Co2 fylling i Bodø

Rune Alm skrev:
Jeg tror den absolutt greieste løsningen er å få Brann og Flåteservice til å trykkteste og fylle flaskene våre til en grei pris. Da er de godkjent og fyllingen foregår på en profesjonell måte og en får riktig mengde i flasken.

Hvordan foregår fyllingen der ?
Pumper de Co2en inn i ikke nedkjølte flasker eller vil de ha dem innom fryseren først ?
Fruen skal til byen i neste uke så lurer på hva som er enklest, leie fra Fauske eller be henne gi BF et kurs i Co2
 
Oddvar Demmo skrev:
Rune Alm skrev:
Jeg tror den absolutt greieste løsningen er å få Brann og Flåteservice til å trykkteste og fylle flaskene våre til en grei pris. Da er de godkjent og fyllingen foregår på en profesjonell måte og en får riktig mengde i flasken.

Hvordan foregår fyllingen der ?
Pumper de Co2en inn i ikke nedkjølte flasker eller vil de ha dem innom fryseren først ?
Fruen skal til byen i neste uke så lurer på hva som er enklest, leie fra Fauske eller be henne gi BF et kurs i CO₂

Spiller ingen rolle, ringte dem og fikk standard svar, næringsmiddelet hadde sendt dem brev..................
 
De plasserer beholderen på en vekt, stiller inn hvor mye som skal fylles og så åpner de for trykk. Da får de fyllt ca halvparten. Deretter starter de pumpen og pumper resten før pumpen stopper på vekten. 2 kg flasken var fyllt på et par minutter. Og ingen flasker ble nedkjølt eller oppvarmet. Jeg ville prøvd å stikke innom og spørre, poengter at du bruker gassen på eget ansvar og at dette går helt greit i resten av landet.
 
Samme som Noah i Trondheim, men det hjelper ikke, de vil ikke fylle til ølbryggere, det var umulig å viye hva som kunne værer i gassen, de ga seg ikke på at de hadde fått brevet fra Næringsmiddeltilsynet selv om at jeg sier de ikke finnes, da kan jeg ikke sende Lisbeth til dem, hun kan ikke lære dem om Co2 slik jeg kan :)
Men, Verktøyservice fyller ennå Co2, skal sende med noen Imp.Stout og se hva som skjer, gidder ikke diskutere med andre til jeg får lov til å kjøpe, eller kanskje ikke.
 
Men vinmonopolet selger Wisky selv om at alle vet den inneholder metanol.
Er bare så innihelvete forbannet på de som ikke selger Co2. :)
Etter en liten spørrerunde hos bryggere så er det vist flere som prøver seg, måtte bare si at det var til akvarium Co2 en skulle brukes.
 
Dette burde egentlig være en sak for Norbrygg å kikke på... For meg er det litt vanskelig å skjønne at det skal være forbudt å selge gass til hjemmebryggere. Det er da ikke forbudt å selge plastesker som ikke er matvaregodkjent, til noen som kanskje kan vurdere å oppbevare mat i dem på hytta.
 
De har inrømmet at de lyver og jeg synes ikke vi skal gjøre noe hvor de til slutt kanskje belønnes med mere salg. For meg er de nå historie.
Jeg er i Trondheim eller på Verktøyservice en og annen gang og får da trykktestet flaska mi, ellers kommer jeg til å fylle selv.
De anbefalte jo selv å dra på Verktøyservice, det sier litt om muligheten til å få dem til å bli villige til å selge noe.
 
Jeg sendte samboer og to øl til Verktøyservice idag, ølet var ikke av interesse (sluttet å røke) :)
2 fyllinger                200,-
10 kg co2                500,-
Ny 440 grams flaske 200,-
Tilsammen               900,-

En bra pris synes jeg.            
 
Jo, det var jo en grei pris. Men mannen er jo gammel og det er vel usikkert hvor lenge han driver sjappa si, så vi må vel ha et alternativ etterhvert.
Jeg synes det kunne være en sak for Norbrygg å innhente litt informasjon fra mattilsyn og diverse som vi kunne brukt for å få aksept til å fylle andre plasser også.
Er det noen i styret som kunne påta seg et slikt oppdrag?
 
Jeg fikk fyllt en flaske på Bodø Verktøyservice i går og som vanlig gikk det helt greit. Denne gangen fikk jeg se at han fylte gassen over fra gamle brannslukkingsapparat (al, ikke stål). Det gikk på vekt, og trykket forandret seg etter temperaturen. Det er kanskje ikke noe å henge seg opp i, men det føles jo litt guffent. Er det noen som kjenner til om det kan være risiko for forurensing?

Alternativene jeg kjenner til er ikke så mange:
- fylle selv fra storflaske ala Torga og Beant
- bruke sodastream-patroner
- noen andre forslag???

Jeg skal ta opp denne problemstillingen med styret, men gassleverandørene er generelt lite villig til å strekke seg. I Bodø kjøper bedriften jeg jobber i gass (sveisegass, oksygenbatterier og flytende nitrogen) fra AEO og Løvold. Jeg har allerede spurt om CO2, men uten fremgang.

Hvem selger gass til pubene?
 
Erlend H. skrev:
Hvor er det verktøyservice holder til for tiden?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mellom Flymuseet og Byggmakker, ta av mot sentrum i krysset ved bensinstasjon, kjør forbi Imaas bil på venstre hånd, og et inngjerdet utelager på høyre hånd. Sving til høyre 2 ganger (slik at du ser på bensinstasjon), så kjør du nesten til veis ende, hvor du ser en dør og en garasjeport med skilt på høyre hånd.
 
Rune Alm skrev:
Jo, det var jo en grei pris. Men mannen er jo gammel og det er vel usikkert hvor lenge han driver sjappa si, så vi må vel ha et alternativ etterhvert.
Jeg synes det kunne være en sak for Norbrygg å innhente litt informasjon fra mattilsyn og diverse som vi kunne brukt for å få aksept til å fylle andre plasser også.
Er det noen i styret som kunne påta seg et slikt oppdrag?

Jeg har hørt rykter om at noen vil overta, men rykter er rykter.
Det er og rykter om at det ikke er lov til å fylle til ølbryggere, men det MÅ værte et rykte.
Spurte en på FB hvor han fylte, på VS var svaret, men jeg måtte si det var til sjøvannsakvarie forde de ikke hadde lov til å fylle til oss, tull sa jeg og  VS har aldri nevnt noe sånt.
Jeg gir meg aldri uansett :)
 
Hei

Vurderer å kjøpe meg fat og 2kg co2-flaske. Hvordan er status i Bodø nå? Får man fylt næringsmiddelgodkjent co2?

Hva er forresten alternativet? Sodasteams gassflasker?
 
Status er 300,- for 2kg, hos Bodø Verktøyservice. Dette var pga at leverandøren hadde byttet navnet på CO2'en til noe som var ekstra avgifter på. Husker ikke navnet i farta, men han var på utkikk etter ny leverandør som fortsatt kalte gassen for CO2, og dermed billigere gass. Han håpa at gan kunne tilby billigere gass neste gang jeg kom innom, og det får jeg virkelig håpe. Blir fort veldig dyrt hvis du skal ha mange kilo.
 
Tilbake
Topp