Er det kun corneliusfat som gjelder?

Hei, jeg har kjøpt inn duotight utstyr, regulator og tappekran. Eneste jeg nå mangler er ølfat. Jeg er student og har så langt bare brukt 2500 kroner. Vil bruke minst mulig penger og lurer derfor på om det er vits i å kjøpe slike runde fat som bryggeriene bruker bare for å spare litt penger? Burde jeg heller legge inn et par hundre kroner ekstra per fat for å få corneliusfat?
Mvh. Bryggeamatør Stian ;)
 
Hei, jeg har kjøpt inn duotight utstyr, regulator og tappekran. Eneste jeg nå mangler er ølfat. Jeg er student og har så langt bare brukt 2500 kroner. Vil bruke minst mulig penger og lurer derfor på om det er vits i å kjøpe slike runde fat som bryggeriene bruker bare for å spare litt penger? Burde jeg heller legge inn et par hundre kroner ekstra per fat for å få corneliusfat?
Mvh. Bryggeamatør Stian ;)
Corneliusfat er «gullstandarden». Passer sånn ca til en vanlig batch, lett å få tak i reservedeler, passer greit nok i et kjøleskap.
 
Det finnes billigere fat, men som regel må man kjøpe en ball lock adapter for øl ut/co2 på hvert fat. Og da er man fort like langt mtp corneliusfat. Du får kjøpt brukte corneliusfat i 9, 12 og 19L på finn.no til 800kr.
 
Hvis jeg startet på scratch i dag ville jeg nok gått for de 8l Oxebar PET-flaskene først. De koster nesten ingen ting. Jeg er litt spent på rengjøring av dem, men med en pris på 150,- så trenger de ikke vare veldig mange batcher for å forsvare prisen.

Om jeg skulle gått for corneliusfat ville jeg hoppet over 19l og heller gått for 12l. De koster ikke så mye mindre, men de er veldig mye greiere å dra med seg på hytteturer og besøk enn 19l. Vekten er også ganske mye snillere.
 
Hvis jeg startet på scratch i dag ville jeg nok gått for de 8l Oxebar PET-flaskene først. De koster nesten ingen ting. Jeg er litt spent på rengjøring av dem, men med en pris på 150,- så trenger de ikke vare veldig mange batcher for å forsvare prisen.

Om jeg skulle gått for corneliusfat ville jeg hoppet over 19l og heller gått for 12l. De koster ikke så mye mindre, men de er veldig mye greiere å dra med seg på hytteturer og besøk enn 19l. Vekten er også ganske mye snillere.
Ser at man også må ha "Oxebar Hydra Tapping Head Kit" (1 for hver PET-flaske) á 199,- om man skal bruke dette som fat man kan tappe fra.
 
Støtter Rune her. Oxebar er en PET flaske, men den har ikke PET tut/gjenger. Enig i at de er praktiske, men de hadde vært enda mer praktiske dersom man kunne ha benyttet standard PET kork siden det er noe man ofte bruker andre steder, eksempelvis på FermZilla gjæringskar...
Et alternativ til Oxebar, er Carbonation Cap og noen PET-Ballock og bruke 'gratis' 1,5L brusflasker/korker.
Jeg hadde forsøkt å holde meg til så få koblingstyper som mulig.

Ulempen med å kjøpe brukte fat, er at du ikke vet om du må renovere fatene selv. Da står du i fare for å måtte betale det samme som nytt. Etter litt trening med Cornelius fat, vil du lettere kunne vurdere kvaliteten, og derfor kunne kjøpe brukt litt mer sikkert. Jeg har selv blitt lurt av en 12L for mange år siden.

Strømmen hjemmebrygg har 'Cornaliusfat' som er renovert til 800,-. De er lavere og litt breiere enn 'standard' fat.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe en 19L siden den egner seg godt for en 'vanlig' batch. Kjøp også andre størrelser som egner seg for transport. Jeg har både 9L og 12L. Jeg tapper uansett alltid om når jeg skal ha med fat på tur. Ved transport vil vanligvis mye gjær virvles opp fra bunn av fatet. Dersom du tapper fra fat til (O2 redusert) fat, vil du ha klart øl på hele turen :) Jeg imponerte stort med min veldig lyse og krystallklare Pils på forrige lørdag... :)
 
Oppdatering, hvis noen søker opp denne tråden: Kjøpte en oxebar-flaske, og kan ikke anbefale den.

Sikkerhetsventilen lekker. Det virker som om det er gjengene i tappehodet er for svake - selve ventilen får ikke god nok kontakt.
Tappehodet og filteret på tappeslangen består av smådeler og krinkelkroker som jeg ser for meg er noe herk å vaske - men det slipper jeg i det minste...


Forhandler sier at det er en kjent produksjonsfeil på noen sikkerhetsventiler. De prøver å få sjekket før utsending, men i noen tilfelle går feilproduksjoner gjennom. De har sendt erstatning, og prosessen var supergrei.
 
Sist redigert:
Oppdatering, hvis noen søker opp denne tråden: Kjøpte en oxebar-flaske, og kan ikke anbefale den.

Sikkerhetsventilen lekker. Det virker som om det er gjengene i tappehodet er for svake - selve ventilen får ikke god nok kontakt.
Tappehodet og filteret på tappeslangen består av smådeler og krinkelkroker som jeg ser for meg er noe herk å vaske - men det slipper jeg i det minste...
Hvis den ikke er tett så må du vel få byttet den?
 
Oppdatering, hvis noen søker opp denne tråden: Kjøpte en oxebar-flaske, og kan ikke anbefale den.

Sikkerhetsventilen lekker. Det virker som om det er gjengene i tappehodet er for svake - selve ventilen får ikke god nok kontakt.
Tappehodet og filteret på tappeslangen består av smådeler og krinkelkroker som jeg ser for meg er noe herk å vaske - men det slipper jeg i det minste...
Jeg har to stk, som er helt topp. Kan tilogmed tvangskarbonere med skikkelig høyt trykk
 
Er prisen på 'fatet' viktigst er det ingenting som slår dette, og det fungerer helt fint. Flasken ristes og innholdet blir karbonert i løpet av minutter. Litt ofte bytte av fat, men...

20230919_121520.jpg
 
Tilbake
Topp