Craft co/ Bryggselv konkurs

På mobilen kan jeg kun gi tommel opp, men dette er langt fra tommel opp…
De fleste bryggebutikken fikk et oppsving ifm korona. De fleste viste også at den var kortvarig. Mange ser nå fortsettelsen av nedturen fra 2019.
Jeg er nå på hytta i Tysvær og tenkte å ta en hyggelig tur innom AltiBrygg for ingredienser til et sommerlig øl. Men de er nå kun på web (+hyggelig lokal service). Trist, men de er ikke alene.
Dersom den største går under, varsler det dårlig for alle oss som foretrekker nærbutikk over Web.
Ikke noe galt med web…
‘Winter is comming’
På tide med en Winter warmer
M
 
CraftCo Sweden AB er vel et eget firma. Jeg har ikke så mye peililng på hvordan ting skjer i forretningsverdenen, men kan denne konkursen være en måte å flytte hele virksomheta over til Sverige på?
 
CraftCo Sweden AB er vel et eget firma. Jeg har ikke så mye peililng på hvordan ting skjer i forretningsverdenen, men kan denne konkursen være en måte å flytte hele virksomheta over til Sverige på?
Det var trist, ja.

Siden det er oppbud, tipper jeg at de har en plan for videre drift av deler av virksomheten etter gjeldssanering og slikt. Såvidt jeg kan se hel-eier de fire underselskaper som vel er butikker, samt at de eier 51% i en femte. Jeg tipper at overskuddet varierer mellom butikkene, og at det blir videre drift på de butikkene som har gjort det bra. Om så galt skulle være at de forsvinner helt, så vil nok andre aktører fylle tomrommet.

Men det understreker utfordringen med at mange bryggebutikker har hatt et digert vareutvalg i både råvarer og utstyr, og at det kanskje ikke er bærekraftig dersom antallet hjemmebryggere synker litt og mange av dem brygger litt sjeldnere. Dessuten er det jo mye å få på bruktmarkedet for tiden.
 
Det vil vel altid være et marked for de som er interessert, om uvalget blir litt mindre får være så

Legg for øvrig merke til det er svært lite fersk gjær å få tak i nå. Både hos Brygg selv og Brew shopp
 
Sist redigert:
Oppbudet trenger ikke være så dramatisk. De hadde lager og man kunne hente varer på Sofiemyr. Det var min nærbutikk på bryggevarer inntil de la ned og flyttet lageret til Asker. (Tror jeg det var.) Mulig det er sanering av gjeld og struktur.

Men det merkes at det ikke er like mye fart i bransjen. Bryggselv på Hasle blir stadig litt mindre.
 
Jeg har hatt en lengre bryggepause pga flytting og oppussing av hus fra 2019 til i år. Fikk litt sjokk av å se hvordan det hadde gått nedover med to av butikkene jeg brukte mest, den tredje hadde allerede gått konkurs. Jeg har vært flink til å bruke mine lokale butikker, men kjenner også på å spare noen kroner på en bedre pris ved nettbestilling. Også begynner vel vi fra "første bølgen" og få det utstyret vi trenger, som igjen sikkert merkes i markedet, pluss at det kommer nye aktører på banen. Jeg hadde et innlegg nylig om rekruttering til hjemmebrygging, eller kanskje mangel på sådan, og jeg vet Finn Berger også har tatt opp tråden tidligere. Men jeg stiller gjerne opp noen ettermiddager eller lørdags formiddager på kjøpesenter for og spre det glade budskap, om det organiseres litt herfra. Om det ryker 4-5 Bryggselv butikker i Viken er det er dårlig tegn for oss.
 
Det er vel en generell trend at mye av handelen flyttes fra butikk til nett, men her er det snakk om engros-leddet.
 
Er redd dette er veldig dårlige nyheter for utallige små og mellomstore bryggerier og forhandlere. Jeg har både jobbet for dem og vært kunde i flere år, men nå er et ikke mulig å bestille noe i nettbutikken. Det er mye varer på lager i Sverige, og vi kan jo bare håpe at det blir en restrukturering. Hvis ikke blir det nok vanskelig å fortsette virksomheten for min del.
 
Sist redigert:
På mobilen kan jeg kun gi tommel opp, men dette er langt fra tommel opp…
De fleste bryggebutikken fikk et oppsving ifm korona. De fleste viste også at den var kortvarig. Mange ser nå fortsettelsen av nedturen fra 2019.
Jeg er nå på hytta i Tysvær og tenkte å ta en hyggelig tur innom AltiBrygg for ingredienser til et sommerlig øl. Men de er nå kun på web (+hyggelig lokal service). Trist, men de er ikke alene.
Dersom den største går under, varsler det dårlig for alle oss som foretrekker nærbutikk over Web.
Ikke noe galt med web…
‘Winter is comming’
På tide med en Winter warmer
M
Det er mulig med klikk og hent hos Altibrygg, alternativt selger Skudenes Bryggeri malt, men da får du deg en liten kjøretur
 
-Videre om konkurs hos Craftco.

Brukererfaring fra en på facebook:
"Fikk beskjed fra lokal leverandør idag:
Hei, Craftco som leverer det du har bestilt er dessverre slått konkurs, så vi får ikke mer varer fra dem i fremtiden, og kan derfor ikke levere."

Ser også ut som Bryggselv har gått helt bort fra å levere mindre kvanta malt ukverna.

Da blir det å handle alt på Strømmen.
 
Det er også verdt å merke seg at CraftCo/BryggSelv har hatt agenturet på en del produkter, og at Strømmen og andre har måttet kjøpe en del varer fra dem enten de vil eller ei, og dermed indirekte har bidratt til å brødfø storebror. Det blir mildt sagt spennende å se hva som skjer framover i dette markedet i Norge.
 
Var en svipptur innom Bryggselv Stavanger på vei hjem fra jobb for å nødhandle noe småtteri i tilfelle de må stenge. De visste heller ikke hva som kom til å skje sånn umiddelbart, venta på mer info, men varelageret tilhører vel Craftco så det må nye investorer på plass for å kjøpe varelageret fra konkursboet før de kan drive videre som før. Jeg fikk ihvertfall handla det jeg trengte :p
 
Det er også verdt å merke seg at CraftCo/BryggSelv har hatt agenturet på en del produkter, og at Strømmen og andre har måttet kjøpe en del varer fra dem enten de vil eller ei, og dermed indirekte har bidratt til å brødfø storebror. Det blir mildt sagt spennende å se hva som skjer framover i dette markedet i Norge.
Ditto!

Går det an å håpe at det kommer noe godt ut av dette? Hovedreaksjonen min er jo engstelse, men jeg er ikke sikker på at CraftCo alltid har vært et pluss, nei.
 
For å fortsette balladen om CraftCo AS, så ser det som at selskapet eier alle Bryggselv butikkene utenom Larvik. De inngår derfor i boet, og vil neppe åpne igjen før nye eiere er på plass. Så hvis du er sugen på å videreføre en godt innarbeidet bryggebutikk, er det bare å ta kontakt med bobestyrer.
 
Tilbake
Topp