Dårlig gjær?

Hei alle sammen.

Jeg er akkurat ferdig med å kjøle vørteren til en IPA og innser at gjæren min lukter litt rart.
Det var opprinnelig en 1056 american ale som kom fra en pale ale for to uker siden.
Jeg vasket den for så å sette den i kjøleskapet, og for tre dager siden lagde jeg en starter av den for å være sikker på at den var i god form.
Nå lukter det altså litt syrlig av den, og jeg lurer på om det er helt greit eller om det ikke er det.
Jeg lurer på om det er en anelse av eddik i lukten, muligens er det bare jeg som er paranoid.
Hvor lenge kan vørteren eventuelt stå på dunken uten gjær?

Har bare en london ale og en lager av noe slag her hjemme, så alternativet blir å dra til lillestrøm for litt us-05 i morgen. Blæh.
Takk for alle svarene jeg håper kommer ;)
Peter

Hei.

Det der er et veldig vanskelig spørsmål. Kansje du kan forklare litt mere om hva du har gjort med gjæra fra du tappet det originale ølet? Har gjæra endret farge?

2 Uker er vel litt lenge.

Vi har en starter stående på rører med den samme gjæra, men synes ikke den lukter surt. Kan det stamme fra vaskinga? Har du prøvd å smake på gjæra? Dersom det stammer fra vaskinga så burde du kunne gjenskape samme syrlige smak ved å blande syren du har brukt ca likt.

Dersom man fortsatt er usikker ville JEG ikke brukt gjæra. Vet at for min del så ville det ligget og gnagd helt til ølet var ferdig og det endelige svaret kom.

MVH
Børge

Takk for svar.
Men hvordan er det for ferdig vørter å stå på dunk uten gjær?
Er det greit et par dager?

Peter T skrev:
Takk for svar.
Men hvordan er det for ferdig vørter å stå på dunk uten gjær?
Er det greit et par dager?

Dess lengre vørteren står uten gjær, jo større sjanse for infeksjoner. Dette må du vurdere selv. Har hørt om folk som har hatt vørter stående 1 uke uten gjær, uten problemer. Kommer helt an på hvor lite villgjær/bakterier du har i vørteren, samt flaks/uflaks.

Dersom gjæra er sur, har du vel ikke noe annen mulighet, så da MÅ det gå bra  ;)

Jeg vil tro/gjette at 2 dager går greit hvis du har veldig god kontroll på rensligheten i bryggeprosessen, men har ingen erfaring i å vente med pitching av gjær. Kansje andre her som har gjort noe lignende?

Uansett ville jeg lagret vørteren så kaldt som mulig inntil du kan tilsette gjær.

MVH
Børge

Tilbake
Topp