Chili

Duckboot

Norbrygg-medlem
Planlegger en chili-dubbel.
Og ikke en slik med hint av Chili, men en chilibombe.

Jeg har tørket Carolina Reaper, og lurer på om noen har erfaring med mengder i øl?
Og jeg tenker på at det skal være slik at det akkurat er på grensen til at det svir, men det skal frembringe svette.

Jeg ville siktet på at ølet burde ha rundt 100 scoville eller så. Antar du vet sånn omtrent hvor sterk chilien. Da kan du enkelt regne deg frem til det.

Jeg brukte 2-3g per liter på 100K scovilles. Den brenner godt.
Så rundt 0,2 gram per liter eller så. Prøvesmak og juster etter et par dager. Scoville-tallene er ofte på tur.

Tror jeg prøver meg på ca 0,5 gram pr liter. Og kjører det i de siste 5 minutter under kok. Så kan jeg Tørr-chilie om det blir for tamt :eek:o_O:cool:

Jeg ville kanskje vært litt tvilende til å la dem være i gjæringstanken i over en uke for å ikke få med vegetabilske smaker. Videre vil jo en del aroma bli med co2'n ut av tanken. Kommer litt ann på om du er ute etter smak/aroma eller bare styrke.

Slengte 5 tørkede Carolina Reaper i 5 minutter før kok var ferdig. Har stått og gjæret nå i 1 uke ca. Målte i kveld og den var gått fra 1.062 til 1.010. Gjæret med 3787. Smakte på vørteren, og detta blir godt. Veldig fin varme, men ikke overveldende.

Tilbake
Topp