Corneliusfat en liten gjennomgang

Hei!
Jeg er helt ny i denne hobbyen selvom jeg har drevet med litt brygging av vin osv.
Nå har jeg fattet interessen i dette flotte faget som jeg gleder meg til å lære masse om.
I første omgang vil jeg gå for disse "ølsettene" for så å gå over til allgrain etterhvert, planen er å få ølet på fat og ikke vaske og gnukke flasker i flere uker.
Jeg har lest meg frem til en del men noe er fortsatt litt uklart om corneliusfat.
noen spørsmål.

1. Co2´n hva brukes den til annet enn å dytte ølet ut av fatet, kan man karbonere med gassen eller er det fortsatt behov for ettergjæring i fatet?
2. blir ølen som vanlig fatøl kjøpt på pub i disse fatene eller er kvaliteten dårligere?

Takker for svar! ;D
 
CO3 bruker BÅDE til å karbonere øllen kunstig, og til å presse det ut fra fatet. I forbindelse med naturlig karbonering så bruker du også CO2 for å få mest mulig O2 ut fra fatet. (Fyller på litt co2, og slipper det ut via overtrykksventilen. Gjør dette et par tre ganger.)

Øllen fra disse fatene blir så god som du lager det. :yes: OG. godt hjemmebrygg overgår det aller meste du kan få på en Pub :skitbra:
 
Velkommen.

Ser Torga allerede har svart bra på ditt spørsmål, men bare spørr skulle det være noe mer du lurer på.
 
Uuuuupss Glemte jo da... :bank2:

velkommen ska du være :feire: på dette utmerkede forumet. Spør å du får svar  :yes:
 
takk for det! ;D

virker som et veldig hyggelig forum dette her.. alltid deilig å komme til folk som har peiling!

Det går sikkert litt treigt oppi knehasen på meg her, men skal man ettergjære i fatet eller trenger man ikke det i det hele tatt, funker det med kun kunstig karbonering?

Takker igjen for svar!
 
Fordelen med naturlig karbonering er at du minimerer risikoen for oksidering av ølen fordi gjæren bruker opp det meste av O2 som det evt måtte være igjen i fatet etter fylling. dermed blir ølet mer lagringsstabilt. (min mening)

En annen fordel for de av oss som brygger MYE er at du bruker mindre co2. Gassen koster ca 80 pr kg samt ca 200- 250 kr pr fylling. Alt i alt så er dette ikke den heelt store utgiften, men likevel.

Det er og noen som argumenterer for mer stabilt skum i glasset ved naturlig karbonering. Dette har ikke jeg opplevd. Og jeg har konsekvent karbonert halvparten av ølet jeg lager henholdsvis kunstig og naturlig.Både wit og hveteøl oppfører seg likt uansett.

Når det gjelder bunnfall i fatet,så avhenger det VELDIG av hvor klart øllen var når du tappet den fra gjæringsdunken. Det er forholdsvis lite gjærslam som resultat av naturlig karbonering. Har du i tillegg selvkontroll nok til å la fatet stå urørt noen uker/ måneder(avhengig av øltype), så vil du uansett få klart øl ut.

Godt øl blir det uansett :godtoel:

Prost

Tor G
 
Jens-Petter skrev:
Det går sikkert litt treigt oppi knehasen på meg her, men skal man ettergjære i fatet eller trenger man ikke det i det hele tatt, funker det med kun kunstig karbonering?

Velkommen.
En liten trøst bare, det er et helvete inntill du forstår gangen, da er det enkelt. Svar har du fått så jeg skal i gjøre det verre.  :)
 
Tilbake
Topp