1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

coobra craft brewer cb3

En tråd i 'PerfectBrew og div andre brands' startet av tobkal, 4 Apr 2018.

1. tobkal

tobkal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei
    Jeg har planer om å forenkle brygging med en bryggemaskin og kom over coobra craft brewer cb3.
    https://bryggeributikken.no/produkt/coobra-cb3-30l/
    Den er vistnok ganske ny på markedet.
    Er det noen her som har erfaring med denne eller en formening om kvaliteten i forhold til andre maskiner.
    Er takknemlig for alle innspill og ideer......

2. Granaldo

Granaldo
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, Bestillte en slik i dag.....fint om vi holder litt kontakt....skal brygge mitt første øl neste helg...gleder meg som en unge!

Morten Skarpen og Jo-Helge liker dette.
  3. Tore Riise

Tore Riise
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg er en lykkelig innehaver av nevnte maskin. Erfaringer?

4. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

gratulerer... dere har strengt tatt kjøpt en Netthndelen brygger. sier ikke den er dårlig, men du får den til under 3 lapper på netthandelen

5. tobkal

tobkal
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen erfaringer med CB3
    Veggene til selve bryggeren virker litt tynne iforhold til vanlige bryggekjeler men det viste seg, at oppvarmingen gikk fortere enn i en kjele med isolasjon rundt. Pumpen fungerte som den skal og da det gikk litt tregere grunnet mye grums, så hjalp det med å pumpe med hånden litt på slangen. Thermostatet viser temperatur på bunnen av meskekaret og det er en forskjell på ca 2 gr mellom bunn og topp. Det kan man leve med. Eneste ulempen som jeg har opplevd hittil er at man ikke kan forandre på programmerte meskesteg etter at programmet er startet. I alt var jeg positiv overasket over kvaliteten mtp på prisen. Holdbarheten får viseseg med tiden. Etter å ha brukt BIAB i flere år, så er det en fantastisk forenkling og forbedring.
    Kanskje kunne man fått en lignende maskin 1000 kr billiger hos netthandelen men jeg kjøper heller slikt utstyr i en butikk, der jeg kan henvende meg ved problemer.

6. Tore Riise

Tore Riise
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Finner ikke denne på Netthandelen. Ser et par andre der, men de mangler noe ift CB3, bl.a sirkulasjonspumpe. Jeg ser ikke likheten. Videre så er det vel ganske likt prinsipp på de fleste bryggemaskiner så langt jeg har sett.

Erfaringer:
    + Rimelig og bruker kort tid på å få korrekt temperatur (ikke har jeg har så mye sammenligningsgrunnlag)
    + For min del har jeg ikke merket den store forskjellen på temperatur i toppen og bunnen av karet, men kjører pumpa hele tiden bortsett fra under koking.
    - Savner muligheten til å kjøre manuelt temperatur. Man må legge inn et mesketrinn.

Har en 7-8 brygg på denne nå og er som sagt fornøyd så langt.

7. Chiefen

Chiefen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

8. Tore Riise

Tore Riise
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ser flere forskjeller, men hva er det du forsøker å få frem? At vi har gjort et dårlig kjøp? Man finner sikkert også lignende maskiner på eBay enda billigere...

Har du CB3 selv?

#8 Tore Riise, 20 Mai 2018
    Sist redigert: 20 Mai 2018
  9. Tore Riise

Tore Riise
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det noen som har erfaringer med knusing av malt til CB3?

Har kjøpt en MaltMuncher 3 mølle og gjorde første brygget med denne forleden. Malte da på 0.050 innstillingen, tilsv 1.27 mm. Fikk da nesten for god sirkulasjon, og en beregnet effektivitet på ca 65 %.

Tidligere har jeg brukt en Victoria-mølle og vært plaget med stuck mash, men har skjønt at denne egentlig egner seg dårlig til å male malt med i utgangspunktet.

Skal mest sannsynlig prøve på en ny batch i kveld, og da male på ca 1.00 mm. Så får vi se :)

10. Tore Riise

Tore Riise
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Brygget en porter i kveld (nøgne ø klone). Satte mølla til 1mm. Mye malt og lite vann, så det ble litt røring, men kom ut på 83%, og ganske mye mer enn oppskrifta. Ble 1080 OG istedenfor 1068, så da blir det nok en litt sterkere porter :)

Vedlagte filer:

Ekornskurken og erikraude liker dette.
  11. Finfyr

Finfyr
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vurderer selv en slik i disse dager.

Er dere fortsatte like fornøyde med maskinen? :)

Del denne siden