Cream Ale - koke 60 eller 90?

Hei! Hjemmekontor + ølbrygging = Høyt tall på skrittelleren. Jeg driver og brygger en Cream Ale fra Ølbrygging.no i dag, og på humla + oppskriften står det at det skal kokes i 90 minutter, mens på Brewfather står det bare 60. Jeg har ikke sparget nok med vann til å koke i 90 minutter; vil det bli stor forskjell om jeg bare koker 60?
 
Hei! Hjemmekontor + ølbrygging = Høyt tall på skrittelleren. Jeg driver og brygger en Cream Ale fra Ølbrygging.no i dag, og på humla + oppskriften står det at det skal kokes i 90 minutter, mens på Brewfather står det bare 60. Jeg har ikke sparget nok med vann til å koke i 90 minutter; vil det bli stor forskjell om jeg bare koker 60?
Så lenge du har vannmengdene og humlene riktig, vil neppe 60 vs. 90 min. kok merkes.
 
Den inneholder over 50% pils, og for noen år siden var det vanlig å koke Pils malt i 90 minutter. I nyere tid er malten langt bedre modifisert, så 60 min er tilstrekkelig. Det kan være andre grunner til å koke i 90 min, men ikke i en Cream Ale
 
Hei! Hjemmekontor + ølbrygging = Høyt tall på skrittelleren. Jeg driver og brygger en Cream Ale fra Ølbrygging.no i dag, og på humla + oppskriften står det at det skal kokes i 90 minutter, mens på Brewfather står det bare 60. Jeg har ikke sparget nok med vann til å koke i 90 minutter; vil det bli stor forskjell om jeg bare koker 60?
Enig med de andre her. For den sakens skyld kan du godt nøye deg med 30 minutter.

Begrunnelsen for å koke i 90 minutter har vært at det er nødvendig for å dampe av DMS (dimetylsulfid, en svovelforbindelse som i større mengder gir en ubehagelig smak av kokt mais, kål og diverse andre ubehagelighete). DMS dannes under kokinga av et stoff som heter s-metylmetionin (SMM), og du må koke langt mer enn 90 minutter for å få omdannet all SMM til DMS, og få DMS dampet av. Men nivået av DMS synker ganske raskt - dvs. etter ca 20 minutters koking - til et nivå under det vi er i stand til å smake, og det er da oppnådd et balansepunkt mellom nydannelse av DMS og avdamping av DMS. Så med henblikk på DMS-nivået er det faktisk ingen grunn til å koke mer enn 20 minutter.

Men gamle inngrodde forestillinger har vondt for å dø, og derfor anbefales det stadig av mange å koke vørter laget på en høy andel av pilsmalt, som inneholder mer SMM enn mørkere basismalttyper, 90 minutter. Men det er det altså ingen grunn til å gjøre.

Her er en veldig god artikkel om DMS: https://beerandbrewing.com/dictionary/ACrDU6lDUs/
 
Den inneholder over 50% pils, og for noen år siden var det vanlig å koke Pils malt i 90 minutter. I nyere tid er malten langt bedre modifisert, så 60 min er tilstrekkelig. Det kan være andre grunner til å koke i 90 min, men ikke i en Cream Ale
Jeg har hørt Marshall Schott og brulosophygutta bruke den forklaringa, uten at de har lansert det som et faktum. Jeg skjønner ikke helt hvorfor modifiseringsgraden skal ha betydning. Det er stadig rikelig med SMM i maltet.
 
Tilbake
Topp