Noen som har erfaring med Corneliusfat og sodastream CO₂ flasker?

Har akkurat kjøpt sodastream til sjefen i huset i bursdagsgave. Selvsagt en baktanke i dette :biersmile: har noen en liste over hva jeg trenger for å bruke sodastreamflaska? Blir 9/12 l fat i kjøleskapet med en sånn enkel tappesak. Hvilke overganger og hvilken regulator trenger jeg?
 
Denne: http://www.olbrygging.no/butikk/overgang-mellom-co2-og-regulator.html
Tror den passer på de fleste regulatorer med "vanlige" gjenger. Regulator finner du på de fleste bryggesjapper i Norge, billigere å handle fra utland selvfølgelig.

Hvis du skal kunne ha forskjellig trykk på fatene, så må du ha en regulator med flere utganger.

Evt kjøpe et CO2-manifold med tilsvarende utganger du trenger. Da vil du få samme trykk på alle fat.

Men går an å lage en løsning på dette ved å kjøpe inn noen koblinger og et en trykkregulator på Biltema, til en rimelig penge.

Når det er sagt, så tror jeg det ikke vil holde lenge med ei Sodastream flaske, hvis du skal tvangskarbonere mange fat, i tilegg til at du skal bruke det til drivgass.

Håper du fikk svar på noe av det du lurte på  ;D
 
Øl som tappes  på fat er i utgangspunktet mettet med CO₂. Godt mulig jeg husker feil men jeg synes å huske noe sånt som 1-1 liter ved 20 grader samt at mer CO₂ er løst jo kaldere ølet er når det tappes. Derfor blir et øl karbonert av 6 g sukker pr liter (som så vidt jeg vet bare gir 3 gram CO₂ dvs 1,5 liter) på samme måte trenger vi ikke 2,5 liter  CO₂ fra flaska pr liter øl for å karbonere,  og en sodastream vil vare lengre enn litt over to fat.  Eller tar jeg feil her?

Pris jeg betaler 350 kr for to kg CO₂.  Det er 35 øre pr liter. En sodastream har litt over 212 liter (425g) og koster 99 kroner å bytte på chlas ohlson dvs 46 øre literen. hvis man bruker 60 liter pr fat koster det altså 6 kroner mer for soda stream pr fat.  

Jeg tror jeg må ha et CO₂ sett til. Og neste gang blir det kanskje sodastream eller noe sånt. Derfor ett spørsmål. Hvilket adapter er best og blir dette tett? jeg har lest en del her om folk som ikke får dette tett.

mvh

Bård
 
Bårdd skrev:
Øl som tappes  på fat er i utgangspunktet mettet med CO₂. Godt mulig jeg husker feil men jeg synes å huske noe sånt som 1-1 liter ved 20 grader samt at mer CO₂ er løst jo kaldere ølet er når det tappes. Derfor blir et øl karbonert av 6 g sukker pr liter (som så vidt jeg vet bare gir 3 gram CO₂ dvs 1,5 liter) på samme måte trenger vi ikke 2,5 liter  CO₂ fra flaska pr liter øl for å karbonere,  og en sodastream vil vare lengre enn litt over to fat.  Eller tar jeg feil her?

Pris jeg betaler 350 kr for to kg CO₂.  Det er 35 øre pr liter. En sodastream har litt over 212 liter (425g) og koster 99 kroner å bytte på chlas ohlson dvs 46 øre literen. hvis man bruker 60 liter pr fat koster det altså 6 kroner mer for soda stream pr fat.  

Derfor jeg tror jeg må ha et CO₂ sett til. Og neste gang blir det kanskje sodastream eller noe sånt. Derfor ett spørsmål. Hvilket adapter er best og blir dette tett? jeg har lest en del her om folk som ikke får dette tett.

mvh

Bård

Olbrygging sin adapter likte jeg ikke fikk den aldri skikkelig tett.
 
Bårdd skrev:
Øl som tappes  på fat er i utgangspunktet mettet med CO₂. Godt mulig jeg husker feil men jeg synes å huske noe sånt som 1-1 liter ved 20 grader samt at mer CO₂ er løst jo kaldere ølet er når det tappes. Derfor blir et øl karbonert av 6 g sukker pr liter (som så vidt jeg vet bare gir 3 gram CO₂ dvs 1,5 liter) på samme måte trenger vi ikke 2,5 liter  CO₂ fra flaska pr liter øl for å karbonere,  og en sodastream vil vare lengre enn litt over to fat.  Eller tar jeg feil her?

Pris jeg betaler 350 kr for to kg CO₂.  Det er 35 øre pr liter. En sodastream har litt over 212 liter (425g) og koster 99 kroner å bytte på chlas ohlson dvs 46 øre literen. hvis man bruker 60 liter pr fat koster det altså 6 kroner mer for soda stream pr fat.  

Derfor jeg tror jeg må ha et CO₂ sett til. Og neste gang blir det kanskje sodastream eller noe sånt. Derfor ett spørsmål. Hvilket adapter er best og blir dette tett? jeg har lest en del her om folk som ikke får dette tett.

mvh

Bård
Skal ikke svare på noe jeg ikke kan allverdens om, men jeg ser for meg at folk bruker Sodastream mest når de skal ta med seg fat på fest/tur osv, ikke for å spare penger. Vet at noen bruker Sodastream fordi det er lettere å få tak i, hvis en bor litt avsides er det jo kanskje lang vei for å få fylt CO2.

Når det gjelder adapter, så fungerer denne for meg: http://www.olbrygging.no/butikk/overgang-mellom-CO₂-og-regulator.html
Men kjøp en litt tykkere pakning, tror den som følger med er for liten, og det lekker gass ut når du "tighter" til adapteren på Sodastreamflaska.Du har kanskje noe liggende som du kan skjære til, eller dra en tur på Biltema å kjøp det der.
 
Takker for svar men alle linker til ølbrygging her funker ikke. 

Nei sparer penger gjør man ikke på å bruke soda stream men det er heller ikke vesentlig dyrere, . Jeg brygger mye lager og har fat til modning både her og der, og da er det kjekt med et ekstra  co2 sett som er lett å ta med seg, tar lite plass i kjøleskap, som er superenkelt å få tak i, men som sagt det må fungere.

mvh

Bårdd
 
Bårdd skrev:
Takker for svar men alle linker til ølbrygging her funker ikke. 

Nei sparer penger gjør man ikke på å bruke soda stream men det er heller ikke vesentlig dyrere, . Jeg brygger mye lager og har fat til modning både her og der, og da er det kjekt med et ekstra  CO₂ sett som er lett å ta med seg, tar lite plass i kjøleskap, som er superenkelt å få tak i, men som sagt det må fungere.

mvh

Bårdd
Gjør et søk på "Soda", så finner du det  :)
 
Bårdd skrev:
Takker for svar men alle linker til ølbrygging her funker ikke. 

CO2 blir automatisk redigert av forumet til å ha sub på to-tallet, sjølv i lenker. Etter at du har trykket på linken må du endre URL-en til riktig type to-tall, så funker den.
 
Bårdd skrev:
Øl som tappes  på fat er i utgangspunktet mettet med CO₂. Godt mulig jeg husker feil men jeg synes å huske noe sånt som 1-1 liter ved 20 grader samt at mer CO₂ er løst jo kaldere ølet er når det tappes. Derfor blir et øl karbonert av 6 g sukker pr liter (som så vidt jeg vet bare gir 3 gram CO₂ dvs 1,5 liter) på samme måte trenger vi ikke 2,5 liter  CO₂ fra flaska pr liter øl for å karbonere,  og en sodastream vil vare lengre enn litt over to fat.  Eller tar jeg feil her?


mvh

Bård

Du har seff et poeng  der som jeg ofte glemmer i regnestykket, så du "sparer" da 38 gtam på ver fatfylling :)
 
Problemet med koblingen fra ølbrygging er pakningen.. Det sitter en o-ring der, og den bør byttes ut med flat pakning.. Det har vel noe med at sodastream endret design på flaskene sine, har jeg hørt..
 
Sodastream flaskene har forskjellig annleggsflate mot pakningen ettersom hva slags flaske du får, jeg har fått slike flasker med både bred og dårlig annleggsflate, får man med bred kan det gå med flat gummipakning, er man uheldig og får med liten flate risikerer man å skjære sund pakningen hvis man skrur for hardt. Min mening er at det kun er fiber eller nylon pakning som duger, gummi pakning blir litt for mye bingo. De som selger disse overgangene skulle ha fått laget  eller fått tak i nylonpakning, mye mer driftsikkert.
 
Pedersen skrev:
Sodastream flaskene har forskjellig annleggsflate mot pakningen ettersom hva slags flaske du får, jeg har fått slike flasker med både bred og dårlig annleggsflate, får man med bred kan det gå med flat gummipakning, er man uheldig og får med liten flate risikerer man å skjære sund pakningen hvis man skrur for hardt. Min mening er at det kun er fiber eller nylon pakning som duger, gummi pakning blir litt for mye bingo. De som selger disse overgangene skulle ha fått laget  eller fått tak i nylonpakning, mye mer driftsikkert.
Wassermaxx har tynn annleggsflate, sodastream har bred :)
Det er enklest og dyrest med sodastream fra AGA.
Wassermaxx selges på co og lignende.
Jernia har begge typer. Elkjøp kun sodastream.
Ellers er pakningn til adapteren for flaskejetspyleren til bryggeland perfekt, og kan brukes på begg flasketypene. (jeg har gjort det i to år nå)
 
magne1972 skrev:
Pedersen skrev:
Sodastream flaskene har forskjellig annleggsflate mot pakningen ettersom hva slags flaske du får, jeg har fått slike flasker med både bred og dårlig annleggsflate, får man med bred kan det gå med flat gummipakning, er man uheldig og får med liten flate risikerer man å skjære sund pakningen hvis man skrur for hardt. Min mening er at det kun er fiber eller nylon pakning som duger, gummi pakning blir litt for mye bingo. De som selger disse overgangene skulle ha fått laget  eller fått tak i nylonpakning, mye mer driftsikkert.
Wassermaxx har tynn annleggsflate, sodastream har bred :)
Det er enklest og dyrest med sodastream fra AGA.
Wassermaxx selges på co og lignende.
Jernia har begge typer. Elkjøp kun sodastream.
Ellers er pakningn til adapteren for flaskejetspyleren til bryggeland perfekt, og kan brukes på begg flasketypene. (jeg har gjort det i to år nå)
kjøper man sodastream på Elkjøp får man både med bred å tynn anleggsflate. Har vært borti flere typer av AGA flasker, med bred anleggsflate, en mellomting mellom bred og tynn anleggsflate og en som er nesten som en kniv. Har du fått med kun bred av sodastream flaskene har du vært heldig, jeg har kjøpt patroner kun på Elkjøp siden det er nærmest meg.
 
Måtte kaste ei full sodastream flaske ut døra no i kveld. Den tok av. Sleit med å få den tett. Testa uten denne kvite silikon ringen i adapteren , då vart den tett. Heilt tett ingen gass på fatet heile tatt. Skrudde av då var det ein jettstråle med gass.
Så er spørsmålet kva gjer eg feil ? Silikon ringen skal vere der. Men kvifor får eg ikkje tett når eg skrur regulator / adapteren på flaska ?
Dette utstyret er kjøpt med Bjørnar Engeset på stranda.( nemne dette kunn for å forklare kva type regulator / adapter dette er. )
Eg mistenker at det er gassflaskene som er problemet. ? Er det noke med at pakningen vert for hard ?

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Jeg har adapter både de til "nye" 425g sodastreamflaskene og de gamle 300g i stål, og kan da fylle og bruke begge disse flaskene etter behov. Den gamle typen er kortere og passer best i båten. En kompis skulle også gjerne hatt et adapter for de gamle 300g flaskene, men jeg husker ikke hvor jeg kjøpte dette, og vi finner ingen leverandører for disse lenger. Er det noen som har tips på hvor vi kan få tak i disse? På dette adapteret ser det ut til at både innvendige og utvendie gjenger har samme dim.
 
Jo-Helge skrev:
Måtte kaste ei full sodastream flaske ut døra no i kveld. Den tok  av. Sleit med å få den tett. Testa uten denne kvite silikon ringen i adapteren , då vart den tett. Heilt tett ingen gass på fatet heile tatt. Skrudde av då var det ein jettstråle med gass.
Så er spørsmålet kva gjer eg feil ? Silikon ringen skal vere der. Men kvifor får eg ikkje tett når eg skrur regulator / adapteren på flaska ? 
Dette utstyret er kjøpt med Bjørnar Engeset på stranda.( nemne dette kunn for å forklare kva type regulator / adapter dette er. )
Eg mistenker at det er gassflaskene som er problemet. ? Er det noke med at pakningen vert for hard ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Har no bytta o-ringen som ligg i bunnen på adapteren å støtter teflonringen. Smutre også gjengene litt . Tett med ein gang. 

Virker som teflonringen kom ut av stilling når eg monterte flasken på.

y9umatyj.jpg


frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Hei, har nån funnet en plass i Sør-Troms å fylle CO₂ gass?
På leiting sjøl sia æ bor i Tjeldsund, så i Harstad eller Narvik område hadde vært perfekt :)

Et mulig tips æ fikk var Brude Flåteservice i Stokmarknes, men fremdeles 2 tima en vei å kjøre dit for min del.
 
Hiver meg på denne tråden.

Vi er to kamerater som brygger sammen og har to identiske CO₂ anlegg.
To stk 12L Cornelius fat (brygging.no)
Picnic tappekraner, ballockkobling, CO₂ manifold (bryggselv.no)
Armerte slanger (Biltema)
CO₂ regulator og 425g overgang (lundteknik.dk)

Først så hadde vi problemer med pakkningen mellom CO₂ flaske og overgang, sånn som flere har hatt her inne. Har nå laget teflonpakkning og det ene anlegget er helt tett.
Men vi sliter med det andre, når vi sprayer på såpevann eller starsan rundt forskjellige koblinger ser vi ingen lekasje.
Har også prøvd å senke CO₂ flaske og regulator nedi vann men ser ingen bobler.
Ingen bobler rundt pakningen på fat eller.

Noen her som har hatt lignende problemer? Er det noe dere ser at vi har glemt å sjekke?
 
Tilbake
Topp