Coopers pet ?

Hei folkens !

Hva slags flasker er "Cooper PET flasker", å er det noe å anbefale med tanke lagring av øl i ?

På forhand takk for svar.
mvh egil
 
Google vet alt  ;D

Coopers PET beer bottles 
Double walled 50cl pet bottles with screw on caps for bottling beer. features ox-bar technology to improve in bottle freshness. 

Kilde: http://www.innhousebrewery.co.uk/c5491/Bottling.html
Altså, den har en hinne som motvirker oksidering gjennom plasten. Da er de sikkert greie å bruke også når det gjelder lagring. Man trenger visst to esker med slike bokser til ett brygg, og flaskene jeg så her og der har en innhold på 740 ml, litt store kanskje?
 
Hei

Flaskene er helt ok, og passe store etter min smak.
De har en liten svakhet: De tåler ikke varmtvann. Da krøller de seg, og får ny og spennende form. Varmtvann fra krana er nok til at de blir deformert.
Husk også å desinfiser korkene, der gikk jeg på en smell.
 
gustavf skrev:
PET-flasker med hinner er vel det samme som 1,25 liter murerne som selges med pils?

Det er PET-flasker ja, men jeg vet ikke om disse Ringnes-flasker også har et ekstra lag som skal hindre oksigen til å komme seg gjennom flasken og inn i ølet, noe Coopers-flaskene har. Dersom ølet ikke skal lagres veldig lenge så er det jo kurant å bruke vanlige PET-flasker. Men vil man lagre lenge, så er det ihvertfall glassflasker med vanlig ølkork som er sikrest. Flasker med fliptop og gummiringer tenderer også til å lekke litt, skjønt det kommer an på gummiringens tilstand og atmosfæren flaskene står i.
 
Eduard skrev:
Det er PET-flasker ja, men jeg vet ikke om disse Ringnes-flasker også har et ekstra lag som skal hindre oksygen til å komme seg gjennom flasken og inn i ølet, noe Coopers-flaskene har.

Rentpack kaller ølfaskene på 1,25 liter flaskene for REF-PEN (og brusflaskene på 1,5 liter for REF-PET). Det burde bety at de lages med barriere i polyethylene naphthalate (PEN).

Jeg mener også å huske fra lanseringa, uten at jeg finner igjen noen artikler fra 2001, at ei oksideringsbarriere var en av nyvinningene med disse flaskene.
 
Tilbake
Topp