Cider spørsmål fra nybegynner

Grainnvargen

Norbrygg-medlem
Det var mye frukt på epletrærne i år og nå skal jeg prøve med på en cider.

Skal mose og presse eplene for å få ut saft som så skal varmes opp til 80 grader for pasteurisering før kjøling.

Tenker å bruke Cidergjær fra Mangrove Jacks men lurer på tre ting:

Er det noe poeng å tilsette gjærnæring når den varmes opp

Når jeg lager øl så bruker jeg å lufte vørter for å få inn oksygen, Jeg bruker en mørtelvisp til det. Er dette noe en bør/må gjøre når en lager cider?

Leste et sted at det er en fare for at mosten blir brun mens en holder på. Finnes det noe egnet middel en kan tilsette for å unngå dette?
 
Det var mye frukt på epletrærne i år og nå skal jeg prøve med på en cider.

Skal mose og presse eplene for å få ut saft som så skal varmes opp til 80 grader for pasteurisering før kjøling.

Tenker å bruke Cidergjær fra Mangrove Jacks men lurer på tre ting:

Er det noe poeng å tilsette gjærnæring når den varmes opp

Når jeg lager øl så bruker jeg å lufte vørter for å få inn oksygen, Jeg bruker en mørtelvisp til det. Er dette noe en bør/må gjøre når en lager cider?

Leste et sted at det er en fare for at mosten blir brun mens en holder på. Finnes det noe egnet middel en kan tilsette for å unngå dette?
1. Det må du gjerne gjøre, gjæren trenger næring også.
2. Gjæren trenger alltids litt O2 om du bruker ferskgjær i alle fall, blir ikke feil når du bruker tørrgjær heller
3. Nja... Campden vil motvirke litt (det vil også desinfisere mosten, du slipper altså pasteurisering som kan ødelegge noe av smaken) det samme vil askorbinsyre, men du blir ikke helt kvitt det brune. Den vil uansett bunnfelle, og cideren din blir fin og gul-gylden.

Lykke til :)

Edit: Glemte å anbefale å bruke pektinase, dette øker saftutbyttet og gjør også mosten klarere. Kjøpes på Europris eller i bryggebutikkene.
 
Jeg har brukt cidergjær fra Fermentis, som fungerte veldig bra - og er generelt skeptisk til MJ.

Gjærnæring skal du vel tilsette i flere runder, siden det er smått med aminosyrer i eplesafta. Det er ikke noen spesiell grunn til å tilsette den under kok tror jeg, men jeg kan ikke se at det gjør noe, heller. Du kan ellers koke den i vann, og oppbevare på flaske.
 
1. Det må du gjerne gjøre, gjæren trenger næring også.
2. Gjæren trenger alltids litt O2 om du bruker ferskgjær i alle fall, blir ikke feil når du bruker tørrgjær heller
3. Nja... Campden vil motvirke litt (det vil også desinfisere mosten, du slipper altså pasteurisering som kan ødelegge noe av smaken) det samme vil askorbinsyre, men du blir ikke helt kvitt det brune. Den vil uansett bunnfelle, og cideren din blir fin og gul-gylden.

Lykke til :)

Edit: Glemte å anbefale å bruke pektinase, dette øker saftutbyttet og gjør også mosten klarere. Kjøpes på Europris eller i bryggebutikkene.

Hvor mye sulfitt (Campden) kan du bruke før det hemmer gjæringa? Det er kanskje ikke snakk om så mye at det er noen fare?
 
Jeg har brukt cidergjær fra Fermentis, som fungerte veldig bra - og er generelt skeptisk til MJ.

Gjærnæring skal du vel tilsette i flere runder, siden det er smått med aminosyrer i eplesafta. Det er ikke noen spesiell grunn til å tilsette den under kok tror jeg, men jeg kan ikke se at det gjør noe, heller. Du kan ellers koke den i vann, og oppbevare på flaske.

Skal gjærnæringen tilsettes underveis i gjæringsforløpet?
 
Skal gjærnæringen tilsettes underveis i gjæringsforløpet?
Spørs litt hvordan og med hvilken gjær du bruker... Varmgjæret bruker så kort tid at du kan ha oppi alt med en gang. Kaldgjæret så kan det kanskje være en fordel å fordele det på 2-3 omganger. I mjød derimot, er det helt vanlig med såkalt staggered nutrition, altså flere ganger.

Hvor mye sulfitt (Campden) kan du bruke før det hemmer gjæringa? Det er kanskje ikke snakk om så mye at det er noen fare?
Som "The Mighty Red" beskriver over, ja :) er bare snakk om 1-2 g per 10 liter most.
 
Spontangjærer alle mine sider. Har ikke sett noen vits å tilsette gjær i det hele tatt. Rå eplemost gjærer helt av seg selv. Jeg måler OG og gjør en vurdering på om den skal få bittelitt sukker. Gjærer i ca 4 mnd. på lav temp (6-10ºC). og så på flasker noen mnd. Den eldste flasken jeg åpnet her om dagen var ca. 5år. Helt fin, men de mister litt av frukten når de blir så gamle og smaker mere hvitvin.
 
Da var riving og pressing unnagjort for i år. 240 kg epler ble til ca. 130 liter juice. Eier av utstyr fikk 40 liter, og jeg og kompisen fikk 45 liter hver. Unnagjort på 3 små timer. Alt er ikke med på bildet. Mine 2 batcher á 22-23 liter gjæres denne gangen med WLP715 (champis) og WLP775 (cider). Skal bruke gjærstopp etterhvert, ettersøte med sukker og karbonere på fat før de mottrykkfylles på flasker. Blir spennende henimot sommeren 2021 :)
Edit: OG på råsafta ble 1,050. Tror ikke vi tilsetter noe ekstra sukker. Den gjærer nok helt ut, så da blir det ca. 6,6% alkohol.
Screenshot_20200912-152719_Snapchat.jpg
 
Pektinase anbefales for å få klar cider. Hvor får man tak i det - og hvordan doseres det?
 
Sist redigert:
Pektin, er ikke det certo, frysepulver? Eller kanskje hive oppi litt rognebær hvis du vil være old school?
Sorry, det var en slip of the brain, jeg mente pektinase. Og vitsen er å fjerne pektin. Pektin er "bindemiddel" - et polysakkarid - og brukes for å få tykt og stivt syltetøy. Det er en veldig dårlig ide å tilsette det til cider, med mindre du ønsker å måtte riste den ut av flaska:).

Jeg har anskaffa kvern og presse, og går gjennom en læringsprosess nå. Har fått plukka litt epler, men trenger mer. Så nå får jeg legge ut på bygda og banke på dører der de har gamle epletrær som antakelig ikke blir høsta:).
 
Det skader vel sikkert ikke, bare vispen er ren... det vil si når jeg trnker meg om er vel ikke en sånn visp i næringsmiddelgodkjent materiale.. Jeg begynte min eplepressekarriære med å bruke grønnsaksrasp på en vanlig kjøkkenmaskin, det gav ca samme utbytte som kverna jeg har nå, men med ekstremt mye mer jobb...
 
Vispen er rein - og gir neppe fra seg noe særlig av tvilsomme stoffer. Kommer med rapport:). (Ikke om de tvilasomme stoffene, men om effekten.)
 
Tilbake
Topp