coobra craft brewer cb3

gratulerer... dere har strengt tatt kjøpt en Netthndelen brygger. sier ikke den er dårlig, men du får den til under 3 lapper på netthandelen
 
Noen erfaringer med CB3
Veggene til selve bryggeren virker litt tynne iforhold til vanlige bryggekjeler men det viste seg, at oppvarmingen gikk fortere enn i en kjele med isolasjon rundt. Pumpen fungerte som den skal og da det gikk litt tregere grunnet mye grums, så hjalp det med å pumpe med hånden litt på slangen. Thermostatet viser temperatur på bunnen av meskekaret og det er en forskjell på ca 2 gr mellom bunn og topp. Det kan man leve med. Eneste ulempen som jeg har opplevd hittil er at man ikke kan forandre på programmerte meskesteg etter at programmet er startet. I alt var jeg positiv overasket over kvaliteten mtp på prisen. Holdbarheten får viseseg med tiden. Etter å ha brukt BIAB i flere år, så er det en fantastisk forenkling og forbedring.
Kanskje kunne man fått en lignende maskin 1000 kr billiger hos netthandelen men jeg kjøper heller slikt utstyr i en butikk, der jeg kan henvende meg ved problemer.
 
gratulerer... dere har strengt tatt kjøpt en Netthndelen brygger. sier ikke den er dårlig, men du får den til under 3 lapper på netthandelen

Finner ikke denne på Netthandelen. Ser et par andre der, men de mangler noe ift CB3, bl.a sirkulasjonspumpe. Jeg ser ikke likheten. Videre så er det vel ganske likt prinsipp på de fleste bryggemaskiner så langt jeg har sett.

Erfaringer:
+ Rimelig og bruker kort tid på å få korrekt temperatur (ikke har jeg har så mye sammenligningsgrunnlag)
+ For min del har jeg ikke merket den store forskjellen på temperatur i toppen og bunnen av karet, men kjører pumpa hele tiden bortsett fra under koking.
- Savner muligheten til å kjøre manuelt temperatur. Man må legge inn et mesketrinn.

Har en 7-8 brygg på denne nå og er som sagt fornøyd så langt.
 
Er det noen som har erfaringer med knusing av malt til CB3?

Har kjøpt en MaltMuncher 3 mølle og gjorde første brygget med denne forleden. Malte da på 0.050 innstillingen, tilsv 1.27 mm. Fikk da nesten for god sirkulasjon, og en beregnet effektivitet på ca 65 %.

Tidligere har jeg brukt en Victoria-mølle og vært plaget med stuck mash, men har skjønt at denne egentlig egner seg dårlig til å male malt med i utgangspunktet.

Skal mest sannsynlig prøve på en ny batch i kveld, og da male på ca 1.00 mm. Så får vi se :)
 
Brygget en porter i kveld (nøgne ø klone). Satte mølla til 1mm. Mye malt og lite vann, så det ble litt røring, men kom ut på 83%, og ganske mye mer enn oppskrifta. Ble 1080 OG istedenfor 1068, så da blir det nok en litt sterkere porter :)
 

Vedlegg

  • IMG_9142.JPG
    IMG_9142.JPG
    137,6 KB · Sett: 67
Kjapt spørsmål til dere som har brygget mer på CB3 (jeg har bare ett brygg på min foreløpig).

Jeg skal gjøre en liten testbatch på en oppskrift - ca 3 kg malt og 10 liter etter kok. Vil det funke greit i maskinen, eller blir det for lite volum?
 
Sist redigert:
Hvis denne er nokså lik netthandelen etc., så ville jeg sjekket at kjøleren når ned til vørteren først.
 
Min går på 30-te brygget eller noe slikt - fornøyd jeg fremdeles.
Står å ser på Brewtools sin nye BB40 - men kan foreløpig ikke forsvare investeringen. Mulig jeg faktisk skal prøve meg med god gammel kjele og meskepose etterhvert - så kan man jo brygge litt større batcher :)

CB3 er i alle fall bang for the buck IMHO!
 
Min går på 30-te brygget eller noe slikt - fornøyd jeg fremdeles.
Står å ser på Brewtools sin nye BB40 - men kan foreløpig ikke forsvare investeringen. Mulig jeg faktisk skal prøve meg med god gammel kjele og meskepose etterhvert - så kan man jo brygge litt større batcher :)

CB3 er i alle fall bang for the buck IMHO!
Hei!
Jeg har kun brygget et brygg på denne maskinen og forsøkte meg på stegmesking. Endte opp med lavt utbytte og tett bazookafilter.
Hvilke effektinnstillinger benytter du til mesking og koking? Setter du temperatur til 100 grader ved kok? Synes ikke den hadde den "rullende" kokingen jeg har på BB30. Kanskje sette temp til 101?
 
Jeg fikk tak i en slik på et konkurs salg og siden jeg trengte en større sparge heater var det bare å slå til.

Jeg har nå kjørt 10 brygg gjennom den og her er min observasjon.

Positivt
-ekstern pumpe som kan demonteres lett om det er noe fast
-den har kran med hurtigkobling mot pumpen ikke som en grainfather jeg testet som kun hadde pumpe og var den stuck var du stuck. Her kan en for det første stenge krana og fikse pumpen, og en heller av vørteren gjennom kran i bunn. På grainfatheren endte en jeg kjenner opp med å løfte med innhold og Helle over varm vørter i Gjæringskar... Det slipper du her.
-med 2,5kw varmer er den kjappere enn tilsvarende 2kw til kok, en kan justere varme i 100w steg som en ønsker også som er positivt
-det finnes anti burn funksjon til å sirkulere gjennom kranen under kok som er supert, da sterilisere man tappekraner effektivt, det er nok skrekkhistorier om infiserte kraner som gir dette tommelen opp.
-krana er ufattelig lett og rask å demontere, rense og så montere sammen igjen.

Negativt
-bozooka filteret gir fort opp, Helle av vørter kan nesten stoppe selv når en har brukt hop spider. Da blir det å røre med bryggeskje rundt filteret som selvsagt virvler opp trub som da ender i Gjæringskar. Ikke krise men det hadde vært bedre om en slapp dette. Tror en får kjøpt oppgradering til den.
-anti burn bør ikke kjøres kontinuerlig da kan pumpen gå fast. Kjør noen minutter, stopp igjen eller ikke.
-Bruksanvisningen er for dårlig

For prisen er det en grei brygger, godt utbytte 75%+, alt fungerer som det skal. Dersom en vil ha bryggemaskiner men ikke svi av masse penger fungerer den helt greit til det. En finner dem nye fra 3500kr og oppover som er så billig at det omtrent som biab om du må kjøpe kjele. Så det er en super inngangsbillett.
Om du senere vil gå brewtools/braumeister e.l er det en glimrende sparge heater med pumpe som pumper ut på toppen, setter du den høyere så kan en kjøre sparge rett på braumeister 50 f.eks som er helt topp.
I tillegg har man en backup, kjøre to maskiner samme dag, om en kompis vil brygge selv under opplæring hos deg, en utlåns brygger e.l

Så vil en igang med allgrain men ikke vil ut med 7k pluss for en brukt speidel 20 eller 14k pluss for en brukt 50. Eller betydelig mye mer for en ny brewtools er dette helt ok brygger som helt sikkert er mer enn nok for de fleste.
 
Jeg vurdere denne bryggemaskina sjøl. Jeg har brygga mye godt øl med ekstraktsett men tenker nok tida er moden for å gå fra Grunnkurs til VG1 nå. Jeg har en filosofi jeg liker, å skynde seg sakte. Det er jo de mange smaksfasetter i øllets verden en vil utforske og beseire. Lære seg brygge de mange gode øl andre har skapt.
For min del trur jeg dette er mye riktig maskin for ett år eller to på VG1.
Så får en heller sikte noe høyere ( om det viser seg behov) for VG2 da en jo skal skape sitt helt egne "woav-slurp-zapadah-snapperiznappdeedupp-mymotherandsofurther-you,,,you,,Uuuuhh,,," øl :D
 
Tilbake
Topp