Cider oppskrift

SAT skrev:
Har du det oppi dunken, eller i hver flaske ??
Spiller ikke så mye rolle men du har mer kontroll ved å ha noen dråper i hver flaske.
Merker du flaskene er det også lettere å sammenligne om du bruker forskjellig type/mengde søtstoff.
 
Heisann.

Først og fremst, Å lage god cider tar veldig lang tid...

Er du ute etter søt cider kjøp et cider sett på Europris, jeg syns det var grusomt søtt kliss. Men mulig det er det du er ute etter?

Men for å lage virkelig god cider trenger du kun epler.
Jeg plukket masse epler som jeg vasket og skylte i rent vann, nedfalsfrukt kan brukes, er eplene råtne går det veldig fint å skjære vekk det skadete partiet. De beste eplene er såkalte vinter epler og litt bitre sure beske epler. Søte epler fungerer men de andre er best.
Kjørte det så gjennom jucie maskinen. Har en wilfa sak. Tømte det rett på dunk. Fikk ca 30 liter. Satt på lokk og gjærlås.

Du trenger ikke ha i sukker eller gjær. Ikke ødelegg cideren med å ha sukker i ,det er nok sukker i saften. Villgjær fra eple skallet er fantastisk.
Her er du ute etter smaken ikke alkohol prosent. Kan tenke meg den ligger på rundt 4-4,5. Er det alko du er ute etter da er du tilbake på Europris og handler cidersett der.

Jeg prøvde med butikk epler en gang men fikk ikke igang gjæringen...
Cideren gjærer med undergjær.
Det er veldig viktig at du ikke setter den på badet el. For å lage god cider må den ha ca 5-7 grader ideelt, jeg har en uisolert bod i huset som passer perfekt. Det er en kjellerbod som gjør at tempen om sommeren ikke blir for høy. Den må selvfølgelig være frostfri.

La den stå urørt på dunk i minst 12! mnd gjerne noen mnd lengre... Pass bare på at det er vann i gjærlåsen

Stikk om dunken, vær veldig nøye med renhold...
Tilsett ca 190 gram sukker kokt i litt vann, vent til det har kjølt seg tøm det i om kvelden og morgenen etter er du klar til å tappe... Da har sukkerlaken blandet seg godt og gjæren fått litt tid til å våkne....

Husk å bruke flasker som er egnet, dvs at de tåler trykk. Det tar også veldig lang tid for carboneringen skal bli ferdig. minst et par mnd. men jeg skal love deg at det er verd å vente på ;-) Når du carbonerer er det best å oppbevare flaskene i romtemp. Ha dunken en uke i romtemp etter du har stukket den om før du tilsetter sukkerlake.

Cideren er holdbar i ca 7mnd...

Dette er den beste cideren som finnes, syrlig og søt på samme tid. Jeg har nesten 30 liter som er flasket og klart til ca mai... 16 mnd på dunk...Kan nesten ikke vente;-) Det er rett og slett noe av den beste drikke jeg har smakt noensinne!

Lykke til!


Hei Yngve,

Denne oppskriften virker helt konge, og jeg kunne gjerne tenke meg å teste denne ut asap. Eplene begynner å falle på bakken hjemme nå, så jeg begynner å få dårlig tid tror jeg :p

Jeg bare lurer på en ting, eller om du kan bekrefte min tolkning(ble litt forvirret):

Etter dunken har stått 12mnd, stikk om til ny dunk, la den stå i romtemp i en uke og tilsett 190 gram sukker på kvelden. Dagen etter tappes det på flaske, for så å drikkes etter 2 mnd.

Ble dette riktig? =)
 
Har satt en cider nå.

Brukte 15 L Eplejuice fra coop (betalte 10kr for 1,5L kartong)
WLP 775 English Cider Yeast
Målte OG til 1.040 før start, så tilsatte rundt 300g sukker.

Noen som vet hvor lenge dette må stå? Og bør jeg flaske når den FG er rundt 1.000 ? Eller bør den stå i dunken for klarning og godgjøring en stund etter ?

Hvordan oppnår jeg karbonering på flasker? Noen som har en anbefalt mengde angående karbonering på flasker (At det ikke blir flaskebomber)?

Hei! Spennende :)
Brukte du "Eplejuice" fra konsentrat som da hette? :)
 
Puntervold i Grimstad har ikke sluttet å selge nypresset epleråsaft som det skrives tidligere i tråden. De selger frem til 22 oktober. Ta med egen kanne og møt opp på formiddagen så tapper de mens du venter.
 
Hei Håkon
Har satt en batch i kjeller som holder ca 15 grader. "Problemet" er at det nå etter ca 10 dager ikke er bevegelse i gjærlåsen.
Hva kan ha skjedd? hva bør jeg gjøre?
mvh
Bjørn
 
Tilbake
Topp