Chinook/Cascade/Amarillo

Tenker å brygge en APA med en blanding av amarillo, cascade og chinook humle. Er det noen som har erfaring med denne kombinasjonen, og chinook som tørrhumle.
Batchen er på 60 liter
 

Vedlegg

  • APA.jpg
    APA.jpg
    100,6 KB · Sett: 607
Ser at humleprogrammet har kommet litt feil frem i skjema. Min tanke er som følger:

50g Simcoe - 60 min
25 g Amarillo - 5 min
25g Cascade - 5 min
25g Chinook - 5 min
25 g Amarillo - 0 min
25g Cascade - 0 min
25g Chinook - 0 min

25 g Amarillo - Tørrhumle
30g Citra -  Tørrhumle
25g Chinook - Tørrhumle
 
Hei

Jeg har ikke mye erfaring på denne fronten, men egner ikke Chinook seg best som Bitterhumle? Kjøre på med Cascade isteden? men, det har vel ikke så mye å si?
Det er jo en fin blanding humle som ikke kan slå feil vel?
 
Chinook er velegnet til mye rart. Brukt mot slutten av koketiden gir den en aroma av granbar og mango, mens den gir tydelig grapefrukt som tørrhumle. På den annen side er kombinasjonen Simcoe/Amarillo til smak/aroma berømt, så jeg for min del ville vel til dels byttet om på Simcoe og Chinook.
 
Kjetil S skrev:
Simcoe/Amarillo til smak/aroma berømt, så jeg for min del ville vel til dels byttet om på Simcoe og Chinook.
Det er ikke bare lett å få tak i Amarillo her til lands om dagen heller. Hvertfall ikke pellets.
 
Jaggu flaks at eg har litt liggande på lager då til ein frisk pale ale på nyåret. Hadde dog håpt å få tak i litt Nelson Sauvin til denne, men det ser vanskeleg ut.
 
Jeg har fått mye skryt for min CCCP ale, en Pale ale med Chinook i bunn og like mengder Citra og Cascade på 15, 5, 2 og 0 minutter. Har også brukt Chinook som aroma i en ABA, noe som fungerte utmerket. Mener vel kanskje at Chinook er litt for tung til å fungere som aroma i en pale ale, men det er helt sikkert sak og behag.

Rapporter gjerne hvordan det gikk, alltid spennende med nye forsøk.
 
FrodeSy skrev:
Jaggu flaks at eg har litt liggande på lager då til ein frisk pale ale på nyåret. Hadde dog håpt å få tak i litt Nelson Sauvin til denne, men det ser vanskeleg ut.

Dersom det ikke er veldig store mengder med Nelson du skal ha, kan vi sikkert ordne det. Har 300- 400 gram i fryseren.  ;D
Men du får ikke alt Frode.  ;)
 
Per Arne skrev:
FrodeSy skrev:
Jaggu flaks at eg har litt liggande på lager då til ein frisk pale ale på nyåret. Hadde dog håpt å få tak i litt Nelson Sauvin til denne, men det ser vanskeleg ut.

Dersom det ikke er veldig store mengder med Nelson du skal ha, kan vi sikkert ordne det. Har 300- 400 gram i fryseren.  ;D
Men du får ikke alt Frode.  ;)

Årre heite! Dette må diskuterast! Heldigvis nærmar det seg innviing / -drikking av vinterhagen / hagestova  ;)
Eg har dog inga formeining førebels om kor mykje Nelson som kan høve i ein APA som balanserer dei ulike humlene, men det må sjekkast ut. Har eit par flasker att av min APA basert på Nelson, så må fundere på prosentvis samansetning med anna humle / øl. Tenkjer eigentleg at 30  - 40 % Nelson må vere ei fin ryggrad for ein herleg miks av Amarillo, Columbus og Simcoe.
 
Hei

Brygger mitt første brygg på egenhånd på lørdag og tenkte å høre noen forslag?

Er det for mye humle eller for like (amarillo - cascade)

Skal bruke:

Chinook som bitter - 40g - 60 min

Amarillo + Cascade - 20g + 20g - 15min

Amarillo + Cascade - 20g + 20g - 5min

Dryhop - amarillo - 30g


25 liter totalt

Maris otter - 6kg
Caramalt - 1kg
 
Syns det ser fint ut. Kunne kanskje kjørt på med 20-40g rundt 1min eller eventuelt flyttet hele 5min til 1min. Tror ikke det er store forskjellen på de to egentlig, bortsett fra at 5min kanskje gir bittelitt smak, bitterhet og ikke så mye aroma.
Så ville jeg kanskje kjørt opp tørrhumlingen med 10g.

Hvis du vil ha maltet litt mer kompleks kan du dele opp kiloet med Cara i to forskjellige sorter. F.eks CaraRed og Caramunich I. I en 60/40 blanding.
 
Nice, tror du Chinook blir dominerende her eller ?

Lite erfaring med dette, brygga 1 gang før etter oppskrift
 
Har ikke kjempestor erfaring selv med forskjellige bitterhumler ( de som koker lenge 45min+) og fra hva jeg har lest så tror jeg ikke det har så fryktelig mye å si i det store og hele. Chinook er uansett digg, og passer godt med de to andre. Så kjør på!
 
Prøver meg frem så ser vi hva som skjer.. bare en måte å finne det ut på!

Har Nelson sauvin også men lar den ligge enn så lenge..
 
Det var mye caramalt. Jeg ville ha brukt ca halvparten av dette. Dette er et humledrevet øl. Hvis du bare må bruke så mye caramalt ville jeg ha mesket mellom 63 og 65 grader. Enig i at du får mer aroma på 0 minutter enn på 5 minutter. Ikke vær redd for å bruke tørrhumle. Jeg bruker mellom 70 og 100 gram når jeg tørrhumler 23-24 liter.

mvh
Bårdd
 
Det var mye caramalt. Jeg ville ha brukt ca halvparten av dette. Dette er et humledrevet øl. Hvis du bare må bruke så mye caramalt ville jeg ha mesket mellom 63 og 65 grader. Enig i at du får mer aroma på 0 minutter enn på 5 minutter. Ikke vær redd for å bruke tørrhumle. Jeg bruker mellom 70 og 100 gram når jeg tørrhumler 23-24 liter.

mvh
Bårdd


Ok, jeg har litt rester etter forrige brygg

Palemalt cirka 400g

Kan jeg heller kutte i caramalt og kompensere for hva jeg kutter i Palemalt på toppen av maris otter?


Har du forsøkt humle miksen før? Noen erfaringer på lignende?
 
Jeg ville også kuttet ned caramalt til halvparten. Chinook blir ikke dominerende (men vil gi kraftig bittersmak), og du må gjerne bruke litt ved 0 minutter eller som tørrhumle i tillegg. Kombinasjonen av humle er helt fin, og du kan godt bruke mer.
 
Jeg ville også kuttet ned caramalt til halvparten. Chinook blir ikke dominerende (men vil gi kraftig bittersmak), og du må gjerne bruke litt ved 0 minutter eller som tørrhumle i tillegg. Kombinasjonen av humle er helt fin, og du kan godt bruke mer.


ok, kutter ned til 500g og plusser på 500g pale malt

Chinook ved kokeslutt? 20 ?

Eller kombo av tørrhumling amarillo 30 g + 30g chinook?

Flott med tilbakemeldinger her så jeg får finpusset oppskriften før helga :)
 
Tilbake
Topp