Dampkondensator fra Craft Hardware

Åssen er det med usmaker? Noen problemer med det?
Har brygget tre brygg med kondensatoren, men disse står fremdeles på gjæringskar.. Kommer hjem fra Nordsjøen til uka, så da blir det tapping - og etterhvert smaking.. Håper det blir bra, for det er kondensatoren som har gjort det mulig for meg å flytte bryggevirksomheten inn i kjelleren..
Før gjorde jeg alt ute i hagen - mye logistikk, og ofte ganske kald..! Å brygge innendørs har vært en sann glede..!!
 
Har brygget tre brygg med kondensatoren, men disse står fremdeles på gjæringskar.. Kommer hjem fra Nordsjøen til uka, så da blir det tapping - og etterhvert smaking.. Håper det blir bra, for det er kondensatoren som har gjort det mulig for meg å flytte bryggevirksomheten inn i kjelleren..
Før gjorde jeg alt ute i hagen - mye logistikk, og ofte ganske kald..! Å brygge innendørs har vært en sann glede..!!
Tror ikke du merker noen forskjell, har 8 brygg etter etter jeg tok i bruk dampkondensator 4 av bryggene er samme som jeg brygget med naturlig avdampning. Jeg merker ikke forskjell og ingen andre som er trofaste mottakere av brygget har merket noe forskjell, bare vinn vinn
 
Tror ikke du merker noen forskjell, har 8 brygg etter etter jeg tok i bruk dampkondensator 4 av bryggene er samme som jeg brygget med naturlig avdampning. Jeg merker ikke forskjell og ingen andre som er trofaste mottakere av brygget har merket noe forskjell, bare vinn vinn
Har du ikke justert oppskrift / koketid for manglende avdamping heller..?
 
Har mange brygg på kondensatoren nå og er ikke forskjell. Er ikke noe å bekymre seg over. Blir vakuum i kjelen så pass på at slangen som går ut av kondensator ikke ligger under vann. Er faktisk noen som har opplevd at kjelen har implodert. Bare la slangen ligge på kanten av en bøtte eller litt fra sluket.
 
Joda, nesten halvert boil off i forhold til naturlig avdampning men dette finjusteres etter eget oppsett. Koketiden er den samme ift. oppskrift.
Joda - jeg kjører også med samme koketid..!
Men dette betyr jo at du sitter igjen med 3-5 liter mer vann i ferdig kokt vørter - dette har jeg justert for i oppskriftene mine, med litt mer malt.
Hvis ikke må jo OG bli feil..!
 
Det er helt riktig, legger inn parametere for mitt oppsett i Brewfather så justeres oppskriftene automatisk, men en må gå inn på oppskriften og velge " nytt" oppsett etter justeringen.
 
Det er helt riktig, legger inn parametere for mitt oppsett i Brewfather så justeres oppskriftene automatisk, men en må gå inn på oppskriften og velge " nytt" oppsett etter justeringen.
Jeg forstår - du justerer oppskriften med å velge mer vørter til gjæring, og holde på samme effektivitet.. Jeg jobber litt mer manuelt, men ser hva du mener.. :)
 
Da er dampkondensatoren mottatt og montert :) Akkurat en uke etter at jeg mottok mail om at den var sendt, som var samme dag jeg bestilte.

Totalsum jeg betalte med forenklet fortolling var 2134+658=2792, og handlelisten min var som følger:

1x Dampkondensator, standard flow
1x lid mount
1x humleport
1x Gardenakobling
1x hulltager 41mm (som jeg kan låne bort til noen i Oslo-området, om de skulle kjøpe noe tilsvarende)

Testa såvidt dysa tidligere, og det skulle overraskende lite vanntrykk til for at den skulle lage en god vann-sfære.

kettle.jpg
 
Ingen usmaker. Hvordan tror du de kommersielle bryggeriene kvitter seg med dampen sin? :) Kondensator er bare helt konge for oss som ikke har en stor vifte å brygge under.
Jeg ville isåfall trodd de økte koketiden til de fikk tilstrekkelig avdamping, men skal vi tro @Finn Berger trengs det uansett ikke så mye kok som vi har blitt leda til å tro, så det funker kanskje fint med halv effekt også?
 
Jeg ville isåfall trodd de økte koketiden til de fikk tilstrekkelig avdamping, men skal vi tro @Finn Berger trengs det uansett ikke så mye kok som vi har blitt leda til å tro, så det funker kanskje fint med halv effekt også?
Jeg testa ut bryggosofen Marshall Schotts "Short and Shoddy"- konsept på en del brygg i sommer. I all enkelhet: 1/2 time mesk + 1/2 time kok. To av bryggene var med hovedsakelig pilsnermalt. Jeg finner ingen feil på de ølene, og nå koker jeg aldri mer enn en time. Eneste grunnen til at jeg ikke har kutta helt ned til halvtimen, er at det rett og slett blir for stressende på oppsettet mitt.

Schott sendte forøvrig prøver av det samme ølet kokt på en halvtime og på 90 minutter inn til analyse - og begge var fri for DMS.

Siden bryggeriene blei nevnt: Antakelig forholder det seg annerledes med de volumene de opererer med. Jeg brygger 25 liter, og det gjør vel Schott, også, tror jeg. Jeg veit ikke hvordan det blir om du brygger 50 eller 100 liter.
 
Sist redigert:
@Eirik KG ser på bilde ditt at det ser ut som at dampkondensatoren haller innover. Du kan vri på koblingen i bunnen. Den skal vist være litt fall på den. Er flere som har opplevd at det har rent tilbake.
 
@Eirik KG ser på bilde ditt at det ser ut som at dampkondensatoren haller innover. Du kan vri på koblingen i bunnen. Den skal vist være litt fall på den. Er flere som har opplevd at det har rent tilbake.
Ah, takk for avklaring, trodde vinkelen var for å kompensere for skrått lokk. Da skal jeg fikse det
 
Jeg testa ut bryggosofen Marshall Schotts "Short and Shoddy"- konsept på en del brygg i sommer. I all enkelhet: 1/2 time mesk + 1/2 time kok. To av bryggene var med hovedsakelig pilsnermalt. Jeg finner ingen feil på de ølene, og nå koker jeg aldri mer enn en time. Eneste grunnen til at jeg ikke har kutta helt ned til halvtimen, er at det rett og slett blir for stressende på oppsettet mitt.

Schott sendte forøvrig prøver av det samme ølet kokt på en halvtime og på 90 minutter inn til analyse - og begge var fri for DMS.

Siden bryggeriene blei nevnt: Antakelig forholder det seg annerledes med de volumene de opererer med. Jeg brygger 25 liter, og det gjør vel Schott, også, tror jeg. Jeg veit ikke hvordan det blir om du brygger 50 eller 100 liter.
Hvor mye mistet du i effektivitet på det prosjektet der? Ligger på 80-82% på en .050 øl. Hva måtte jeg justert meg til hvis jeg skulle prøvd en short & shoddy variant?
 
Hvor mye mistet du i effektivitet på det prosjektet der? Ligger på 80-82% på en .050 øl. Hva måtte jeg justert meg til hvis jeg skulle prøvd en short & shoddy variant?
Skal du ha full tidsbesparingseffekt er det snakk om no sparge, sjølsagt. Og temperaturen bør antakelig ligge på 66/67 grader (eller høyere). Jeg brygga øl med normal styrke, dvs. 1.045-1.050, og fikk en effektivitet på 72-73%. Jeg tror ikke jeg mista mye i forhold til det jeg ville fått med lengre mesketid. Kanskje et par prosent.
 
Jeg ville isåfall trodd de økte koketiden til de fikk tilstrekkelig avdamping, men skal vi tro @Finn Berger trengs det uansett ikke så mye kok som vi har blitt leda til å tro, så det funker kanskje fint med halv effekt også?

Aner ikke hva de gjør med koketiden, men vil ikke tru de koker så mye lenger? Helt anekdotisk kan jeg i hvert fall si at en kondensator i hjemmebryggeriet ikke byr på noen usmaker. Jeg smattet på min siste pils i går, og det må sies å være den best jeg har brygget så langt. Helt subjektivt så klart :p Det har jo blitt veldig vanlig med slike kondensatorer nå, og dersom det hadde gitt usmaker/dårligere øl hadde vi nok hørt om det. Jeg er strålende fornøyd med min, og det gir meg et helt dampfritt bryggeri :)
 
Testa kondensatoren for første gang i går.

Totalinntrykk: Funker supert, men lukter rart.

Først tallene:
6,5% avdamping i timen
Effekten på kokeplata (induksjon) var 1400W av 3500W.
Samla opp vannet i gjæringsbøtter, og samla opp ca. 34 liter (både damp og vann fra kondensatoren).

Kunne muligens skrudd ned effekten litt, men syns ikke koken "rulla" nok når jeg titta inn i humleporten på lavere effekt. Kunne kanskje skrudd ned etter 15-20 minutter.

Vannet jeg samla opp lukta kokte grønnsaker (DMS + humlearoma?), ubehagelig og tykk lukt. Brukte noe av det til å skylle ut av bøtta jeg hadde masken i. Funka greit, men for framtida tror jeg heller at jeg skal bruke vann fra kjølespiralen å vaske med. Det lukta rett og slett litt for mye av vannet fra kondensatoren til at jeg ønsker å bruke det til noe.

I dag plukka jeg opp kondensatordelene, og merka at avløpsslangen fortsatt lukta sterkt av gårdagens brygg. Håper ikke den lukta forråtner på samme måte som vørter/mask, da har jeg et problem. Hva sier dere andre som bruker dampkondensator?

edit: Det er tydelig at det blir et vakum inni kjelen, prøvde å tenne en lighter over humleporten, og flammen ble dratt ned mot kjelen.
 
Tilbake
Topp