Co2 regulator, trenger hjelp

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
Jeg har en co2 regulator som tidligere har vært brukt til plante akvarium.
Jeg forstår jeg meg ikke helt på målerne på denne. Når trykket er av viser lavtrykkmåleren 0,8 bar.
Når jeg åpner flaskekrana så går høytrykk opp til litt over 50 bar som nok er riktig, men lavtrykk måleren går opp til ca 2,8 bar. Dette uten justeringnippelen til trykk ut er åpnet. Og trykket holder seg på 2,8 bar når denne åpnes også. Legger ved bilder.

Justerings skruen gir høyest trykk når den er skrudd inn. Ikke sett akkurat den du har, men gjelder alle jeg har vært borti. Justeringsskruen skrur mot ei fjær, slik at fjærtrykket øker når den blir skrudd inn. Fjærtrykket bestemmer trykk ut. Prøv å skru den ut, men du må slippe av gass for å få reaksjon. Greiest at skruen er skrudd langt ut før du åpner gassen, så skru inn til det trykket du skal ha.
0,8 Bar uten gass tilsier et litt herpa manometer. I utgangspunktet kan du gå ut fra at 0,8 Bar = 0 Bar. Ingen rakett teknologi dette, om du er litt ute på trykk går det nok bra.

Justerings skruen gir høyest trykk når den er skrudd inn. Ikke sett akkurat den du har, men gjelder alle jeg har vært borti. Justeringsskruen skrur mot ei fjær, slik at fjærtrykket øker når den blir skrudd inn. Fjærtrykket bestemmer trykk ut. Prøv å skru den ut, men du må slippe av gass for å få reaksjon. Greiest at skruen er skrudd langt ut før du åpner gassen, så skru inn til det trykket du skal ha.
0,8 Bar uten gass tilsier et litt herpa manometer. I utgangspunktet kan du gå ut fra at 0,8 Bar = 0 Bar. Ingen rakett teknologi dette, om du er litt ute på trykk går det nok bra.

Hmm. På denne så er den stengt når skruen er helt inne.
0,8 bar trykkfeil skulle jeg klart å kompensere ja
Verre er det at nåla fyker rett opp i 2,8 med en gang flaskekrana åpnes. Mulig det er noe som henger inne i regulatoren. Kanskje jeg må fram med operasjons hanskene

Demonter regulatoren og gjør den ren. Vanligvis ikke så vanskelig. Ultralydvasker for vasking av delene er kjempegreier om du har tilgang til slikt

Tilbake
Topp