CO2 brannslukkeapparat

Jeg kan bestille brannslukkeapparat gjennom jobben. Det er så mye om gjenger å greier her at jeg er usikker.
Om jeg vil bestille et til bruk som CO2 flaske. Kan noen tipse om butikk/apparat som er egnet og passer på manometer samt er greie å få fullt..?
 
Er det ikke like greit å kjøpe et ferdig på GMC Brannvern i Kalhammeren, så slipper du ekstra pes? Rundt 700 kr for et 5-6 liters.
 
Nei, du kjøper et som er ferdig modifisert til vårt bruk.
Ta kontakt og si at du er hjemmebrygger så får du det du trenger.

GMC Brannvern AS
Besøkadresse: Dusavikveien 17, 4007 Stavanger
Postadresse: Postboks 4048 Tasta, 4092 Stavanger
Telefon: 51 84 80 00
Vakttelefon: 971 62 048 eller 913 84 345
E-post: gmc.brannvern@gmc.no - See more at: http://www.gmc.no/kontakt-gmc-gruppen/category197.html#sthash.WJRj64rP.dpuf
De selger og fyller også 02-flasker, det vet de på "gølvet" om, men ikke de på kontoret i annen etasje.
 
Det er bare å høre innom med jevne mellomrom, evt. stikke innom å bestille et. Klart dagen etterpå :)
 
Er det så enkelt?
Jobbet jo rett bortenfor, så hvis det er mulig å bestille, så gjør jeg selvsagt det. Bare ringe nummeret i kontaktinfo og si "jeg vil gjerne bestille en 5kg co2 med regulator til hjemmebrygging"?
 
Tror ikke de har regulator. Men du kan ringe å bestille en 5kgs til hjemmebrygging (med fjernet stigerør)
 
Snakket med en på tlf. Tror han het Ole... Han visste helt klart hva det gikk i :) ba meg sende mail så skulle dem ta kontakt når de hadde.
 
Hans Einar skrev:
Helt klart, bare redd for å kjøpe feil... eller noe som ikke passer.

Er denne ok tro?
https://www.dropbox.com/s/hxmevdobm3rwyr5/coto.jpg
Dette er et standard CO₂ slukkeapparat som du uten problem kan bruk. Bare skru av slangen og sett på en reduksjonsventil og gjerne et med manometer.

Det er en smakssak om du ønsker å kjøpe et nytt eller et brukt som er trykkprøvd.

Når du har tømt det, kan du før neste påfylling av CO2, eventuelt åpne det og fjerne stigerøret
 
Okey.. Så dette KAN brukes slik det er.. Det var nytt for meg. Vet ikke funksjonen til dette stigerøret... Trodde det måtte bort. Det forandrer saken.
 
CO[sup]2[/sup] har to ulike funksjoner som brannslukker. Den fortrenger O[sup]2[/sup] og den kjøler. Mesteparten av CO[sup]2[/sup]'en i en brannslukker er flytende, og for gå over i gassform trenger den energi som den tar fra omliggende omgivelser. Dette skjer ved enten ca 5,2 bar eller - 86 [sup]o[sup][/sup][/sup] C.
Derfor er det hensiktsmessig å ha et stigerør nedi bunnen av en brannslukker slik at du får ut mest mulig flytende CO[sup]2[/sup] fortes mulig når du bruker den som slukkemiddel. Typisk verdier er at du tømmer et 5 kg CO[sup]2[/sup] apparat på ca 15 sekunder. Dermed får du en et "snefokk" av CO[sup]2[/sup] og rask nedkjøling når vesken går over til gassfase.

Når du ser på dette tenker de fleste at dette er ikke bra når du skal bruk dette i ØL, men da glemmer de at vi bruker meget små mengder CO2 og at i det øyeblikk du endrer trykker i trykkregulatoren fra ca 50 til 1 - 2 bar før du slipper gassen videre via en nåleventil. Dermed trenges små mengder energi før CO[sup]2[/sup] går fra veske til gassform. Du vil kunne bruke et 5kg apparat i måneder[selvfølgelig avhengig av hvor mye øl du skal karbonisere).

Jeg har tømt en rekke utrangerte brannslukker for CO[sup]2[/sup] og da med stigerør, uten at dette har gitt meg noen problemer.
 
Hans Einar skrev:
Snakket med en på tlf. Tror han het Ole... Han visste helt klart hva det gikk i :) ba meg sende mail så skulle dem ta kontakt når de hadde.

da har jeg sendt epost til gmc.brannvern@gmc.no, så får vi se hva som skjer..

@Hans Einar, gi lyd hvis du finner en billig og god løsning på dette :)
 
Som tidligere nevnt kan du kjøpe ferdig ombygd hos NOHA på forus. 1000 kr for 2kg, 1500 for 5kg. Regner med det er med gass. De trenger et par dagers varsel for å bygge flasken som regel.
 
Arve A skrev:
Som tidligere nevnt kan du kjøpe ferdig ombygd hos NOHA på forus. 1000 kr for 2kg, 1500 for 5kg. Regner med det er med gass. De trenger et par dagers varsel for å bygge flasken som regel.

Jeg kommer nok til å gjøre det, ja. Må bare sjekke mulighet for billigere løsning først  ;)
 
terje_kristensen skrev:
Arve A skrev:
Som tidligere nevnt kan du kjøpe ferdig ombygd hos NOHA på forus. 1000 kr for 2kg, 1500 for 5kg. Regner med det er med gass. De trenger et par dagers varsel for å bygge flasken som regel.

Jeg kommer nok til å gjøre det, ja. Må bare sjekke mulighet for billigere løsning først  ;)
Jeg hentet en flaske på fyllinga gratis, leverte den på noha tillerbyen. Ca 450,- ferdig ombygget, trykktestet og fylt for en tokilos....
 
Tilbake
Topp