Cold crash og priming + evt. mer gjær?

G´ir L´nden

Norbrygg-medlem
Har cold crashet ca 10 liter Imperial IPA ved 4 C i et par dager og har nå tenkt å flaske denne og prime med sukkerlake.

Tidligere har jeg hatt problemer med overkarbonering de gangene jeg har flasket uten å la temperatur komme opp til romtemp igjen. Har skjønt at det har med mengde CO2 i det kalde ølet, som ikke har blitt tatt hensyn til, slik at jeg har brukt for mye sukker.
Jeg bruker Beersmith sin karboneringskalkulator og får at jeg må bruke ca 34 gram sukker på 10 liter ved 6 C, for å oppnå 2,3 vol, mens jeg på Brewer's Friend får beskjed om ca 37 gram. Noen som har et innspill på dette?

Det siste spørsmålet er om jeg bør tilsette litt mer gjær før jeg flasker?
Brygget er på ca 9,5% (OG 1,085) og jeg brukte WLP001.
 
Høres korrekt ut. Om dette gir deg 2.3 eller 2.4 kommer du ikke til å merke noe til. Ikke tilsett noe ekstra gjær, det er alltid nok restgjær til å spise opp rent sukker. Om du tidligere ikke regulerte i forhold til temp på ølen forklarer jo det at du kom for høyt. Du var sikkert da opp mot 2.9.
 
Har cold crashet ca 10 liter Imperial IPA ved 4 C i et par dager og har nå tenkt å flaske denne og prime med sukkerlake.

Tidligere har jeg hatt problemer med overkarbonering de gangene jeg har flasket uten å la temperatur komme opp til romtemp igjen. Har skjønt at det har med mengde CO2 i det kalde ølet, som ikke har blitt tatt hensyn til, slik at jeg har brukt for mye sukker.
Jeg bruker Beersmith sin karboneringskalkulator og får at jeg må bruke ca 34 gram sukker på 10 liter ved 6 C, for å oppnå 2,3 vol, mens jeg på Brewer's Friend får beskjed om ca 37 gram. Noen som har et innspill på dette?

Det siste spørsmålet er om jeg bør tilsette litt mer gjær før jeg flasker?
Brygget er på ca 9,5% (OG 1,085) og jeg brukte WLP001.


Det er riktig at øl som gjæres på lav temperatur har mer kullsyre enn øl gjæret på høyere temperatur, men øl gjæret til FG på en høy temperatur og så cold crashet vil ikke produsere mer kullsyre som et resultat av temperaturfallet. Årsaken til overkarbonering tror jeg må ligge en annen plass.
 
Er klar over at et ferdig gjæret øl ikke produserer mer kullsyre. Men når man cold crasher så tar ølet opp kullsyre fra headspace, noe jeg har forstått at kan være en betydelig mengde dersom man har ølet stående kaldt over lengre tid. Det er vel også derfor at vannet i gjærlåsen trekkes tilbake i gjærlåsen når man kjøler ned?
 
Det er vel også derfor at vannet i gjærlåsen trekkes tilbake i gjærlåsen når man kjøler ned?

Temperaturen påvirker oksygenets volum, så ved nedkjøling så vil oksygenet komprimeres og vakuumet gjør at vannet i gjærlåsen trekker seg tilbake.
 
Er klar over at et ferdig gjæret øl ikke produserer mer kullsyre. Men når man cold crasher så tar ølet opp kullsyre fra headspace, noe jeg har forstått at kan være en betydelig mengde dersom man har ølet stående kaldt over lengre tid. Det er vel også derfor at vannet i gjærlåsen trekkes tilbake i gjærlåsen når man kjøler ned?

Nå er jeg ikke helt stø på kjemien her, men jeg tror jeg husker mer eller mindre prinsippene. I og med at du kjøler vesken ned å økes kapasiteten til å holde på CO2. Samtidig er det ikke noe trykk her og heller ingen beveglse som kan tvinge CO2 ut i vesken. Vil derfor tro at det er helt minimalt med CO2 som blir hentet fra headspace.
Både CO2'en i headspace og ølet vil krympe betraktelig under cold crash. Dette er nok det som utgjør hoveddelen av bevegelsen i gjærlåsen, vil jeg tro.
 
I stand corrected!

Er ikke i tvil om at det har vært infeksjon på ferde i mine overkarbonerte batcher. Smakte virkelig ikke godt nå og alle tre har gått i vasken. Da jeg åpnet noen av flaskene førte det til at jeg måte vaske undersiden av skapene over vasken.

Flasket en Imperial IPA for to uker siden hvor jeg tok hensyn til temperatur ved flasking, ca 7 grader, dette har ført til et ganske flatt øl.

Kommer herfra til å prøve meg på temperaturen ølet har når gjæringen har stoppet, så får vi se hvordan det går.
 
Det jeg har lest stemmer med det @Per Buer sier. Den temperaturen du skal ta høyde for er den høyeste temperaturen ølet har holdt frem mot flasking.
 
Tilbake
Topp