Dårlig meskeeffektivitet - kan maltet ha skylda?

Jeg har seks brygg under beltet nå på en brukt BT B40pro, kjøpt i fjor høst. Jeg ser at folk, litt avhengig av maltmengde, havner på ca. 75-85% effekt på disse.
Han jeg kjøpte av skulle ha en (mulig permanent) pause fra brygging, så med på kjøpet fikk jeg en god slump med malt, ferdig knust i sekker.

Helt fra start, men spesielt på de fire siste bryggene, har jeg hatt trøbbel med lav meskeeffektivitet.
Nå er jeg klar over at dette kan variere noe, spesielt med hvor høy OG en skal ha, men problemet har vist seg både på øl med høy og lav OG.
Og det er snakk om ganske mye. Forrige brygg, som riktig nok skulle opp på 1.075, fikk jeg ikke høyere enn 1.060, noe som etter oppskriften er helt nede på 61% effektivitet. Den verste effekten jeg har hatt så langt, og jeg har et brygg med ca. tilsvarende OG fra tidligere som bommet med "bare" 8 poeng.
Min prosess er garantert langt fra perfekt, men jeg har saumfart prosess og oppskrift etter feil og mangler uten å finne en klar skyldner.

Så slo det meg her nå at basemaltet jeg bruker stammer fra handelen der jeg kjøpte B40'en.
Dette er jo malt som har vært knust for nå snart ett år siden. Har vært lagret relativt tørt og kjølig hos meg, men han jeg handlet fra hadde det stående på vaskerommet...

Så dette med holdbarhet på knust malt; er det en greie som har mest med smak og/eller fare for basselusker, eller spiller det også inn i meskeeffekten?
For øvrig kan jeg ikke si at jeg har merket noen stygg smak på ølet som kan tilskrives noe feil med maltet.
Høy skyllegastighet (sparge) gir lavt utbytte. Kan du ikke regulere denne hastigheten med ventil, er det graden av kverning av malten som blir faktoren som regulerer hastigheten. I følge John Palmer, «How to brew», er det maltskallet som er det egentlige filteret. Bruk en maltmølle med tre valser for å få mest mulig helt skal, og mest mulig knust innhold. Da vil du få en fin sakte skylling med høyt utbytte. Går det for fort, er det fordi skyllevannet renner i «veier» gjennom malten, uten at hele kolonnen med vørter blir skiftet ut. Pass på å ikke Kværne for mye, for da får du «stuck sparge».
 
Denne tråden løp litt fra meg, livet kom i veien.

Uansett, takk for mange gode innspill! Smått sykt hva som finnes av kunnskap fremst i pannebrasken til folk i forumet her.
Det er mye å lære og jeg gleder meg allerede til neste brygg, flere ting som skal vurderes til justering ser jeg.
 
Denne tråden løp litt fra meg, livet kom i veien.

Uansett, takk for mange gode innspill! Smått sykt hva som finnes av kunnskap fremst i pannebrasken til folk i forumet her.
Det er mye å lære og jeg gleder meg allerede til neste brygg, flere ting som skal vurderes til justering ser jeg.
Bare vent, pluselig er du smått sjuk sjøl;).
 
Tilbake
Topp