Mangrove JackCider første test

Hei.
Har sett min første Mangrove Jack EpleCider og skal til med flasking idag.
Ente opp med en alkoholprosent på 5.5%. OG = 1.044 & FG = 1.002
Når eg skal prøve meg på en ny batch, er det noe formel/måling på sukker for å øke denne til 6.5% alkohol neste gang?
Ønsker å jobbe meg oppover 1% om gangen, opp mot 8-9% (om det er drikkende med så høy %)

Takker for alle hjelp/tips rundt dette :)
 
Hei.
Har sett min første Mangrove Jack EpleCider og skal til med flasking idag.
Ente opp med en alkoholprosent på 5.5%. OG = 1.044 & FG = 1.002
Når eg skal prøve meg på en ny batch, er det noe formel/måling på sukker for å øke denne til 6.5% alkohol neste gang?
Ønsker å jobbe meg oppover 1% om gangen, opp mot 8-9% (om det er drikkende med så høy %)

Takker for alle hjelp/tips rundt dette :)
Jeg bruker Brewfather, norskprodusert og fungerer veldig godt. Der kan du lage all verdens oppskrifter, eller se på andres
 
Brix er % sukker i vann. Konverterer du brix til SG, kan du legge det til. Sukker er (bortimot (?)) helt utgjærbart, 10 brix (10% sukker) gir SG 1.040.
Men når jeg slår opp «sucrose» i Brewfather oppgis potensialet til 1.046, med 100% utgjæring, som jeg ikke får helt til å stemme.
Aaanyway; Brewfather oppgir, med 1kg økning sukrose i 10l most gir en økning på 5,6% alkohol. Så hver 100g pr. 10l gir (ifølge BF) 0,56% økning. Men er litt usikker på hvordan BF beregner dette, da volumer sukker man legger til øker volumet, som er (i inputdata) oppgis av bruker som totalvolum.
Men beregner du 0.05% økning ABV for 1g/1l (sukker/veske) er du ganske nærme.
 
Sist redigert:
Jeg bruker Brewfather, norskprodusert og fungerer veldig godt. Der kan du lage all verdens oppskrifter, eller se på andres
Den ble litt for avansert for min del gitt. Vet du mengden sukker
Brix er % sukker i vann. Konverterer du brix til SG, kan du legge det til. Sukker er (bortimot (?)) helt utgjærbart, 10 brix (10% sukker) gir SG 1.040.
Men når jeg slår opp «sucrose» i Brewfather oppgis potensialet til 1.046, med 100% utgjæring, som jeg ikke får helt til å stemme.
Aaanyway; Brewfather oppgir, med 1kg økning sukrose i 10l most gir en økning på 5,6% alkohol. Så hver 100g pr. 10l gir (ifølge BF) 0,56% økning. Men er litt usikker på hvordan BF beregner dette, da volumer sukker man legger til øker volumet, som er (i inputdata) oppgis av bruker som totalvolum.
Men beregner du 0.05% økning ABV for 1g/1l (sukker/veske) er du ganske nærme.
Herligt! Akkurat den utregningen der eg trenger.
Nå fikk eg flasket opp første batch i går kveld. Ble 20L med 5.7%alk, så nå skal stå 5 dager i rommet, så 2uker i kjøleskap.

Så helt teoretisk, så kan eg da bruke 1.2kg glukose (mot 1kg som brukte denne gang) til å få 6.2% alk ?
 
Den ble litt for avansert for min del gitt. Vet du mengden sukker

Herligt! Akkurat den utregningen der eg trenger.
Nå fikk eg flasket opp første batch i går kveld. Ble 20L med 5.7%alk, så nå skal stå 5 dager i rommet, så 2uker i kjøleskap.

Så helt teoretisk, så kan eg da bruke 1.2kg glukose (mot 1kg som brukte denne gang) til å få 6.2% alk
20l juice har ca 2 kg sukker, (fruktose), som gir deg 5,7%- det er vel ca 10% sukker, (sjekk på kartong).
For å øke 0.55% i 20l må du tilsette ca 200g sukker. Det mangla en null i min «formel», Mulig du havner bittelitt høyere, (ca ABV på 6.3%). Men ballpark riktig.

Riktig «formel er: 10g sukker pr 1l gir 0.55% ABV økning.
Men merk at går du helt oppover mot 9-10% blir den fort vinøs i smaken. Jeg ville holdt meg under 7 - 7,5% max.
 
Sist redigert:
20l juice har ca 2 kg sukker, (fruktose), som gir deg 5,7%- det er vel ca 10% sukker, (sjekk på kartong).
For å øke 0.5% i 20l må du tilsette ca 200g sukker. Det mangla en null i min «formel», (skulle vært Mulig du havner bittelitt høyere, (ca ABV på 6.3%). Men ballpark riktig.
Men merk at går du helt oppover mot 9-10% blir den fort vinøs i smaken. Jeg ville holdt meg under 7 - 7,5% max.
Ikke cider på juice, det er disse ferdige ekstraktsettene til MangroveJack.
Eg skal da prøve å legge til ca 200gr sukker til neste batch og se om eg får den økningen eg håper på.
Satser på en god smak på rundt 7-8% ja. Skal oppdatere her når eg har fått prøvd igjen på ny batch :)

Takk for hjelpen her Petter Mandt.
 
Tilbake
Topp