Coldcrashing dårlig for humlearoma ved tørrhumling?

Har lett etter svar på spørsmålet, men ikke funnet noen konkrete svar. Jeg har brygget Punk Ipa Clone 3 ganger (ja liker den), siste batch av denne var første gang jeg også coldcrashet den (3 grader i tre dager). Oppskriftene har vært relativt identiske med tilstrekkelig tørrhumling, men synes batchen som ble coldcrashet hadde merkbart mindre humlearoma kontra de to første. Kan det stemme at CC reduserer humlearomaen som kommer fra tørrhumling ?

Var den karbonert da du prøvde den?

Forøvrig, ble ikke den litt for klar i forhold til originalen med en tre dagers CC?

Var den karbonert da du prøvde den?

Forøvrig, ble ikke den litt for klar i forhold til originalen med en tre dagers CC?
Absolutt ferdig karbonert og smakte veldig godt, men synes det manglet en del humlearoma. Bryr meg dog ikke så mye om fargen..

Jeg ville tro at man heller ville få mer aroma ved å coldcrashe siden disse flyktige aromaoljene ikke så lett kan fordampe da.

Har lurt litt på det samme selv, men har ikke så mye å bidra med i diskusjonen.

Jeg kjøler alltid ned før jeg tapper til fat. Fordi jeg kan, og fordi jeg slipper masse gønk i fatet som kan tette ventiler og stigerør.

Opplever også at jeg får mindre aroma enn forventet på det ferdige øllet, spesielt når jeg har tørrhumlet tungt, dvs 3-4 gram/liter.

Men, man kan jo ikke lukte det man inne har. Har som sagt aldri tappet varmt øl.

Neste IPA skal kjøles ned saaaakte, for å sammenligne. Har en teori om at rask nedkjøling kan redusere kontakttid og aroma..

Jeg lurer på om ikke serveringstemperatur har en del å si her. Eller hvis man klarer å helle på en så uforsiktig måte at aromaer blir frigjort.

Akkurat tappet en batch som jeg tørrhumlet med Simcoe, 45 g på 20 liter. Det er ikke mye, men aromaen er borte. Servert ved 6 grader.

Har en split av denne som ble tørrhumlet med 100g cascade, denne står nå på 1C, tappes i morgen. Skal si fra hva jeg merker. Cascade er jo en rett opp i trynet humle, så hvis jeg ikke får the cascade-feeling i morgen så blir det interessant.

Min erfaring tilsier ihvertfall at 6C er for kaldt til å få noe særlig glede av humlearoma. Da må det ihvertfall sterkere lut til enn 45g/20l. Har du testa den på feks 12C?

Min erfaring tilsier ihvertfall at 6C er for kaldt til å få noe særlig glede av humlearoma. Da må det ihvertfall sterkere lut til enn 45g/20l. Har du testa den på feks 12C?

Jeg tror aromaen kommer sterkere tilbake med litt temperatur, usikker, men det som tester får se.

Dumt spørsmål kansje men kom de humlene fra samme pose? I tilfelle ja, hvor gamle var humlen?

Tilbake
Topp