Hei. Nei, du kan gjerne karbonere på 20C også men da må du se på tabeller hvor mye du må ha på.
Jeg anbefaler absolutt å senke det ned til 8C da hvis du kan og deretter fylle. Gjerne ha gassflasken også avkjølt. Dette er kun for effektivitet og sikkerhet men 20C går også.
I og med volumet forblir det samme inni fatet (utvidelsen av tanken er neglisjerbart), har man P_20/T_20 = P_8/T_8.
Så du får en del mer trykk ved 20C, men senker du temperaturen etter du har satt på gass, vil gassutveklsingen senke trykket og man får uansett samme volum CO2 oppløst i ølet når tanken blir si 8C.
6-8C og 2 bar er greit det.. risting hjelper, det gjør det, det øker grensesnittet for gassutvekslingen men hvis du ikke har dårlig tid , så tar det ca. 4 dager for å nå 'equilibrium' (likevektstilstand?), ved serveringstempraturer.
Etter sagt 4 dager ville jeg også senket trykket ned fra 2 bar til nærmere 1 ettter å ha trukket noe øl. 2 kan bli litt mye når man først har fått likevekten (hvis vi antar da serveringstempreraturer: ~4-8 C).
Og nei, selv med all verdens risting, får du aldri likevekt på 5 minutt! DU vil ha _noe_ karbonering men prøv fire dager så vil du se hva jeg mener.. trekk gjerne en *liten* smaksssprøve hver dag for å kjenne forskjellen.
Når man tapper, økes tomrommet i fatet og da skapes det et undertrykk og per idealgassloven trekkes gasser ut av væsken først, dvs. CO2 i hovedsak; inn i tomrommet. CO2 eskpanderer også veldig mye i tomrom i forhold til å være blant "ølmolekyler" og derfor detter trykket forholdsvis fort.
Derfor er det at man _skal_ ha gass på ved tapping slike den etterfyller tomrommet raskt og slik holder ølet karboneringen. Dette er ikke noe gass som lekker, dette er kun naturens fysikk og kjemi. På fat, når man tapper altså, ha gasstilførsel på for å beholde likevekten (ølkarboneringen) ved like.