Chinook/Cascade/Amarillo

1.5g/l av hver både 10min og 0min/WP cascade - amarillo. 1g/l av de to til tørrhumle + 1g/l chinook.. Bitterhet til ca 35 justert med chinook FWH, men det spørs hvor mange IBU du vil ha. Og bare bruk us-05 av de du ramser opp. 7% krystallmalt. Er det under 150 EBC så er det samme hvordan du fordeler to krystallmalt . Der har du en streit APA

Sist redigert:
Bitterhet til ca 35 justert med chinook FWH, men det spørs hvor mange IBU du vil ha. Og bare bruk us-05 av de du ramser opp.

Takker for fint svar. Dette blir mitt 7 brygg Og eg vurderer derfor å lage det etter min egen oppskrift. Men, fint å få tips og innspill
Hvordan FWH? Personlig favoritt eller radio med Chinook? Har ikke prøvd det før, men er åpen for å prøve.:)
Hvorfor bare US-05? Kunne tenkt meg å prøve annen gjær. Tips?

Sist redigert:
@RealGone Sorry, dette ble kanskje ikke så relevant for deg. Men angående gjær: Virkelig gode engelske tørrgjær finnes ikke. Alternativ er safale-04 og Danstar Nottingham, og så har vel Mangrove Jacks noe, også. Jeg hadde gått for Nottingham. Den er slett ikke dårlig, den er bare ikke så god som de gode ferskgjærene. Og dem finnes det ganske mange av. Vestkyst, f.eks., er brygget med den som Kinn bruker som husgjær, Wyeast 1318 London Ale III. Jeg synes WLP013 er veldig god; den vender jeg stadig tilbake til etter å ha prøvd andre.

Tja, det var fortsatt interessant lesing:)
Vil bruke amerikanske gjær til denne. Kun for å prøve å være litt sjangertro.
Har kun brygget en porter i engelsk stil til nå, men det skal bli mer britisk etter hvert.

Tja, det var fortsatt interessant lesing:)
Vil bruke amerikanske gjær til denne. Kun for å prøve å være litt sjangertro.
Har kun brygget en porter i engelsk stil til nå, men det skal bli mer britisk etter hvert.

hehe - amerikanske hjemmebryggere bruker mye engelsk ølgjær til IPA'ene sine, de:). Det er i alle fall inntrykket mitt når jeg leser amerikanske bryggerfora. (Og så tror jeg det brukes en og annen amerikansk humle i engelsk øl, uten at det er noe jeg liker å snakke høyt om:p.)

Men 05 er jo en grei løsning, det er vanskelig å si noe annet.

Tilbake
Topp