er omtrent 6 timer.


Hvordan fordeler du vørteren under mesking? Ser forskjellige løsninger med spargearm, perforert kobberrør ++.
Tenkte i første omgang å prøve med bare en slange som lå på toppen av mesken, men blir jo mer usikker jo mer research jeg gjør:p

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Har Blichmann sin autosparge, men skal gå tilbake til å ha en enkel slange som ligger på toppen av mesken. Blichmann sin lager for mye lyd da vørteren spruter igjennom ventilhuset. Det er meningen det skal være slik ifølge Blichmann. Selges om noen spør. Pluss at slangen er enkel å fjerne og sette på plass. I tillegg så er Autosparge litt vrien å rengjøre skikkelig.
 
Tilbake
Topp