Coopers pilsner + maltekstrak?

Tørket ekstrakt kan være en bedre vei å gå enn å bruke sukker.

Bedre øl med coopers får du med å fordype deg i gjæringen. Det er mange gjærtyper og gjæringstemperaturer man kan plundre med.

Tørrhumling gir fin aroma men passer muligens ikke i en cooper "pils".

Den kan brukes.
Tørket ekstrakt, ofte omtalt som DME og spraymalt, har vistnok bedre kvalitet pga lengre holdbarhet.
DME blandes i vann og kokes opp. Flytende ekstrakt (LME) blandes inn på samme måte som coopersboksen.

Mengdene bør du legge inn i en kalkulator, ex beercalc e.l.

Søk på forumet og du vil finne mye om alt dette, samt om gjæring og gjærtyper.

Har du rom med relativt stabil temperatur ? Det kan være lurt å velge øl type utifra den gjæringstemperaturen du kan velge:)

Ser du har valgt pils nå, så tenker eventuelt til neste gang:)

Har du rom med relativt stabil temperatur ? Det kan være lurt å velge øl type utifra den gjæringstemperaturen du kan velge:)

Ser du har valgt pils nå, så tenker eventuelt til neste gang:)
Har et rom på 25 grader og et på rundt 22. Disse er ganske stabile, men ikke 100%.. På coopers boksene står det bare fra 19-25 grader tror jeg, dette er kansje litt unøyaktig?

Har et rom på 25 grader og et på rundt 22. Disse er ganske stabile, men ikke 100%.. På coopers boksene står det bare fra 19-25 grader tror jeg, dette er kansje litt unøyaktig?
Pils skal gjæres på lav temperatur, rundt 10 grader. Den rene og crispe smaksprofilen komme fra dette. Gjærer du på 22 grader med en lagergjær blir det veldig fruktig, og sannsynligvis en god del usmaker. Nå er gjære som følger med i settet mest sannsynligvis ikke lagergjær, og også av dårlig kvalitet. I ditt konkrete tilfelle nå er nok det beste å bestille med en pose nøytral alegjær, for eksempel US-05, og gjære den så lavt ned mot for eksempel 16 grader som du får til. 22 grader vil også funke bra, men du får da mer smak fra gjæren, i form av fruktigheter. Det vil ikke bli eksakt en pils, men tror godt at det kan bli bra øl :)

Alternativt kan du bestille et annet sett, for eksempel pale ale eller IPA, eller noe mørkere, amber, stout. I disse settene er et fruktig gjærbidrag mer på sin plass, og det vil akkompagneres av de andre smakene fra ølet. Dette passer også bedre med gjæringstemperaturene du har "tilgjengelig". Typisk for pilsen er jo denne rene smaken, så fruktighet kan nok virke litt "off" i den sammenhengen.

Pils skal gjæres på lav temperatur, rundt 10 grader. Den rene og crispe smaksprofilen komme fra dette. Gjærer du på 22 grader med en lagergjær blir det veldig fruktig, og sannsynligvis en god del usmaker. Nå er gjære som følger med i settet mest sannsynligvis ikke lagergjær, og også av dårlig kvalitet. I ditt konkrete tilfelle nå er nok det beste å bestille med en pose nøytral alegjær, for eksempel US-05, og gjære den så lavt ned mot for eksempel 16 grader som du får til. 22 grader vil også funke bra, men du får da mer smak fra gjæren, i form av fruktigheter. Det vil ikke bli eksakt en pils, men tror godt at det kan bli bra øl :)

Alternativt kan du bestille et annet sett, for eksempel pale ale eller IPA, eller noe mørkere, amber, stout. I disse settene er et fruktig gjærbidrag mer på sin plass, og det vil akkompagneres av de andre smakene fra ølet. Dette passer også bedre med gjæringstemperaturene du har "tilgjengelig". Typisk for pilsen er jo denne rene smaken, så fruktighet kan nok virke litt "off" i den sammenhengen.
Så jo høyere temperatur jo fruktigere blir "pilsen"? Jeg syns faktisk den fruktige og friske smaken er det aller beste, og liker ikke når det blir så veldig bittert. Så det er egentlig perfekt for meg, hehe.
De usmakene du forteller om, kan dette gjøres noe med? ved å la den stå lengre feks?

Så jo høyere temperatur jo fruktigere blir "pilsen"? Jeg syns faktisk den fruktige og friske smaken er det aller beste, og liker ikke når det blir så veldig bittert. Så det er egentlig perfekt for meg, hehe.
De usmakene du forteller om, kan dette gjøres noe med? ved å la den stå lengre feks?
Da foreslår jeg at du gønner på og ser hvordan det blir :) En del usmaker kan lagres vekk, men om gjæringstemperaturen, eller noe annet ved prosessen, er for galt, vil det holde ved. For eksempel lagergjær gjæret på 20 grader vil ikke kunne lagres til en god og ren pils. Hvis du skal bruke feks US-05 til pilssettet er det viktig at du bruker nok gjær, slik at den gjærer langt nok ned. Ellers blir det en litt drygent fyldig pils. Husk at disse fruktigheten fra gjæren er annerledes enn fruktighet fra humle, bare så du ikke forventer deg IPA-resultat ;)

Personlig villle jeg valgt å lage en IPA type øl hvis jeg måtte velge høyere temperaturer(20+). Har nettopp startet en lignende tråd og blidt frarådet å gjøre det pga uønskede effekter. MEN; Jeg tenker litt sånn at man vet ikke før man prøver, og noen ganger må man gjøre det folk sier du ikke skal gjøre, for å lære noe av det selv.

Tror fremdeles det blir ett drikkbart resultat, selv om jeg tror en pilsner malt og det humle-regimet ikke passer med den type fruktighet om du vil få fra temperaturen du nevner; men jeg kan ta feil.

Tilbake
Topp