Cider gjæring

Jeg har flere ganger laget cider av epler, både fra egen hage og billig eplejuice fra butikken. Det jeg har gjort er å tømme juicen opp i et spann, noen ganger kokt ned for å få opp OG, tilsette gjær og la den gjære ned til en FG på 1000. Jeg har tilogmed gjort det med pærer fra en bekjent som har pæretre i hagen. Problemet er at det hverken smaker eple eller pære. Så det jeg har innsett at det jeg gjør er å lage billig alkohol. Det jeg har lyst til å prøve er å la den gjære ned til en viss FG og tappe den på flaske og la den fortsette gjærings-prossesen der for å få kullsyre. Da vil noe av det fruktsukkeret være igjen (tror jeg) og det vil smake eple/pære. En av flaskene må være ei plastflaske og når den er passe hard stoppe gjæringa med å pasteurisere de ved å varme de opp til 70° ++. Det jeg lurer på er ved hvilken FG bør jeg tappe de på flaske?
 
3-4 punkter over der du vil stoppe den.

Glem plastflaske, ofre heller en av glassflaskene. Plastflaske blir fort hard, men kan fort være for lite kullsyre likevel.

Hva slags gjær bruker du? Det blir STOR forskjell på resultatet avhengig av gjæren.

Men legg merke til at eplesmaken kommer en del tilbake med lang lagring. Det vil også komme noe sødme, men den blir ikke søtere. Cideren "går seg til" under lagringen. Regn med at du trenger fra 6 mnd til 1 år på lagringen.

En bedre måte å konsentrere smaken er å fryse juice bunnfrossen i en 20 L dunk, for så å samle opp det som tiner. Sukkeret og syra konsentreres, vannet blir igjen. Slik lager man eks. IceCider, men kan fint brukes til å lage cider/vin med litt sterkere smak. Ta vare på eks. 10 av de 20 literne.
 
Sist redigert:
Lagde noe cider før jeg begynte med ølbrygging. Erfarte også at når det smakte lite frukt av cideren, kom den (som oftest) tilbake etter lang lagring. (ca 10 mnd.)

Eksperimenterer også litt med cider fra butikkjuice: Beste resultat (til nå) ble med EG Puntervold Eplemost. Jeg brukte kun eplemost og gjær (Mangrove Jack Cider M02). Lot det gjære helt ned. I stedet for sukker tok jeg en ny flaske med eplemost og kokte den helt ned til nesten en sirup for å kun få med sukkeret og ekstra eplesmak. Brukte dette til karbonering, og pasteuriserte da den nevnte plastflaska var hard. Denne ble nokså god med en gang, og enda bedre ved lagring.

Ikke helt svar på det du lurte på, men ville bare dele en erfaring :)
-Per
 
Tilbake
Topp