Cider dum-dum

Heisann,

Jeg har planer om å lage min egen sider i løpet av høsten. Den skal enten lages av eplejuice kjøpt i butikk (pasteurisert og filtrert) eller av eplemost fra fruktpresseri (upasteurisert, antagelig også ufiltrert).

Jeg ser for meg å lage av ca 25 liter råsaft, og ønsker en tørr cider på linje med de gode engelske, med forholdsvis lavt alkoholinnhold. Planen er å bruke WLP775 gjær.

Jeg har satt opp følgende handleliste for utstyr:
  • 2 x 25 liters gjæringsfat med lokk (et til gjæring, et til racking)
  • 1 x vannlås
  • 1 x målesylinder
  • 1 x hydrometer
  • 1 x hevert
  • 1 x sterkrens
  • 44 x 0,5 liter flasker med grolschtopp
  • 1 x flaskevasker
Jeg regner med å ende opp med opptil 22 liter ferdig vare.

Er det noe åpenbart jeg mangler?

star san el.l. til desinfisering, flaskefyller, personlig syns jeg det er bedre å bruke gjæringskar med tappekran for så å koble en ekstra silikonslange mellom kran og flaskefyller for å lettere hoppe fra flaske til flaske.

Ville bare si at jeg laget cider med WLP775 i fjor. Den ble veldig god. Folk sier at Wyeast er enda bedre, "legger igjen mer av eplesmaken" eller noe.

Har du nye flasker, trenger du ikke flaskevasker. Starsan er ypperlig til bakteriedreping, og setter ikke smak. Senk flaskene ned i den ene gjæringsmbøtta fylt med starsanløsning i 5-6 minutter, husk korkene! Ellers ser det ut til at du har fått med deg det meste.

Skal du bruke upasteurisert juice *kan* det være en idé med sulfitter 24 timer før tilsetting av gjær. Folk har ulik mening om dette. Det går sikkert bra så lenge du tilsetter nok gjær.

Kjøper du råsaft i Askim (ref den andre tråden din) så kommer den ferdig på gjeringsdunk, da kan du stryke den fra lista

Dette fikk jeg lyst til også! Som diy-idiot har jeg tenkt at før jeg kan lage cider må jeg først lage fruktpresse, men jeg bor jo for pokker bare noen mil fra Askim. Takk.

Ser ut som om det blir Epleblomsten. Uansett bør jeg vel ha dobbelt opp med gjæringsfat til racking?

Fant ut i dag at askim begyner å selge eplesaft til slikt i slutten av august og utover i september.

du trenger bare ett ekstra gjæringskar hvis du vasker under veis.
Sett inn kraner i alle gjæringskara. Alt er så mye enklere da...

Kommer til å starte med hevert, så får vi se hva jeg gjør på sikt. Har endel erfaring med å bruke hevert til å racke om når jeg har brygget øl med venner, så jeg ser ikke helt utfordringen, enn si fordelen med kran. Litt av poenget med hevert, såvidt jeg har skjønt, er at man da kan la sedimentene i bunnen ligge igjen mens man tapper over i annet kar?

Tilbake
Topp