Cider som ikke gjærer helt ned

BjarteM

Norbrygg-medlem
Har en cider til gjæring. 4 uker på 11 grader, deretter to uker på henholdsvis 15 og 16 grader. Utgangspunktet var eplejuice fra butikken, og 800g sukker (25 liter).
s-04 gjær.

Nå måler jeg den til 1010. Er det slik at cider alltid skal gjære ned til ca 1000? Kan jeg tappe denne, og hva gjør jeg i så fall med sukker til karbonering? Bør jeg tilsette mer gjær til flaskingen?

Første cider, så jeg trenger litt tips :)
 
Gjorde det samme for et år siden, for science, med billigste eplejuice (First Price e.l.) og S-04 gjær. Stoppet på 1.010 den også. Jeg brukte mer eplejuice i stedet for sukker for karbonering. Husker ikke hvor mye, men du kan regne ut forholdet slik at det tilsvarer 6g sukker/liter. Står vel i næringsinnholdet på kartongen hvor mye sukker per 100g. Du trenger ikke tilsette mer gjær. Tenk på det som øl.
For å få FG 1.000 må du nok ha champagnegjær, som eter de større sukkermolekylene ølgjæren ikke klarer. Den vil da bli betydelig tørrere (syrligere smak). Gjorde det også, men kun med noen få korn gjær på en champagneflaske som ligger til lagring ennå.
Lagrer du flaskene kaldt noen måneder vil du bli overrasket hvor godt det blir! Ikke som cider på boks, men noe a la Bulmers.
 
For å få FG 1.000 må du nok ha champagnegjær, som eter de større sukkermolekylene ølgjæren ikke klarer. Den vil da bli betydelig tørrere (syrligere smak). Gjorde det også, men kun med noen få korn gjær på en champagneflaske som ligger til lagring ennå.

Champagnegjær omdanner kun enkle sukkerarter, og vil få dårligere utgjæring enn vanlig ølgjær. Hvis du vil ha den tørrere må du nesten prøve med brett.
 
Belle Saison (evt. "French Saison") burde også være et alternativt. Den er jo like glupsk som brett og jobber dessuten en god del raskere. Bare pass på å sette den igang før du pitcher.
 
Jeg driver kun med tørrgjær foreløpig. De du nevner, er det gjær man må lage starter på?
 
Belle Saison er tørrgjær. Men siden du allerede har en god del alkohol i sideren din så kan det være en fordel at gjæren er i "farta" når du slipper den oppi. I første rekke aktuelt hvis du har over 5% alkohol. Du kan f.eks. hydrere en pakke gjær som vanlig og så slippe dette oppi en halv liter lys og smakløs vørter. Så dumper du hele herligheten oppi sideren din når den har krausen.

Men synes du det smaker OK? I så fall er det jo ikke noe stort poeng med å få det til å gjære ytterligere ned. Jeg nevnte det mest fordi det er et mindre kontroversielt alternativ til brett. Begge deler blir jo "Farmhouse Sider", men den med Saisson-gjær blir litt mindre funky, tenker jeg.
 
Notert. Det får bli til neste gang. Får ikke tak i råvarer her på Lillehammer dessverre.
Flasker cideren i morgen, så får den bare stå i kjelleren til det smaker godt :)
 
Merkverdig at den stoppar på 1.010. Problemet for mange er jo at det ikkje er mogeleg å få til restsødme utan gjærstopp, frysing eller liknande. Korleis gjekk dette? Vart den karbonert? Brukte du gjærnæring?
 
Tilbake
Topp