Heisann.
Først og fremst, Å lage god cider tar veldig lang tid...
Er du ute etter søt cider kjøp et cider sett på Europris, jeg syns det var grusomt søtt kliss. Men mulig det er det du er ute etter?
Men for å lage virkelig god cider trenger du kun epler.
Jeg plukket masse epler som jeg vasket og skylte i rent vann, nedfalsfrukt kan brukes, er eplene råtne går det veldig fint å skjære vekk det skadete partiet. De beste eplene er såkalte vinter epler og litt bitre sure beske epler. Søte epler fungerer men de andre er best.
Kjørte det så gjennom jucie maskinen. Har en wilfa sak. Tømte det rett på dunk. Fikk ca 30 liter. Satt på lokk og gjærlås.
Du trenger ikke ha i sukker eller gjær. Ikke ødelegg cideren med å ha sukker i ,det er nok sukker i saften. Villgjær fra eple skallet er fantastisk.
Her er du ute etter smaken ikke alkohol prosent. Kan tenke meg den ligger på rundt 4-4,5. Er det alko du er ute etter da er du tilbake på Europris og handler cidersett der.
Jeg prøvde med butikk epler en gang men fikk ikke igang gjæringen...
Cideren gjærer med undergjær.
Det er veldig viktig at du ikke setter den på badet el. For å lage god cider må den ha ca 5-7 grader ideelt, jeg har en uisolert bod i huset som passer perfekt. Det er en kjellerbod som gjør at tempen om sommeren ikke blir for høy. Den må selvfølgelig være frostfri.
La den stå urørt på dunk i minst 12! mnd gjerne noen mnd lengre... Pass bare på at det er vann i gjærlåsen
Stikk om dunken, vær veldig nøye med renhold...
Tilsett ca 190 gram sukker kokt i litt vann, vent til det har kjølt seg tøm det i om kvelden og morgenen etter er du klar til å tappe... Da har sukkerlaken blandet seg godt og gjæren fått litt tid til å våkne....
Husk å bruke flasker som er egnet, dvs at de tåler trykk. Det tar også veldig lang tid for carboneringen skal bli ferdig. minst et par mnd. men jeg skal love deg at det er verd å vente på ;-) Når du carbonerer er det best å oppbevare flaskene i romtemp. Ha dunken en uke i romtemp etter du har stukket den om før du tilsetter sukkerlake.
Cideren er holdbar i ca 7mnd...
Dette er den beste cideren som finnes, syrlig og søt på samme tid. Jeg har nesten 30 liter som er flasket og klart til ca mai... 16 mnd på dunk...Kan nesten ikke vente;-) Det er rett og slett noe av den beste drikke jeg har smakt noensinne!
Lykke til!