Cider

protto skrev:
minst 1 år...

Da regner jeg med at du mener lagring og ikke gjæring.

Jeg bruker cider gjæren fra WLP, og den gjærer ut i løpet av en måned i den nedre delen av temp skalaen.
Deretter fater og trykksetter jeg sideren og lar den stå på ambient garasje temp til jeg setter ny sider neste høst, det har funket ganske bra de siste 10 år.
 
Tapper den over få fat eller flasker etter eit halvt til eit år. Etter det kan den drikkast men er best med ytterligare lagring. Er sjølvsagt ingenting i vegen for å fate/flaske tidlegare enn det eg praktiserar.
 
Bernts skrev:
Det var overraskende. Bruker du vanlig gjær eller naturlig gjæring ?
Naturleg. Har også brukt wlp775, og då tappa eg på fat litt tidlegare. Eg tenker litt "surølaktig" med villgjæringen. Det er mogeleg det er overkill med så lang tid, men det er no slik eg har gjort det.

Rutof skrev:
Ved naturlig gjæring. Putter dere sukker oppi ?
Både og. Syns det kan vere OK med litt ekstra sukker, men som oftast brukar eg ikkje det. Syns det går ei grense på rundt 2kg per 25l. Har ikkje fått særleg god sider med meir enn det.
IOM fruktsukkeret gjærar heilt ut blir sideren rundt 6%, kansje litt meir. Passe syns eg.
 
Gammel tråd tas opp.

Hvilken temperatur gjærer en cider på ved bruk av naturlig gjær? Er det slik at en kan høste inn epler, presse dem, legge saften på gjæringskar og så vil den naturlige gjæren starte gjæringsprosessen? Vurderer å pasteurisere også, men om det er så enkelt, så prøver jeg naturlig villgjær...
 
Kulmoen garasjebryggeri hadde vinterepler på ei buske. Syntes det var synd å la de gå til spille så vi fikk ut 8-9 liter saft og tilsatte juice fra butikken så vi fikk 21 liter totalt. Brukte cidergjær fra bryggselv, 2 pk, og nå putrer det som bare det. Målte saft til 1.046 og juice til 1.045. Gjærer på rundt 20 grader, 5. døgnet nå.
 
Kjøpte 24 liter butikkjuice, fyra den igang med kveik fra Hornindal i går. God fart i gjæring etter en halvtime.. forsøk..
 
Tilbake
Topp