Dampkondensator fra Craft Hardware

Hei.
Har noe prøvd Craft Hardware sin dampkondensator? Category: Steam Condenser | Craft Hardware

Jeg har sett Brewshop.no har en egen kondensator, men jeg liker Craft sitt kjelefeste (artikkel nummer tre i linken).

Bruker den fra Brewshop, men har gått inn på siden av kjelen i toppen, da kan en gjøre som man vil med lokket.
Men en kan jo ikke fylle kjelen helt full, så det går litt på kjelekapasiteten men kondensatoren mister ikke funksjon kontra innfesting i lokket.
 
Bruker den fra Brewshop, men har gått inn på siden av kjelen i toppen, da kan en gjøre som man vil med lokket.
Men en kan jo ikke fylle kjelen helt full, så det går litt på kjelekapasiteten men kondensatoren mister ikke funksjon kontra innfesting i lokket.
Det er en veldig fin løsning som jeg gjerne skulle brukt. Men kjelen er såpass full under brygging at det lar seg ikke gjøre.
Er du forresten fornøyd med å bruke kondensator?
 
Det er mye bedre løsning enn vifte om en har den over kjelen uten tett hette. Jeg bruker den på en 75 liters Brewtech kjele. Bruker kondensatoren som er beregnet for grainfather, men med dysa til den som er beregnet til Brewtools, denne gir litt mer vann og fungerer helt fint på 75 literen, blir minimalt med kondens, damp på innsiden av lokket.
 
Har akkurat bestil dampkondensator fra craft hardware. Så den er på vei fra Tyskland nå. Blir spennende å se effekten av denne. Skal legge inn erfaringer når den blir tatt i bruk
 
Samme her. Bestilt fra samme sted. Kommer når som helst. Skal brygge med den til neste helg. Bestilte lokk versjon med hengsle til lokket.

Sent fra min AC2003 via Tapatalk
 
Har fått prøvd denne noen ganger nå. Fungerer utmerket. Kokte bort 8 liter i timen før og nå 4 liter. Slutt på damp, klamt og varmt. Bruker ca 45 liter vann i timen til å kjøle ned.
fadeff5dd843e0cfb6bb3ecceccb145a.jpg


Sent fra min AC2003 via Tapatalk
 
Har en av disse på vei i posten selv. Har levd i trua om at jeg uten problemer kan koke på badet med døra lukket, siden det er en sånn ferdigprodusert baderomskabin mange nye leiligheter blir utstyrt med. Disse er tildels lukket fra omgivelsene, og jeg har ikke merket noe til fukt annet enn akkurat når det kokes, da det også er ganske bra avtrekk i leiligheta. Sameiet har heller ikke klagd på for store kondensansamlinger i anlegget. Men jeg blir jo mer og mer skeptisk, og jo mer jeg tenker på det, jo flere innlegg blir det på forumet med folk som fraråder det. Skal også etter hvert bytte ut baderomsinnredningen, og da er det kjekt om jeg slipper å tenke på at det skal tåle så store fuktmengder.

Jeg kjøpte stort sett alt som trengs derfra: Kondensator, lokk-rør, hullstanser, Gardenakobling. Kjøpte til og med humleport, siden jeg først er i gang.
 
En utilsiktet bonus: Brygger no-sparge, og det eneste problemet med det er at kjelen er smekkfull under mesking. Over 5,5 kg malt må noe av vannet ut under mesking. Med lavere boil-off vil det jo også bli lavere vannbehov under mesking
 
Har kondensator derfra og koker bort ca 50 % mindre. Kokte bort 8 liter uten lokk og ca 4 liter nå. Bare å glede seg. Fungerer som tusan
 
Jeg koker med kondensator fra Brewtools - det er riktig at man koker bort mindre væske, og at man derfor må justere oppskrift, eller koke dobbelt så lenge.. :)
 
Åssen er det med usmaker? Noen problemer med det?
Det jeg har lest om emnet er at det oppstår et undertrykk på grunn av kondensatoren som suger ut mesteparten av dampen som oppstår. Det sies også at grunnen til lavere fordamping er at mindre av varmen forsvinner ut i lufta, og at det derfor trengs lavere effekt for å opprettholde koke-effekt, og derfor mindre fordamping.

Men alt dette er jo uttalelser fra de som selger utstyret, og kan sikkert plukkes fra hverandre som bro-science. Men jeg kjøper, tester, og så får jeg se hva som skjer med usmakene.
 
Tilbake
Topp