Hei, jeg sliter med lavt utbytte / dårlig effektivitet på mesken. Har landet på ca 65% de tre siste bryggene og lurer på om noen har noen tips? Dette mesket jeg nettopp :
Palemalt 6 kg + Crystalmalt 0.5 kg, knust av Bryggselv.no
Vann: 23 L til mesking + 16 L til skylling (batch sparge)
Mesket på ca 66 C i 60 min. (litt variasjon i mesken, men innenfor 65-67 C stort sett over alt)
Jeg ender med ca 29 L på gravity 1.048
Jeg regner ut at dette blir en effektivitet på ca 67-68%, og skulle gjerne hatt 10 poeng høyere..
Jeg bruker BeerBrew60, som kanskje er litt for stor får et så lite brygg? Jeg har også brukt en magnetpumpe for sirkulering slik at temperaturen blir jevnere, men sammenliknet med tidligere brygg virker ikke dette som å ha spesielt god eller dårlig effekt.
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bedre utbytte?
Palemalt 6 kg + Crystalmalt 0.5 kg, knust av Bryggselv.no
Vann: 23 L til mesking + 16 L til skylling (batch sparge)
Mesket på ca 66 C i 60 min. (litt variasjon i mesken, men innenfor 65-67 C stort sett over alt)
Jeg ender med ca 29 L på gravity 1.048
Jeg regner ut at dette blir en effektivitet på ca 67-68%, og skulle gjerne hatt 10 poeng høyere..
Jeg bruker BeerBrew60, som kanskje er litt for stor får et så lite brygg? Jeg har også brukt en magnetpumpe for sirkulering slik at temperaturen blir jevnere, men sammenliknet med tidligere brygg virker ikke dette som å ha spesielt god eller dårlig effekt.
Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bedre utbytte?