Dårlig meskeutbytte BeerBrew 60

Hei, jeg sliter med lavt utbytte / dårlig effektivitet på mesken. Har landet på ca 65% de tre siste bryggene og lurer på om noen har noen tips? Dette mesket jeg nettopp :

Palemalt 6 kg + Crystalmalt 0.5 kg, knust av Bryggselv.no
Vann: 23 L til mesking + 16 L til skylling (batch sparge)
Mesket på ca 66 C i 60 min. (litt variasjon i mesken, men innenfor 65-67 C stort sett over alt)
Jeg ender med ca 29 L på gravity 1.048

Jeg regner ut at dette blir en effektivitet på ca 67-68%, og skulle gjerne hatt 10 poeng høyere..

Jeg bruker BeerBrew60, som kanskje er litt for stor får et så lite brygg? Jeg har også brukt en magnetpumpe for sirkulering slik at temperaturen blir jevnere, men sammenliknet med tidligere brygg virker ikke dette som å ha spesielt god eller dårlig effekt.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bedre utbytte?
 
Hei, jeg sliter med lavt utbytte / dårlig effektivitet på mesken. Har landet på ca 65% de tre siste bryggene og lurer på om noen har noen tips? Dette mesket jeg nettopp :

Palemalt 6 kg + Crystalmalt 0.5 kg, knust av Bryggselv.no
Vann: 23 L til mesking + 16 L til skylling (batch sparge)
Mesket på ca 66 C i 60 min. (litt variasjon i mesken, men innenfor 65-67 C stort sett over alt)
Jeg ender med ca 29 L på gravity 1.048

Jeg regner ut at dette blir en effektivitet på ca 67-68%, og skulle gjerne hatt 10 poeng høyere..

Jeg bruker BeerBrew60, som kanskje er litt for stor får et så lite brygg? Jeg har også brukt en magnetpumpe for sirkulering slik at temperaturen blir jevnere, men sammenliknet med tidligere brygg virker ikke dette som å ha spesielt god eller dårlig effekt.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få bedre utbytte?

Jeg kjører også partiskylling (batch sparge), og ville vel regne 80% meskeeffektivitet på et sånt brygg. Og jeg gjør ikke noe spesielt for å få opp effektivteten. Effektiviteten din er så lav at noe må være galt.

Du legger igjen 10 liter i kjelen, og om vi regner at masken holder 6,5 liter (1 liter pr. kilo), blir det 3,5 liter som ligger igjen i rommet under silbunnen. Det er i overkant mye. Om du kunne få montert en dip-tube, ville du kunne gjøre noe med det, og kanskje komme opp på 72-74%.

Men det er fremdeles lavt. 1 time burde greie seg, men jeg ville sjekke med jodtinktur om du har fått full konversjon. Du får ei lita flaske på apoteket, og det er en billig forsikring.

Faktorer som malingsgrad og pH bidrar i seg sjøl lite, men om de ikke er optimale, kan det kreves mer tid. Jeg ville gjette på at det er en kombinasjon av faktorer som ikke hver for seg gir dramatisk utslag, men som kan samvirke på en slik måte at du får et veldig dårlig utbytte.

Du får litt mindre dødrom under silbunnen på en BB30, men ellers er det ikke noe problem å brygge vanlige brygg på en BB60. Jeg har kjørt mange brygg på en sånn.

Jeg ville skaffet jodtinktur sånn at du kan få sjekket om all stivelsen er konvertert til sukker. Vørteren som ligger igjen under silbunnen, kan du i og for seg få tak i ved å bikke på kjelen.
 
Sist redigert:
Takk for gode råd! Jeg målte ca 3.5 L som lå igjen etter skylling, så det stemmer bra. Neste gang kan jeg tippe på kjelen og få med alt.

Hvordan bruker man jodtinktur?
 
Tipper malten er knust for grovt. Så lenge du har rørt godt ved innmesk og ikke har klumper, er det jo ikke avanserte prosesser det her. Det er ingen problemer med å brygge små batcher på BB60 , men du må tilpasse kjøleren sånn at den rekker ned med så lite i kjelen.
 
Takk for gode råd! Jeg målte ca 3.5 L som lå igjen etter skylling, så det stemmer bra. Neste gang kan jeg tippe på kjelen og få med alt.

Hvordan bruker man jodtinktur?

La meskespaden renne av seg litt på en hvit tallerken, og så drypper du en dråpe jodtinktur på væsken. Blir den farget blå, er det stivelse i den, og du må fortsette meskingen.

Vær oppmerksom på at denne prøven bare forteller deg at det ikke er oppløst stivelse i mesken. Det kan derfor fremdeles være stivelse som ikke er gjort vannløselig, igjen. Og da kan enzymene i mesken bare i liten grad konvertere den til sukker. Men i ditt tilfelle, med en mesk som har stått på 65-67 grader i en time, er høyst sannsynlig all stivelsen oppløst, så lenge malten ikke er kvernet for grovt. Dermed kan du gå ut fra at jodprøven forteller deg at all stivelse er konvertert dersom joden ikke skifter farge.

Stivelsen i byggkornet består av 90% store korn og 10% små korn. De store kornene i bygget blir gradvis gjort vannløselige (gelatinisert) mellom 58 og 65 grader. Det betyr at du må opp til 65 grader for å få gelatinisert all stivelse som er lagret som store korn. Stivelsen i de små kornene må du opp i en temperatur over 70 grader for å få gelatinisert, og konvertert til sukker. Ved så høy temperatur er det lite eller ingeting igjen av beta-amaylasen, som sørger for å produsere gjærbart sukker (stort sett maltose) av stivelsen. Det er bare alfa-amylasen, som "hugger opp" stivelsen i mer komplekse, ugjærbare sukkerarter, som er aktiv. Så om du legger inn et steg på 70-72 grader, får du litt høyere utbytte, men du får det bare i form av ugjærbart sukker (dekstriner), som heller ikke tilfører særlig smak til ølet ditt. Det kan hjelpe noe på "munnfølelsen", hvis det er ønskelig, og det sies å gi et bedre skum - om du holder dette steget lenge (45-60 minutter).

Jeg er enig med @Steinar Huneide . Hvis malten er knust grovt, trengs det lengre tid for å få gelatinisert stivelsen, og da kan en time være for lite.

En annen mulig årsak er at du bruker et termometer som viser for høy temperatur, slik at du i praksis mesker en grad eller to lavere enn du tror. Lavere temperatur vil også kreve lengre tid. Og en kombinasjon av et feilvisende termometer og grov knusing vi kunne ha kraftig virkning.
 
Takk for godt svar! Dette skal jeg teste ut. Jeg tror termometeret mitt er bra (stemmer med flere andre termometer) men knusingen har jeg ingen formening om er god eller dårlig. Jeg satser på 90 min mesk neste gang, med jodtinktur tester under veis.

Er det andre, åpenbare ting jeg kan ha gjort feil? Har lest mye i Palmers How To Brew, og får inntrykk av at verken pH, vann/malt forhold eller høyde på «grainbed» er spesielt kritiske? Det virker også som at 2-3 grader variasjon i temperatur under mesking også er ok?

Har skjønt at kontinuerlig skylling er mer effektivt enn partiskylling, men mange klarer jo 75% med partiskylling. Er det noe spesielt man bør ta hensyn til her?
 
Takk for godt svar! Dette skal jeg teste ut. Jeg tror termometeret mitt er bra (stemmer med flere andre termometer) men knusingen har jeg ingen formening om er god eller dårlig. Jeg satser på 90 min mesk neste gang, med jodtinktur tester under veis.

Er det andre, åpenbare ting jeg kan ha gjort feil? Har lest mye i Palmers How To Brew, og får inntrykk av at verken pH, vann/malt forhold eller høyde på «grainbed» er spesielt kritiske? Det virker også som at 2-3 grader variasjon i temperatur under mesking også er ok?

Har skjønt at kontinuerlig skylling er mer effektivt enn partiskylling, men mange klarer jo 75% med partiskylling. Er det noe spesielt man bør ta hensyn til her?

Du bør enkelt komme over 80% med partiskylling på øl under OG 1.050. Effektiviteten med kontinuerlig skylling vil bli noe bedre, men med mindre du tyner ut mer enn du bør, skal ikke forskjellen bli veldig stor.

Jeg kjenner meg rimelig trygg på at du har lest Palmer riktig, for det er slik jeg leser ham, også;). Og jeg tviler ikke på at det han skriver, stemmer. Så det som egentlig er avgjørende for meskeeffektiviteten, er hvor effektivt du greier å tømme meskekjelen for vørter. Det burde egentlig hete "tømmeeffektivitet", for alle de andre faktorene som påvirker utbyttet, bør du ha såpass kontroll på at de spiller svært liten rolle. (Da snakker vi om "ekstraksjonseffektivitet", altså om hvor stor del av stivelsen du får gjort tilgjengelig for enzymene, slik at de får konvertert den til sukker. Den varierer ikke mye så lenge du bare gjør ting etter boka.)

Det eneste jeg kommer på med partiskylling, er at du tar ut omtrent like mye ved hver tapping. Du kan dessuten øke effektiviteten med 2-3 % ved å tappe ut tre ganger i stedet for to - om du gidder.

Edit: Du har den nyeste utgaven av HTB? Hvis ikke, er den verdt pengene.
 
Takk igjen for godt svar! Det kan nok være dødvolumet i kjelen lurer meg og ellers at det er surr i vannregnskapet.

Kjøpte siste versjon av Palmer i høst. Hadde «dessverre» rotet bort min første for noen år siden, og måtte ha den da jeg ble bitt av bryggebasillen igjen i høst :) Mye som har skjedd i faget de siste 10 årene!
 
Kjører du utmesk? Det kan forbedre avrenningen hvis temperaturen i kjelen holder ~80 grad ved avtapping.

Jeg kjører også batchsparge og ligger ved 70-75% preboileffektivitet med 1 skylling etter mesken. Synes ikke 68% er noe å henge med huet over hvis det er konsistent. Utgjør ikke så mye på maltmengden i forhold til 80%.
 
Kjører du utmesk? Det kan forbedre avrenningen hvis temperaturen i kjelen holder ~80 grad ved avtapping.

Jeg kjører også batchsparge og ligger ved 70-75% preboileffektivitet med 1 skylling etter mesken. Synes ikke 68% er noe å henge med huet over hvis det er konsistent. Utgjør ikke så mye på maltmengden i forhold til 80%.

Jeg veit at teorien sier det, men jeg tror temperaturen ved avrenning spiller relativt liten rolle. Folk har faktisk skylt med kaldt vann og fått utmerket utbytte - uten at jeg har følt meg fristet til å prøve det:confused:. (Å kjøre temperaturen opp til "utmesktemperatur" er strengt tatt unødvendig, men jeg mener det betyr noe for smaken - uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor.)

Jeg ville ikke sikte mot pluss/minus 80 grader i kjelen. Du skal helst ikke over 78, og dermed er 77 et trygt mål. (Hvor farlig dette er avhenger selvfølgelig av SG og pH, men det er absolutt ingen grunn til å ta sjansen på en høyere temperatur.)

Med batch sparge bør du uten problemer ligge bare få prosent under det du får ved kontinuerlig skylling. Hvor ille det er reint økonomisk å miste 15% i utbytte får hver enkelt ta stilling til sjøl, men det er jo ingen grunn til å få så dårlig utbytte, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal slå seg til ro med det. Jeg regner 82/83% meskeeffektivitet når jeg brygger butikkstyrkeøl, og det er absolutt ikke noe merkelig med det jeg gjør. Jeg kunne fått mer om jeg hadde giddet.
 
Jeg pleier å varme skyllevannet til 75-78 grader for å unngå risiko for ekstra tanniner(?) som kan løses ut ved høy temp. Så rører jeg rundt og lar stå i 15 min+ før jeg tapper ut

Enig i at effektivitet ikke er så viktig, men det er moro å forstå hvordan prosessen kan gjøres bedre/riktigere, så derfor denne tråden

Uansett, jeg har fått mange gode tips her, og gleder meg til å teste dem ut på neste brygg!
 
Jeg pleier å varme skyllevannet til 75-78 grader for å unngå risiko for ekstra tanniner(?) som kan løses ut ved høy temp. Så rører jeg rundt og lar stå i 15 min+ før jeg tapper ut

Enig i at effektivitet ikke er så viktig, men det er moro å forstå hvordan prosessen kan gjøres bedre/riktigere, så derfor denne tråden

Uansett, jeg har fått mange gode tips her, og gleder meg til å teste dem ut på neste brygg!

Det er i og for seg lite sannsynlig at pH er noen faktor her, men har du testet hvor du ligger? En pose med pH-strips er en rimelig investering. Om de ikke er veldig nøyaktige, kan de likevel fortelle deg sånn omtrent hvor du ligger.

Har du noen ide om vannet ditt? (Om det skummer godt når du bruker såpe, har du normalt norsk vann, som er temmelig bløtt, altså mineralfattig.)
 
Tilbake
Topp