Cold crashing og "suck back"

Hvordan håndterer dere suget som oppstår som følge av at ølet "krymper" ved cold crashing? Jeg bruker alltid blow off tube under gjæring og vurderer å flytte enden over i en ren og tom beholder og dekke den med aluminiumsfolie. Men da suger jo gjæringskaret inn oksygen... Cold crashing på fat med CO2 er ikke et alternativ for meg.
 
Med tanke på at kaldt øl holder bedre på co2 enn varmt øl, så tviler jeg på det.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
På min forrige batch tok jeg av gjærlåsen og dekket åpningen med alufolie, men jeg er usikker på om det er en god idé. Ølet ble fatet nå i kveld, så får se hvordan det smaker om litt.
 
Jeg bruker en silikonslange i en krukke med starsan som gjærlås. Når jeg cold crasher tar jeg bare en klype på slangen.
 
De fleste som cold crasher må vel håndtere dette problemet. Personlig gjør jeg det ikke, men vet at det er vanlig å bruke sanitær folke for å dekke over tuten på ballongen, om man bruker slik. Oksideringsfare tror jeg personlig er sterkt overdrevet, særlig når det står kaldt *banne i kjerka*.
 
Jeg har gjæringskar (25L og 60L) type flaskeformet av plast arvet etter vinlegging. Jeg tar av gjærlåsen og skrur på plastkork før CC.
Men har egentlig ikke begynt å bekymre med for oksygen i den sammenheng. Snakker vi om noe slikt som 70ml luft pr. liter headspace?
Det står jo kaldt og jeg skal uansett utsette ølet for mye mere oksygen en dag eller to senere ved tapping, samt at hvis det er et humledrevet øl drikkes det opp i løpet av en til to måneder.

Hva hvis du stjeler en ballong fra ungene på 17 mai og blåser opp med co2 og fester på blowoff tuben. Ville det fungert? Kan jo ev. la ballongen blåse seg selv opp på slutten av gjæringen. Bare en strøtanke.
 
Bare fjern gjærlåsen og dekk med alufolie - problem solved.

Jeg har sluttet med gjærlås i det hele tatt pga dårlig plass i fryseren jeg bruker som kjøleskap.
 
Jeg har også sluttet med gjær lås på mine øl. Legger bare lokket løst på, eller skrur hetta på løst på lokket, slik at det ikke dannes overtrykk i gjæringsdunken. Da bygger ikke krausen seg opp like mye, og har sjelden problemer med at det renner over. CO2 gassen legger seg som et lokk over øllet og beskytter mot O2. Har ikke opplevd noe problemer med å gjøre det på denne måten.
 
Dette med co2 som legger seg over ølet og beskytter mot oksygen er en myte som er diskutert mange ganger her på forumet.
Fysikkens lover tilsier noe annet.
F. eks. her
https://forum.norbrygg.no/threads/riste-inn-mer-oksygen-etter-et-dogn.24765/page-2#post-260418

Oksygentilgang er en av grunnene til at det brukes alufolie og ikke gjærlås på en gjærstarter, det er mye fordi gjæren da får tilgang på oksygen, nesten like bra som uten folie i det hele tatt.

Profesjonelle bryggerier bruker store penger på å unngå at ølet får kontakt med oksygen, f.eks i en tappelinje skal det ikke være mere enn 0.5 ml vanlig luft i headspace på flasken. Oksygen i øl går hovedsaklig på hvor lang tid ølet kan lagres før det blir dårlig, og humlerike øl degraderes/oksyders raskest.
Selv synes jeg ølet ble bra før jeg visste noe særlig om dette og uten at jeg tok spesielle hensyn. Er litt mere oppmerksom og gjør ting litt annerledes nå som jeg vet mere, men er fremdeles noe avslappet i forhold til emnet.

Sjekk forøvrig denne tråden, mange her på forumet går langt i å unngå oksygen etter at hovedgjæringen er ferdig, https://forum.norbrygg.no/threads/diskusjon-om-tapping-med-minimalt-oksygenopptak.27471/

FrankD her på forumet målte oksygen i ølet før og etter cold crash,
  • Gjærbøtte med 23L stått med gjærlås på 19° i 14 dager. 6,0% oksygen.
  • Gjærbøtte med 23L stått med gjærlås og coldchrashet til 4 gr. 6,8% O2 rett over ølet.
 
Sist redigert:
Mine slurper iallefall luft, plast krymper ikke så mye ved temperaturfall. Har en S-formet gjærlås så det er lett å se når det "plopper" feil vei :)
Mange har vel fått sugd inn veske fra blowoff tuben sin også.
 
Jeg gjærer i speidel gjæringskar, med blow off tube festet i kran på toppen. Lukket bare kranen før CC, og karet har sunket sammen i toppen av undertrykket. Planen er å slippe luften forsiktig inn før tapping, slik at ølet ikke utsettes for oksygen i en lengre periode enn det som uansett er nødvendig for flasking. Det tror jeg holder, for dette ølet lukter så himmelsk at det uansett ikke overlever sommeren. :)

Det er veldig interessant og nyttig å høre andres tanker og erfaringer rundt dette.
 
Jeg så det var nevnt å fylle opp en ballong med co2.

Det holder kanskje å bare tre en tom ballong over låsen et par dager før?
 
Tilbake
Topp