Cold crash

Coldchrash dere det meste av ølet dere brygger eller ikke?
Jeg gjør det. Men ville ikke gjort det obm jeg ikke sikret meg mot oksygeningress. Altså forhindre at det suges inn luft under nedkjølingen. (Jeg bruker gjæringskar som kan trykksettes med CO2 for å motvirke dette.)
 
Jeg kaldkræsjer alt, som @Jørgen O bruker jeg også gjæringskar som jeg trykksetter med CO2 før nedkjøling for å kompensere for volumreduksjonen. Vanlige gjærlåser suger inn oksygen når det kjøles ned så hadde jeg bare hatt det hadde jeg droppa det.
 
Det spørs vel litt på hva slags øl man brygger, og hva slag gjær man bruker, for om det skal være "nødvendig" eller ikke.

F.eks så CC'et jeg det meste av ales, lagere ble jo "lageret" så det trengtes ikke..

Unntakene, eller delvis unntakene var noen IPA'er og alle Hefeweizens. Noen ipa'er ville jeg ha dirty, olje coater gjæren, så jo mer du feller ut av dette, jo mindre "rå" smak. Men greit å bunnfell ut de store partiklene. Hefeweizene fikk redusert temperatur på et tidspunkt for å bunnfelle noe av gjæren så det ikke ble for gjær-aktig. Eller en veldig kort CC.
 
Øl som tørrhumles er det greit å coldchrashe (igjen med forbehold om at du klarer å holde luft/oksygen unna), for å få humlen til å klistre seg til bunnen av gjæringskaret istedenfor å være i suspensjon og potensielt klundre det til under tapping og/eller bli med over til den endelige destinasjonen.
 
Tilbake
Topp