Danstar Belle Saison. Gjæringstemperatur

Begynte på 19° og lot den stige naturlig til 24° og holdt den der i 5 dager. Fått stå resten på 22°.
OG 45 målt SG 03, skal flaskes på søndag.

Har troen på denne gjæren
 
Hops Used
Amt Name Type # %/IBU
44,00 g First Gold [8,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 20,6 IBUs
38,00 g Sorachi Ace [12,40 %] - Boil 60,0 min Hop 6 27,6 IBUs
25,00 g Sorachi Ace [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 8 8,7 IBUs
40,00 g First Gold [8,00 %] - Boil 10,0 min Hop 9 6,8 IBUs
30,00 g First Gold [8,00 %] - Boil 2,0 min Hop 11 1,2 IBUs

Fermentables
Amt Name Type # %/IBU
7,00 kg Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC) Grain 1 76,1 %
1,00 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 10,9 %
1,00 kg Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain 3 10,9 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4 2,2 %

Notes

1 gram grovmalt pepper
8 gram knuste korianderfrø
60g tørket appelsin
 
Sist redigert:
Flasket mitt andre forsøk med Belle Saison i går, ned fra 1.067 til 1.004, og jeg synes ikke det var noen usmaker her, nærmest tvert i mot. Nå har jeg kun brukt Belle, ikke flytende, er det noen som har prøvd begge deler som har gjort seg opp en mening?
 
Jævlar.
1.058 --> 1.002. Startet på 18C, gikk opp til 25 i løpet av uke. Dumpet 1.6kg bringebær og en halv kilo brunsukker i etter 4 dager.
Ikke voldsomt med alkoholsmak. Dette er jo temmelig langt utenom hva jeg hadde regnet med å ende opp på.
 
For meir esterpreg ville eg latt gjæra gå utan temperaturstyring. Den er rimeleg hissig, men det blir godt.
 
Som nevnt ble FG 1.002. Syng det ble FOR tørt. Hva gjør man da ved neste forsøk? Høyere mesketemp og mindre/ingen sukker i kok?
 
Min er også for tørr, særlig hvis jeg smaker på den etter å ha drukket noe annet. Jeg lurer på om en dose melkesukker vil være en OK måte å få den litt mindre tørr på.
 
Hva skal den leve av? FG droppet ned til 1.000 eller 1.001 omtrent. Og selv om Brett mirkakuløst skulle finne noe å leve av så blir jo heller ikke mindre tørr av det.
 
Men trois er rett tropisk, i mi meining vert det eit betre øl.
Brett er meir aggresiv, og spiser mykje meir ein sacc. Utveklinga er heilt fantastisk.
Prøv Tulsa Twister frå Amager, 100% pilsner, single hop simcoe, stormgjæra ned til <1005 med Belle, så tilsatt brett i sekundær saman med simcoe dryhop. Nokre månadar på flaske. Mmmm.
 
Nå. For å vere litt meir seriøs. Den blir ein smule tørrare, men brux trois utveklar ein tropisk fruktighet som gjer at ølet opplevast søtare. No er sjølvsagt smaken som baken, og noko som eg opplev som søtare betyr ikkje nødvendigvis at du gjer det.
 
Tror det blir siste gang jeg bruker denne gjæren. Kan ikke se noen opplagt og enkel måte å unngå at denne blir sykt tørr.
 
Belle Saison ligger ikke inne i Beersmith. Er det noen som vet hvilke data som må legges inn når man oppretter den selv slik at resepten på ølet blir nogenlunde rett?
Prøvde å se hos gjærprodusent, men fant ikke helt ut av det.
 
Vår ble en ganske OK Saison, den mangler den litt spisse smaken av gjær og estere, men det er et drikkelig øl, selv om den føles noe tørr, 1.009 er ikke så lavt, men den føles tørr i ganen.

Skal jeg brygge denne på nytt vil jeg nok bruke noen andre humler. Eller strengt tatt, mye mer
 
Har nå to brygg med belle saison, begge gjæret til 1.002. Første batch ble mesket på 63° andre på 66-65. Pitchet begge på 18° og har latt de stige naturlig til 24-25 og holdt de der til ferdig gjæring.

Tenkte og prøve enda en gang nå i påsken, skal da prøve med 68° og 45min mesk.
 
Naturlig stigning. Lar tempen stige naturlig utifra varmen gjæringen produserer samt temp i fra omgivelsene.

Jeg bruker UT200 og kjøleskap som står i et rom på ca 21 grader. Hvis jeg lar gjæren få fritt spillerom vil jeg tro at den kommer opp i 24-25 grader under stormgjæringen for så å falle ned mot 21 grader etterpå. Bør jeg sørge for å holde temperaturen på 25 grader også etter stormgjæringen?
 
Tilbake
Topp