Clas Ohlson temperaturvakt

gustavf

Administrator
Er det noen som har sett på dette billige alternativet til UT-200?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161039747

BjarnHB bruker en sånn, og hann er veldig fornøyd.
Skal faktisk kjøpe et par sånne til uka. Se også på kuldevakt artikkelnr. 36-3564 :biersmile:

Genialt :D
Har sett på kuldevakten før, og lurer på om den kan brukes i ett kjøleskap (Gjøringskap) for å holde en viss temp?

Har tittet på den, ulempen er at den har innebygget føler, ikke ekstern (den er vel bare en 100 lapp rimeligere enn UT om du kjøper byggesettet på bryggeland vel?)

Har også tittet på frostvakta, vurderte noe i et våpenskap som står litt kjølig plassert, men problemet er jo at det er bare en termostatregulert varmeovn, der elementet er på 200 watt, så det blir vel heftig varmt før den kobler ut.
Mindre varme-elementer som Petits varmeplate er jo også temmelig var, men den er vel bare på 40w ellernoe?

Har kjøleskap i garasjen, og der kan det bli kuldegrader, så da er det greit å heve tempen noen grader.
200w i et stort kjøleskap og -5grader tror jeg er ok :biersmile:

Har en STC1000 koblet til gjæringskapet. Koble til kjøleskap og varmeelement til STC1000, and let them battle it off?

Albech skrev:
Har kjøleskap i garasjen, og der kan det bli kuldegrader, så da er det greit å heve tempen noen grader.
200w i et stort kjøleskap og -5grader tror jeg er ok :biersmile:
Med 200W blir det rimelig opp/ned i temperatur, og jeg er enig med Neslekkim i at det er vel heftig.
trenger ikke mange watt i et isolert kjøleskap ved -5 grader :)
Jeg ville uansett gått for stc-1000 både prismessig, og at den styrer både varme og kjøle-sløyfer.

Det er termostat på kuldevakta fra +5-+30, så den står jo ikke på hele tiden, det ville blitt for mye. :biersmile:

Albech skrev:
Det er termostat på kuldevakta fra +5-+30, så den står jo ikke på hele tiden, det ville blitt for mye. :biersmile:

jojo, men hvor rask er en slik termostat?, det er vel høyst sannsynlig en bimetal termostat, og vi ser jo hvordan de fungerer på innendørs varmeovner..

Albech skrev:
Fulstendig klar over det, men med den effekten blir det likevell heftig.
Mener temperaturen blir vanskelig å holde stabil med den effekten pga. når termostaten slår ut, er ellementet godt oppvarmet i et isolert skap, og fortsetter å varme, da slår kjøleskapet inn, og drar det ned så varme-elementet slår inn...osv...osv.. :)

Jeg blir overrasket om termostaten i frostvakta er god nok. Enig med neslekkim at det sannsynligvis er en grov bimetalltermostat.

Men i det tilfellet der du trenger fast temp på 15-17 grader, men den utvendige temperaturen er 12 må man vel bruke ett eller annet apparat for å tilføre varme?
Er ikke denne frostvakten da ok? Eller må man ty til andre ting?

For de som tviler, er det jo bare å la være å kjøpe den. I følge de som bruker den,
fungerer den helt supert. Skal som sagt kjøpe et par stykker til uka, så får vi se til vinteren :biersmile:

Aleksander_B skrev:
Men i det tilfellet der du trenger fast temp på 15-17 grader, men den utvendige temperaturen er 12 må man vel bruke ett eller annet apparat for å tilføre varme?
Er ikke denne frostvakten da ok? Eller må man ty til andre ting?

Som et varmeelement er den nok grei, men ikke stol på termostaten.

magne1972 skrev:
STC-1000 :)
foretrekker den ja!  ::)

Kul plassering av STC'en gitt! :)
Så det var greit å demontere for å plassere noe inni der?, hm, kanskje jeg skal døtte en i fryserlokket slik..

neslekkim skrev:
magne1972 skrev:
STC-1000 :)
foretrekker den ja!  ::)

Kul plassering av STC'en gitt! :)
Så det var greit å demontere for å plassere noe inni der?, hm, kanskje jeg skal døtte en i fryserlokket slik..
Joda,gikk greit å montere der, originaltermostaten satt der fra før, så jeg fjernet den, og laget nytt hull bare.
Har lokk også :)

Jeg bruker en slik frostvakt i mitt kjøleskap i garasjen. Den fungerer utmerket til lagring av øl. Skapet er et stort brus skap med glass dør som jeg holder på 2C hele vinteren. Bimetall termostaten har litt stor hysterese, men den termiske massen i mange fat med øl utjevner dette så temperaturen i ølet svinger svert lite.
Jeg har nå koblet alt over en STC1000, slik at jeg også kan gjære i skapet. Termostaten er god nok til lagring av øl, men til gjæring bør man bruke en UT200 eller STC100 ol.

Joda, jeg er enig i det, men fester du temperatursensoren på fatet/gjæringskaret, og måler temperaturen der vil hysteresen øke med antall tilførte watt på varme-elementet.
Til lagring av øl er det unødvendig, men til gjæring vil du dermed få en temperatursvingning som ikke nødvendigvis er negativ i gjæringskarret, men tar knekken på kompressoren i kjøleskapet til slutt.
Ikke for å kverulere, men det er jo slik at kjøleskapet har en hviletid innebygget i sin bimetallfjær, og det har frostvakten også, men hvis disse da overlapper, og kjøleskapet dermed blir tvunget av/på pga overoppvarming med frostvakten vil dette være uheldig.
jeg ville gått for mindre effekt, men kjør på.... :)

Tilbake
Topp