Corneliusfat

Heisann!!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med et par spørsmål. Førstgangs brygger, har fått ølet over på fat og lurer nå på hvor mangen bar fatet skal trykksettes til?
Hvor lenge må det stå trykksatt før jeg kan begynne og smake på godsakene?
 
jasjursen skrev:
Heisann!!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med et par spørsmål. Førstgangs brygger, har fått ølet over på fat og lurer nå på hvor mangen bar fatet skal trykksettes til?
Hvor lenge må det stå trykksatt før jeg kan begynne og smake på godsakene?

Jeg fyller på 1 bar og slipper ut lufta på toppen, gjentar dette 3-4 ganger  så jeg er sikker på at det tomt for luft. Så setter jeg fatet til lagring kaldt minst 1 måned før jeg tilsetter 1 bar konstant i ca 1 uke. da skal  ølet være ferdig karbonert.
 
Hei,
Gratulerer nå er du nærme  ;D
Kan ikke gi noe eksakt svar ut fra de opplysningene du har gitt da dette er avhengiger litt av type øl og temp.
Start med å lese denne;
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1449.0

Fatet står normalt under trykk 4-5 dager før trykket reduseres til ca. 0.30 ved tapping for å unngå for mye skum.
Du kan også "riste inn" CO2 dersom du har litt dårlig tid (som du sikkert har)  :yes:

Søker du på "kegging homebrew" på YouTube finner du også en del tips.
 
Martinsen skrev:
Hei,
Gratulerer nå er du nærme  ;D
Kan ikke gi noe eksakt svar ut fra de opplysningene du har gitt da dette er avhengiger litt av type øl og temp.
Start med å lese denne;
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1449.0

Denne artikkelen er kun for medlemmer i Norbrygg så er bare tilgjengelig for deg hvis du er betalende medlem av foreningen :)

Martinsen skrev:
Fatet står normalt under trykk 4-5 dager før trykket reduseres til ca. 0.30 ved tapping for å unngå for mye skum.

Eller enda bedre, skaff deg en tynn - tynn og lang - lang slange til tappekranen din. Da får du nok trykkfall til å servere øl på karboneringstrykket du bruker :ilike:
Tips - lang tynn trykkslange (~5m, i.d. 4mm) finnes på biltema. Eventuelt tynn - tynt pexrør har de på humle.se, husk overganger slik at du får koblet den på hurtigkoblingene dine..

Lykke til, fat er skitbra :skitbra:
 
Du verden..her får man svar raskt  :skitbra:

Har akkurat trykksatt fatet nå!!
Mange gode råd.. Kjekt og få svar så raskt når man står midt oppi det :D
Ser at det var litt forskjellige svar på når man kan begynne og drikke... Har hørt 4-5 dager tidligere..
Ølet luktet ihvertfall fantastisk når jeg åpnet gjæringsfatet :D
Håper det kommer til og bli en bra førstegangs opplevelse når det er drikkeklart :biersmile:
 
ølet er som regel modent og på topp, når det er igjen en liter...

tålmodighet er ikke min greie... så nå har vi satt 3 batcher samtidig. Da må da noe rekke å modnes før det har vært gjennom systemet...
 
Tilbake
Topp