Hei! Hjemmekontor + ølbrygging = Høyt tall på skrittelleren. Jeg driver og brygger en Cream Ale fra Ølbrygging.no i dag, og på humla + oppskriften står det at det skal kokes i 90 minutter, mens på Brewfather står det bare 60. Jeg har ikke sparget nok med vann til å koke i 90 minutter; vil det bli stor forskjell om jeg bare koker 60?
Enig med de andre her. For den sakens skyld kan du godt nøye deg med 30 minutter.
Begrunnelsen for å koke i 90 minutter har vært at det er nødvendig for å dampe av DMS (dimetylsulfid, en svovelforbindelse som i større mengder gir en ubehagelig smak av kokt mais, kål og diverse andre ubehagelighete). DMS dannes under kokinga av et stoff som heter s-metylmetionin (SMM), og du må koke langt mer enn 90 minutter for å få omdannet all SMM til DMS, og få DMS dampet av. Men nivået av DMS synker ganske raskt - dvs. etter ca 20 minutters koking - til et nivå under det vi er i stand til å smake, og det er da oppnådd et balansepunkt mellom nydannelse av DMS og avdamping av DMS. Så med henblikk på DMS-nivået er det faktisk ingen grunn til å koke mer enn 20 minutter.
Men gamle inngrodde forestillinger har vondt for å dø, og derfor anbefales det stadig av mange å koke vørter laget på en høy andel av pilsmalt, som inneholder mer SMM enn mørkere basismalttyper, 90 minutter. Men det er det altså ingen grunn til å gjøre.
Her er en veldig god artikkel om DMS:
https://beerandbrewing.com/dictionary/ACrDU6lDUs/