Moderne humleskjema

Armas

 
Jeg har inntrykk av at moderne oppskrifer, spesielt for IPA og APA, har enkelere humleskjemaer med kun bitter og hopstand (eller flamout/whirlpool)
30, 15, 10 og 5-minutter humlene ser jeg mindre av.
Begunnelsen for disse tilsteningene fra 30 til 0 minutter var vel økt kompleksitet.
Har man gått bort fra dette? Trenger vi bare bitterhumle på 60 minutter og hopstand?

Ta for eksempel ABC sin Hop sanatorium - en favoritt jeg brygger ofte. Den er ikke veldig komplisert, men har både 60, 15 og 2 min tilsetninger.
  • Chinook til target IBU, 60 min.
  • 0,88 g/l Chinook, 15 min.
  • 1,76 g/l Mosaic, 15 min.
  • 0,88 g/l Chinook, 2 min.
  • 1.76 g/l Mosaic, 2 min.

Kan denne moderniseres til kun 60 + hopstand? Hva vil evt. skje med smaken?
 
Hvorfor vil du endre på det hvis du liker smaken fra det du pleier å gjøre? Never change a winning team, tenker jeg.

Humle på 15 minutter gir vel en del smak, mens humle på 2 til 0 minutter i hovedsak kun gir aroma. Så ja, du vil få et annet resultat ved å tilsette humler til andre tider.

Nå brygger ikke jeg mye IPA eller neida, men inntrykket mitt er at mange tilsetter så mye aroma humle at det nesten kan være hva som helst i glasset. De hadde neppe merket det om det var grønn te med sprit de drakk. Humlebombene dreper vel alt annet av smak og lukt?
 
Alt kan jo forbedres? Nye metoder og teknikker kan gi bedre/ anderledes resultat? Det kan jo tenkes at ABC hadde laget denne anderledes med den kunnskapen de har idag?

Men poenget er ikke å endre akkurat denne, den er bare et eksempel for å ha et utgangspunkt. Designer folk oppskriftene anderledes nå en før? (Det er mitt inntrykk) Hvorfor gjør de det? Er det en myte at 30, 15, 2 og 0-min humle gir så mye forskjellig til ølet?

Jeg er ikke ute etter å lage humlebomber (bare av og til), men vil lage best mulige balanserte IPA og APAer, uten at det blir for komplekst.
 
Alt kan jo forbedres? Nye metoder og teknikker kan gi bedre/ anderledes resultat? Det kan jo tenkes at ABC hadde laget denne anderledes med den kunnskapen de har idag?

Men poenget er ikke å endre akkurat denne, den er bare et eksempel for å ha et utgangspunkt. Designer folk oppskriftene anderledes nå en før? (Det er mitt inntrykk) Hvorfor gjør de det? Er det en myte at 30, 15, 2 og 0-min humle gir så mye forskjellig til ølet?

Jeg er ikke ute etter å lage humlebomber (bare av og til), men vil lage best mulige balanserte IPA og APAer, uten at det blir for komplekst.
Jeg vet ikke om folk designer ølet sitt anderledes nå enn før, men fysikk og botanikk er ikke nevneverdig endret de siste 10 årene. Du får nok det samme ut av humlene nå som før, og det du får ut varierer med koketiden.
 
Jeg vet ikke om folk designer ølet sitt anderledes nå enn før, men fysikk og botanikk er ikke nevneverdig endret de siste 10 årene. Du får nok det samme ut av humlene nå som før, og det du får ut varierer med koketiden.
Jeg har ikke veldig god innsikt i dette. Slik jeg har forstått litt av det er at nye funn, har gitt oss bedre innsikt i hvordan kjemien fungerer. Grovt sagt får man mer effekt av spesielt aroma i whirlpool. Men tilsetningene 15-0 min har mindre effekt enn noen ønsker.

Men så spørs det hva man ønsker. Det er ikke alle som er like glade i de moderne og mer fruktigere WC IPA-ene.

IPA-en som vant NM i fjor ble humlet på en måte som ligner gamlemåten.

Screenshot_2023-03-03-15-14-35-30_293bcf179c8b88a0eeff8972adf12894.jpg
 
Jeg har ikke veldig god innsikt i dette. Slik jeg har forstått litt av det er at nye funn, har gitt oss bedre innsikt i hvordan kjemien fungerer. Grovt sagt får man mer effekt av spesielt aroma i whirlpool. Men tilsetningene 15-0 min har mindre effekt enn noen ønsker.

Men så spørs det hva man ønsker. Det er ikke alle som er like glade i de moderne og mer fruktigere WC IPA-ene.

IPA-en som vant NM i fjor ble humlet på en måte som ligner gamlemåten.

Vis vedlegget 61008
Ligger oppskriften i brewfather?
 
Jeg har sett flere hevde at det er noe du får ut i kok som du ikke får i hopstand. Uten å ha noen sterke meninger om det, trur jeg det har noe for seg - så jeg beholder gjerne en tilsetning ved 5 min før kokeslutt.

Jeg har prøvd meg på å endre oppskrifta på Vestkyst fra Kinn i tråd med den moderne filsofien, og det blei ikke vellykka. Så når jeg brygger den, bruker jeg 30 + 15 + 0.
 
ØL, er ikke bare øl... :)
Øl har gjennom de siste få årene endret seg mye. Det er flere årsaker til det, og jeg vil anta at bryggere vektlegger forskjellige deler forskjellig.
Nyheten interesse er alltid der. Spesielt innen IPA. Det dukker opp forskjellige IPA-typer hvert år. Svart, hvit, høy IBU, lav IBU, Brut, Cold... Mango... Det er ingen grenser. Mange er døgnfluer, mens andre trender henger igjen lenger. Trenden med 100 IBU, forsvant. Den ble avløst etter litt tid med ekstrem lav IBU ved introduksjon av NEIPA. For første gang var det nå populært med generell (ikke -typisk) uklar øl.
En interessant podcast som vurderer vinneroppskrifter over tid er MeanBrews (les: gjennomsnitt). Der viser han både variasjon og endring de siste årene. Anbefales
 
ABC sin Hop sanatorium - en favoritt jeg brygger ofte. Den er ikke veldig komplisert, men har både 60, 15 og 2 min tilsetninger.
  • Chinook til target IBU, 60 min.
  • 0,88 g/l Chinook, 15 min.
  • 1,76 g/l Mosaic, 15 min.
  • 0,88 g/l Chinook, 2 min.
  • 1.76 g/l Mosaic, 2 min
Antar dette er en slags forløper til Fløien.

Der bruker ikke @Gahr 2 minutters steget.
Mengden humle på 15 min er redusert.

Om Fløien alltid har vært sånn? Aner ikke.

 
Tilbake
Topp