Cold crash etter 12 dager?

Jeg har en dobbel/imperial IPA stående på dunk nå. JEg må reise bort den dagen den har stått 14 dager. Vanligvis lar jeg den stå 14 dager for deretter å cold crash'e i 4 dager. Det får jeg ikke mulighet til nå.

Hva er det beste alternativet?

1. Cold crash etter 12 dager og flaske dag 14?

2. Droppe cold crash og flaske dag 14? (det er gansk store mengder humle i dunken)

Kommer vel an på hvor lenge du reiser bort?

3. Stikk om før du reiser, vent til du kommer hjem, cold crash som vanlig og flask

Kommer vel an på hvor lenge du reiser bort?

3. Stikk om før du reiser, vent til du kommer hjem, cold crash som vanlig og flask
Jeg reiser bort i 3 uker.
Ja, det er jo et bra alternativ. Bortsett fra at jeg må vente så lenge før den er klar :p

Den hadde nådd ønsket FG allerede etter 8 dager. Vet at gjæra skal rydde opp og at det er anbefalt 14 dager. Meeen. Jeg har aldri syndet med 2 ukers regelen før og har ingen anelse om hva jeg risikerer ved å ta den for tidlig. Ville noen valgt cold crash etter 12 dager?

Har du hatt stabil FG så kan du fint kjøre cold crash etter 12 dager. Mer rennomerte/kommersielle bryggerier venter ikke så lenge ;)

Jeg kjører stadig cold crash etter 12 dager slik at både brygging og flasking havner på en helg, uten at jeg noen gang har gått på en smell der. Tror gjæren begynner å gå i surr på hvor mange dager det har gått når den passerer 10.

Sist redigert:
Tilbake
Topp