Crushmaster maltmølle

Marius K.

Norbrygg-medlem
Ser Brewshop kjører tilbud på denne nå. Er det noen som har erfaring med denne? Er det noen grunn til at jeg heller bør anskaffe meg en monstermill (som jo er betydelig dyrere)?

 
Ser det er en tråd om denne her og... Men ingen erfaringer enda...

Møllen er helt grei den, feste for drill og ok innstillinger på valsene.
Eneste aberet jeg har mot møllen er at den har en tendens til å ikke få tak i maltet under kverning slik at møllen bare blir stående og spinne, da å man nedi med bryggeskjeen og røske litt opp i maltet for at valsene skal få tak igjen. Dette medfører igjen at noen korn faller gjennom. Derfor kverner jeg alltid maltet 2 ganger for få med meg alt. Det skal visst også være mulig å omgå dette problemet med å fukte maltet før kverning, men det har jeg ikke prøvd selv.

I retrospekt ville jeg nok punget ut 1 tusenlapp ekstra for en MM2.
 
Ser Brewshop kjører tilbud på denne nå. Er det noen som har erfaring med denne? Er det noen grunn til at jeg heller bør anskaffe meg en monstermill (som jo er betydelig dyrere)?

Jeg har en MM3 og irriterer meg grønn over hvor knotete det er å både sjekke og endre justeringen mellom valsene.
Løsningen her ser jo mye bedre ut på det punktet i alle fall.
 
Møllen er helt grei den, feste for drill og ok innstillinger på valsene.
Eneste aberet jeg har mot møllen er at den har en tendens til å ikke få tak i maltet under kverning slik at møllen bare blir stående og spinne, da å man nedi med bryggeskjeen og røske litt opp i maltet for at valsene skal få tak igjen. Dette medfører igjen at noen korn faller gjennom. Derfor kverner jeg alltid maltet 2 ganger for få med meg alt. Det skal visst også være mulig å omgå dette problemet med å fukte maltet før kverning, men det har jeg ikke prøvd selv.

I retrospekt ville jeg nok punget ut 1 tusenlapp ekstra for en MM2.

Den rimeligste MM ligger vel på bryggselv på drøye 3 laken, så det er en markant prisforskjell. Derfor jeg lurte litt på denne :) Tror kanskje fukting av maltet vil løse problemet du beskriver, men her er jeg ute på tynn is.
 
Jeg har en MM3 og irriterer meg grønn over hvor knotete det er å både sjekke og endre justeringen mellom valsene.
Løsningen her ser jo mye bedre ut på det punktet i alle fall.

Ja, det virker som den biten er grei. Så spørs det hvordan den faktisk kverner da. Kverning er jeg ikke veldig bevandret i, men dersom en billig vs. dyr kvern ikke gir seg utslag i det ferdige produktet, så må jo denne kunne være grei. Dersom det mot formodning skulle ha noe å si på sluttresultatet (det er vel gjerne bare utbytte man kan få utfordringer med antar jeg...) så fortsetter jeg heller å kjøpe ferdig kvernet - alternativt kjøper en dyrere kvern etter hvert.
 
Har denne og fungerer helt greit for meg. Kverner 10-12 kg om gangen. Bra kjøp til den prisen. Min spinner noen ganger også men da tar jeg hånden under mølla og leer litt på valsen, så tar den tak igjen. Har også en mm2 hos min bror og den er vassere. Men til den prisen er den ikke gæli. Justeringen er helt fantastisk.
 
Har denne og fungerer helt greit for meg. Kverner 10-12 kg om gangen. Bra kjøp til den prisen. Min spinner noen ganger også men da tar jeg hånden under mølla og leer litt på valsen, så tar den tak igjen. Har også en mm2 hos min bror og den er vassere. Men til den prisen er den ikke gæli. Justeringen er helt fantastisk.

Takk for rapport :)
 
Tilbake
Topp