CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

@Johnsson vi må alle begynne ett sted, uansett hva det er.
Det viktigste er at man tør kaste seg ut i det. :)

De SSRene du har er sikkert OK.
Er to helt forskjellige verdener som møtes hær; Den superintegrerte, superlaveffekts chipverdenen og verdenen med høy effekt og vekselstrøm. Litt utfordringer i mellom de må påregnes.
 
utfordringer finnes, løsninger finnes å. jeg ønsker noe som er minimalt med styr og loddinger og så videre for fremtiden så att man kun kan "bytte noe" hvis noe havererer. misstenker veldig att jeg har fått noen kina kopier av ssr og har nå inforskaffet meg flere andre.
1st 40A fra kjell.com
1st 50A fra carlo gavazzi
skall teste forskjellige ikveld og se hva løsningen blir, takker alle for hjelpen.
 
40A fra Kjell virker hvilket enda mer bekrefter att dem jeg har fått er noen kina kopier!

Så.... hvor plasserer jeg best min føler? Har BB30, original plassering er under kjelen. Forslag?
 
Jeg ønsker mest mulig kontroll. Har kjøpt thermowell men ser ut som de blir dårlig med plass...
Muligens det går att klemme den inn underfra og sette større føtter på maltkurven
 
Aha. Ja da er det jo enkelt, nede ved utløpet da det er ved varmeelementet. Å få en probe inn i mesken på en sånn maskin blir jo vanskelig. Men gå for så korte slanger som mulig, evt isolerte, så du ikke får så mye offset mellom utløpet av varmekilde og det som kommer inn igjen. for ellers vil du aldri få f.eks 65C hvis du setter utløpet til 65C.
 
ved mesk så kan jeg sette en føler i overgangen til pumpen, dette vill måle korrekt temperatur. men jeg vill ikke bruke pumpen ved kok, så der må jeg finne annen løsning. muligens det går att komme inn under ifra, da vill jeg løse begge problemene på en gang
 
Jeg ønsker mest mulig kontroll. Har kjøpt thermowell men ser ut som de blir dårlig med plass...
Muligens det går att klemme den inn underfra og sette større føtter på maltkurven

Jeg ga opp thermowell, fant ut at det var vanskelig å få til og egentlig unødvendig.

Så sensoren som styrer varmeelementet står i en treveis forgrening rett ved utløpet. Sjekker temperaturen i mesken med to andre sensorer bare for å ha bedre kontroll.

Vet ikke hvor mye du ser på bildet, men kanskje du ser litt av oppsettet.

2018-12-17 21.05.37.jpg
 
ved mesk så kan jeg sette en føler i overgangen til pumpen, dette vill måle korrekt temperatur. men jeg vill ikke bruke pumpen ved kok, så der må jeg finne annen løsning. muligens det går att komme inn under ifra, da vill jeg løse begge problemene på en gang

Ville egentlig tatt koken på visuelt. Som Amarillo nevner over. Å gå etter temp under kok med mindre du har et godt oppsett for det blir bare mer hassle da du må tenke på luktfuktighet og temperatur i rommet. Visuelt er godt nok, og noter deg settingen på kokekilden din ut fra hvordan det ser ut da du får forskjellige resultater med forskjellig kokeintensitet. Som en heads up til dette så vil det alltid koke kraftigere de første 15-20 minuttene, og så blir det roligere.
 
så det er bare strype effekten til eksempelvis 80% inne i programmet istedenfor att tenke på avlesning direkte på føler?
spennende. tror jeg legger for mye "tenk" i dette, er egentlig rimelig simpelt
 
så det er bare strype effekten til eksempelvis 80% inne i programmet istedenfor att tenke på avlesning direkte på føler?
spennende. tror jeg legger for mye "tenk" i dette, er egentlig rimelig simpelt

Ja, bare strup effekten til der det ser greit ut i kjelen. Men ref det jeg sa over ang hvordan det ser ut første 15-20 minutter, kanskje du kan f.eks programmere inn f.eks 70% i 20 min og så 80 prosent resterende. Tempen i koken vil forandre seg minimalt, og damp-bobler ville uansett dra tempen på proben ned, selv om det koker som pokker.
 
seint igår kveld så prøvde jeg å måle meg frem til plassering av thermowell.
Som det ser ut så skall det gå att montere en hvis jeg får maltkurven opp omlag 1cm (egentlig 0.5cm).
Hvis jeg borrer ett nytt hull og monterer thermowell ved siden av kranen så kan jeg like godt i tillegg montere noe whirlpool kobling på andre siden kranen :)
 
Tilbake
Topp