Coobra-24

Den er for å lage hjemmebrent raskest mulig, uten nødvendigvis så mye tanke på kvalitet.
Men det kan du kompansere ved en god reflux kolonne og filtrering med aktivt kull.
 
For en sats med minst mulig bismak er nok 6kg sukker, 1 liter appelsinjuice, og 1 pose med tørrgjær.
La den stå romtemperert til det ikke er mere aktivitet i gjæringen, da setter du den kjøligere noen dager for klarning.
 
Hvilken gjær er best til det?
Der har jeg ikke erfaring, da min kunnskap om dette emnet er foreldet og langt tilbake i tid.
Den gang hadde jeg ikke lest boken Yeast og fått med meg sammenheng mellom fusel og ester produksjon,næringstoffer,gjæringstemperatur etc.
Dvs. dette med å holde seg under 20 grader hadde jeg fått med meg.
Ville tro at en ren ale gjær som US-05 og en god gjærnæring beregnet på f.eks mjød ville gi brukbart resultat. Kanskje en slik http://www.europris.no/gjaernaering-saga

Har du hastværk så kan du som sagt turbogjære samt sette sterkere sats og skille ut fusel på et senere steg i prosessen, og fremdeles oppnå godt resultat, type gin eller vodka.
 
Sist redigert:
Der har jeg ikke erfaring, da min kunnskap om dette emnet er foreldet og langt tilbake i tid.
Den gang hadde jeg ikke lest boken Yeast og fått med meg sammenheng mellom fusel og ester produksjon,næringstoffer,gjæringstemperatur etc.
Dvs. dette med å holde seg under 20 grader hadde jeg fått med meg.
Ville tro at en ren ale gjær som US-05 og en god gjærnæring beregnet på f.eks mjød ville gi brukbart resultat.

Har du hastværk så kan du som sagt turbogjære samt sette sterkere sats og skille ut fusel på et senere steg i prosessen, og fremdeles oppnå godt resultat, type gin eller vodka.
Har ikke utstyr for viderekommende, men morro å sanke litt info her og der
 
Tilbake
Topp