Det spørs hva du har av utstyr. Har du co² tilgjengelig?Hei! Skal forsøke på dette for første gang. Har et speidel 30l gjæringskar det er plass til i kjøleskapet så lenge gjærlåsen er av. Har sett at noen fester folieballong med co2, men er usikker på hvordan gå fram. Noen med forslag eller andre ideer?
Hvis du har mulighet til å koble til co2 til gjæringsfatet ville jeg gjort det og satt på et minimalt overtrykk.Har co2, skal tappe på corneliusfat etter cc.
Det er snakk om å unngå undertrykk..Takk for svar! Aha, det høres ut som beste måten å gjøre det på, men har bare gjæringskar av plast så kan ikke sette trykk på dem antar jeg. Har ikke plass til corneliusfatene i kjøleskap, og fikk info om at ventilene fort kan tette seg på fatene om jeg coldcrasher i dem - så ser for meg at jeg må gjennomføre cold crashen i plast-gjæringskaret, og da kanskje med en folie-ballong jeg fyller med co2? Hva tenker du?
Den der så ikke dum ut, kanskje jeg kan skaffe meg en slik til neste gang. Finnes det andre måter å sette et lite overtrykk på et speidel-kar?https://brewshop.no/produkt/utstyr/...C0TsmcvAYiE30RhRloYvMNWAwYHkzbtRoC82MQAvD_BwE Denne kan sikkert brukes, men bare til overføring og forsiktig overtrykk ifm cc. Speidelkarene er vel egentlig ikke beregnet for voldsomt trykk.
Krana passer også på toppen, så om du har en ekstra kran og en slange som passer mellom co2 og kran så kan du sikkert fylle på med et lavt trykk. Jeg har de karene selv men har aldri prøvd.Den der så ikke dum ut, kanskje jeg kan skaffe meg en slik til neste gang. Finnes det andre måter å sette et lite overtrykk på et speidel-kar?
Det var jo en kjempeidé! Er sikkert best å fylle på litt underveis og stenge ventilen så den ikke står under kontinuerlig trykk, eller er det så lite at det ikke har noe å si? Og vil det kanskje være like greit å feste den folie-ballongen jeg kjøpte i dag fylt med co2 på en sånn anordning..hmm gjelder å være kreativ her skjønner jeg..Krana passer også på toppen, så om du har en ekstra kran og en slange som passer mellom co2 og kran så kan du sikkert fylle på med et lavt trykk. Jeg har de karene selv men har aldri prøvd.
Har du mulighet til å følge med ville jeg bare fylt etter litt og litt, fremfor å styre med ballong. De er jo ganske stive de kara der. Hvis jeg graver lengst baki hjernebarken så mener jeg kanskje @Jørgen O hadde den dingsen jeg linket til og kan mene noe mer om trykk på speidelkaret.Det var jo en kjempeidé! Er sikkert best å fylle på litt underveis og stenge ventilen så den ikke står under kontinuerlig trykk, eller er det så lite at det ikke har noe å si? Og vil det kanskje være like greit å feste den folie-ballongen jeg kjøpte i dag fylt med co2 på en sånn anordning..hmm gjelder å være kreativ her skjønner jeg..
Ja, det vil funke som bare det.eller kan det funke å bare sette på co2 skru opp lokket litt og oksygenet slipper ut der?
Bare gode erfaringer med gelatin, det er veldig effektivt hvis det haster å klarne ølet.Ah, godt å høre! Kom på at jeg hadde lyst til å forsøke å klare ølet med gelatin, så da må jeg jo åpne uansett. Noen erfaringer å dele på det feltet?
Tiltres. Du kan få veldig klart øl ved bare å ta tiden til hjelp. Men jeg synes fremdeles det blir enda klarere når du i tillegg bruker gelatin.Bare gode erfaringer med gelatin, det er veldig effektivt hvis det haster å klarne ølet.