CaSO4 for mye gypsum??

Hei,

Kjøpte en boks gypsum (100g) fra bryggselv for en tid tilbake og husket ikke hva de sa om mengdeforhold.

Leste derfor på boksen da jeg stod midt i det på bryggedagen. 28.3g pr gallon stod det. Hørtes sykt mye ut med 140 gram på 23 liters batch syntes jeg og tok "bare" 60 gram..

I ettertid ser jeg at dette var major fuckup.. 4-8 gram på 20 liter skriver de fleste.

Så hva blir utfallet av dette? Har jeg brygget avføringsmiddel??
 
Du vil vel ende opp med ca 500 ppm calsium. Anbefalt er 50-150 ppm. Og så får du rundt 1000 ppm sulfat. Anbefalt er 50-350. Du får en klorid-sulfatratio på ca 0,06. Under 0,77 gir økt bitterhet.
I tillegg hadde du sannsynligvis en ph i mesken på ned mot 4,7.
Mulig du har oppfunnet et helt nytt øl.
 
Du vil vel ende opp med ca 500 ppm calsium. Anbefalt er 50-150 ppm. Og så får du rundt 1000 ppm sulfat. Anbefalt er 50-350. Du får en klorid-sulfatratio på ca 0,06. Under 0,77 gir økt bitterhet.
I tillegg hadde du sannsynligvis en ph i mesken på ned mot 4,7.
Mulig du har oppfunnet et helt nytt øl.

Det hadde jo vært det beste om dette blir nydelig og noe for gjentakelse;) men jeg har mine tvil! Takk for tallene i alle fall. Skjønner at jeg burde satt meg mer inn i vannkjemi før jeg begynte å leke med dette ;)

Hva er forresten "vanlig" klorid-sulfatratio?
 
Det hadde jo vært det beste om dette blir nydelig og noe for gjentakelse;) men jeg har mine tvil! Takk for tallene i alle fall. Skjønner at jeg burde satt meg mer inn i vannkjemi før jeg begynte å leke med dette ;)

Hva er forresten "vanlig" klorid-sulfatratio?
Under 0,77 fremhever bitterhet, mens over 1,3 fremhever maltet. (Ifølge John Palmer). Så hva som er vanlig, avhenger av hva slags øl du lager.
 
Og det nytter ikke å følge generelle anbefalinger om mengde. Det avhenger av maltsammensetning, vannet ditt og hva du ønsker å fremheve. Anbefaler bru'n water regnearket, doner 10$ så får du siste versjon på epost. Mye bra informasjon om vannjustering der også.
 
Ja, og tilslutt handler det også om personlig smak. Retningslinjene er jo fine å følge før en ev. bestemmer seg hva en liker best selv.
Teorien sier at med en sulfat mengde på nesten 1000ppm og kalsium mengde på rundt 500ppm så skal det bli en slags ubehagelig bitter smak grunnet sulfatet,alka seltzers :) Og gjæren skal visstnok heller ikke ha godt av så mye kalsium, hemmer veksten. Men vi vet jo at det blir øl av det meste uansett. Du får poste her hvordan smaken kjennes.
Tastet inn verdiene fort og galt i Brewersfriend kalkulatoren med en tenkt maltsammensetning, og kalsium og sulfat kommer opp med en "harmful" advarsel, men dette går på smak etc. og ikke at det er skadelig å drikke.
Se her
http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=FWSLD4Q

Artig at konverteringen av stivelse til sukker fungerte på en så lav pH, nådde du faktisk forventet OG?

Edit: her er definisjonen av harmful fra Brewersfriend, gips er ikke helsefarlig i særlig grad
https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Produkter-og-kjemikalier/gips
  • If the calculator reports a harmful level, this means it is definitely harmful to the flavor of the beer, and quite possibly harmful to human health!
 
Sist redigert:
Edit: her er definisjonen av harmful fra Brewersfriend, gips er ikke helsefarlig i særlig grad
https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Produkter-og-kjemikalier/gips
  • If the calculator reports a harmful level, this means it is definitely harmful to the flavor of the beer, and quite possibly harmful to human health!

Ja traff OG faktisk. Og to døgn etter tilsatt 2 pk S-05 er det fullt kjør i gjærlåsen. Kanskje en av de mest robuste gjærtypene da, ift noe ferskgjær.

"Quite possibly harmful to human health" virker ikke for meg veldig betryggende...

Men takk for oppklarende post. Holder tråden oppdatert.
 
Ville ikke vært bekymret for annet enn drikkbarheten, Burton On Trent skal visst ha rundt 600 ppm sulfat på noe av vannet sitt historisk sett, du kan jo kalle den Burton on Trent IPA hvis den mot formodning blir en hit:)
 
Ja, og tilslutt handler det også om personlig smak. Retningslinjene er jo fine å følge før en ev. bestemmer seg hva en liker best selv.
Teorien sier at med en sulfat mengde på nesten 1000ppm og kalsium mengde på rundt 500ppm så skal det bli en slags ubehagelig bitter smak grunnet sulfatet,alka seltzers :) Og gjæren skal visstnok heller ikke ha godt av så mye kalsium, hemmer veksten. Men vi vet jo at det blir øl av det meste uansett. Du får poste her hvordan smaken kjennes.
Tastet inn verdiene fort og galt i Brewersfriend kalkulatoren med en tenkt maltsammensetning, og kalsium og sulfat kommer opp med en "harmful" advarsel, men dette går på smak etc. og ikke at det er skadelig å drikke.
Se her
http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/?id=FWSLD4Q

Artig at konverteringen av stivelse til sukker fungerte på en så lav pH, nådde du faktisk forventet OG?

Edit: her er definisjonen av harmful fra Brewersfriend, gips er ikke helsefarlig i særlig grad
https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Produkter-og-kjemikalier/gips
  • If the calculator reports a harmful level, this means it is definitely harmful to the flavor of the beer, and quite possibly harmful to human health!

Hei. 2 uker gjæring er ferdig og tørrhumling i 2 runder er gjort underveis. Har også prøvesmakt ved å tappe fra krana flere ganger. Humlearoma er nydelig. Hull melon og hallertauer Blanc i gode mengder. Smaken derimot - jeg er usikker altså.. det er ikke helt jævlig, men er en litt sånn skarp ettersmak. Har kjent veldig gjærsmak også, men denne vil kanskje avta. Tenker å flaske i morgen, så får vi se hva det blir til. Kan hende den blir bedre med karbonering og avkjøling ;)
 
Mener jeg leste at gipsen felte ut i flaskene, men i tråden på Homebrewtalk ble det vel rapportert om antydninger til diarè.....
Du får ha lykke til :)
 
Tilbake
Topp