Støtter Rune her. Oxebar er en PET flaske, men den har ikke PET tut/gjenger. Enig i at de er praktiske, men de hadde vært enda mer praktiske dersom man kunne ha benyttet standard PET kork siden det er noe man ofte bruker andre steder, eksempelvis på
FermZilla gjæringskar...
Et alternativ til Oxebar, er
Carbonation Cap og noen
PET-Ballock og bruke 'gratis' 1,5L brusflasker/korker.
Jeg hadde forsøkt å holde meg til så få koblingstyper som mulig.
Ulempen med å kjøpe brukte fat, er at du ikke vet om du må renovere fatene selv. Da står du i fare for å måtte betale det samme som nytt. Etter litt trening med Cornelius fat, vil du lettere kunne vurdere kvaliteten, og derfor kunne kjøpe brukt litt mer sikkert. Jeg har selv blitt lurt av en 12L for mange år siden.
Strømmen hjemmebrygg har
'Cornaliusfat' som er renovert til 800,-. De er lavere og litt breiere enn 'standard' fat.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe en 19L siden den egner seg godt for en 'vanlig' batch. Kjøp også andre størrelser som egner seg for transport. Jeg har både 9L og 12L. Jeg tapper uansett alltid om når jeg skal ha med fat på tur. Ved transport vil vanligvis mye gjær virvles opp fra bunn av fatet. Dersom du tapper fra fat til (O2 redusert) fat, vil du ha klart øl på hele turen
Jeg imponerte stort med min veldig lyse og krystallklare Pils på forrige lørdag...