Er det kun corneliusfat som gjelder?

Hei, jeg har kjøpt inn duotight utstyr, regulator og tappekran. Eneste jeg nå mangler er ølfat. Jeg er student og har så langt bare brukt 2500 kroner. Vil bruke minst mulig penger og lurer derfor på om det er vits i å kjøpe slike runde fat som bryggeriene bruker bare for å spare litt penger? Burde jeg heller legge inn et par hundre kroner ekstra per fat for å få corneliusfat?
Mvh. Bryggeamatør Stian ;)
 
Hei, jeg har kjøpt inn duotight utstyr, regulator og tappekran. Eneste jeg nå mangler er ølfat. Jeg er student og har så langt bare brukt 2500 kroner. Vil bruke minst mulig penger og lurer derfor på om det er vits i å kjøpe slike runde fat som bryggeriene bruker bare for å spare litt penger? Burde jeg heller legge inn et par hundre kroner ekstra per fat for å få corneliusfat?
Mvh. Bryggeamatør Stian ;)
Corneliusfat er «gullstandarden». Passer sånn ca til en vanlig batch, lett å få tak i reservedeler, passer greit nok i et kjøleskap.
 
Det finnes billigere fat, men som regel må man kjøpe en ball lock adapter for øl ut/co2 på hvert fat. Og da er man fort like langt mtp corneliusfat. Du får kjøpt brukte corneliusfat i 9, 12 og 19L på finn.no til 800kr.
 
Hvis jeg startet på scratch i dag ville jeg nok gått for de 8l Oxebar PET-flaskene først. De koster nesten ingen ting. Jeg er litt spent på rengjøring av dem, men med en pris på 150,- så trenger de ikke vare veldig mange batcher for å forsvare prisen.

Om jeg skulle gått for corneliusfat ville jeg hoppet over 19l og heller gått for 12l. De koster ikke så mye mindre, men de er veldig mye greiere å dra med seg på hytteturer og besøk enn 19l. Vekten er også ganske mye snillere.
 
Hvis jeg startet på scratch i dag ville jeg nok gått for de 8l Oxebar PET-flaskene først. De koster nesten ingen ting. Jeg er litt spent på rengjøring av dem, men med en pris på 150,- så trenger de ikke vare veldig mange batcher for å forsvare prisen.