Dårlig utbytte

Erik1984 skrev:
Vi gjorde også vår første all-grain med batch-sparge for et par uker siden og vi fulgte nesten eksakt samme prosedyre og vi fikk ca 75-79%

Kan det være at det er den ferdig knuste malten som lager problemer? Vi maler alt med Corona og det fungerer så bra at jeg ikke engang vurderer å legge et par lapper på bordet for å få noe bedre før jeg har skaffet mye annet fint :)

Interessant. Vi tenkte også på det samme med den ferdig knuste malten. Men som Oddvar Demmo sier, så ville de vel ikke få solgt det hvis det var for dårlig. Vi knuste riktignok 1 kg spesialmalt selv og jeg tror vi knuste den for grovt. Så det kan jo ha litt å si.

Erikkokken skrev:
Erlendso skrev:
Jeg bruker og "batch-sparge"-metoden, og er fornøyd med det. Funker bra på øl med OG intill 1.065. På sterkere øl anbefales vel fly-sparge.

Jeg havner nesten alltid på rundt 80% utbytte. Jeg skyller vanligvis 3 ganger, og resirkulerer ca. 2 liter, eller til vørteren ikke inneholder grums.

Hvor lang tid bruker du på hver skylling?

Ikke så altfor lang tid; Forskjellen på fly-sparge og batch sparge er at man ideelt sett skal spare tid på batch-sparge.

Jeg kan skjønne mange blir forvirret mellom batch og fly-sparge metoden. Sistnevnte er mer som å trakte kaffe; Varmt vann med ingen oppløste partikler går igjennom et medie med mange sukkermolekyl, og tar med seg dette på vei ut.
Batch-sparge fungerer ved at man oppløser alt sukkeret på en gang, og tømmer dette helt ut i hver omgang.
Til slutt har man "no-sparge" metoden, hvor hele volumet taes ut på en gang. Dette skal være den minst effektive metoden, og tror få bruker denne.

Jeg tilsetter som regel vann 3 ganger i like volumer. Hver gang rører jeg som en gal i mesken. Røring er veldig viktig for å få blandet ut hvert eneste sukkermolekyl i vørteren. Mye vørter med høy SG har en tendens til å samle seg nederst i meskekaret. Etter røring begynner jeg å tappe nesten med en gang, og resirkulerer 2 liter. Mange mener man bør vente i minst 10 min, og tappe svært sakte. Jeg mener fremdeles dette ikke er nødvendig med batch-sparging. Så lenge man resirkulerer og ikke får en "stuck mash" ser det ut som man kan tappe ganske fort på mitt oppsett, uten at dette går utover effektivitet, smake, eller klarhet.

Erik1984 skrev:
Ny tanke: Var mesken "tørr" da dere var ferdige? Vår var nesten tørr etter at vi tappet ca 1.5L/min. Hvis mesken er "våt" når du er ferdig ligger det mye sukker i vannet...

Mener du etter skylling?

Etter skyllingen, så var det en del igjen i bunn av mesketanken (minst 3-4 L) men vi valgte å ikke ta det med for det veldig grumsete.

Erlendso skrev:
Erikkokken skrev:
Erlendso skrev:
Jeg bruker og "batch-sparge"-metoden, og er fornøyd med det. Funker bra på øl med OG intill 1.065. På sterkere øl anbefales vel fly-sparge.

Jeg havner nesten alltid på rundt 80% utbytte. Jeg skyller vanligvis 3 ganger, og resirkulerer ca. 2 liter, eller til vørteren ikke inneholder grums.

Hvor lang tid bruker du på hver skylling?

Jeg tilsetter som regel vann 3 ganger i like volumer. Hver gang rører jeg som en gal i mesken. Røring er veldig viktig for å få blandet ut hvert eneste sukkermolekyl i vørteren. Mye vørter med høy SG har en tendens til å samle seg nederst i meskekaret. Etter røring begynner jeg å tappe nesten med en gang, og resirkulerer 2 liter. Mange mener man bør vente i minst 10 min, og tappe svært sakte. Jeg mener fremdeles dette ikke er nødvendig med batch-sparging. Så lenge man resirkulerer og ikke får en "stuck mash" ser det ut som man kan tappe ganske fort på mitt oppsett, uten at dette går utover effektivitet, smake, eller klarhet.
Vi rørte i mesken når vi skylte, men jeg var ikke klar over at dette var så viktig. Hvis det har mye å si så har vi nok mistet en del der ja. Skal passe på å røre mye mer neste gang. Takk for tipset!

Vi rørte i mesken når vi skylte, men jeg var ikke klar over at dette var så viktig. Hvis det har mye å si så har vi nok mistet en del der ja. Skal passe på å røre mye mer neste gang. Takk for tipset!

For å illustrere litt banalt: La oss si du har en bøtte med kuleventil i bunnen. I bøtten har du en konsentrert sukkerlake sammen med klinkekuler. Du vil nok få ut mye mer av sukkeret totalt sett, dersom du rører kraftig når du tilsetter vann, enn om du kun tilsetter vann og åpner kuleventilen.

Erikkokken skrev:
Erik1984 skrev:
Ny tanke: Var mesken "tørr" da dere var ferdige? Vår var nesten tørr etter at vi tappet ca 1.5L/min. Hvis mesken er "våt" når du er ferdig ligger det mye sukker i vannet...

Mener du etter skylling?

Etter skyllingen, så var det en del igjen i bunn av mesketanken (minst 3-4 L) men vi valgte å ikke ta det med for det veldig grumsete.

Her kan det ligge ganske mye sukker. Jeg ble ganske overrasket selv over hvor tørr malten var etter skylling, den var nesten som kaffegrut i kaffetrakteren etter trakting. Hvordan ser meskekaret deres ut da, kanskje det har noe å si?

Erik1984 skrev:
Her kan det ligge ganske mye sukker. Jeg ble ganske overrasket selv over hvor tørr malten var etter skylling, den var nesten som kaffegrut i kaffetrakteren etter trakting. Hvordan ser meskekaret deres ut da, kanskje det har noe å si?

Meskekaret er en kjølebag (Coleman Extreme) med kobberrør i bunn til å trekke ut mesken.

Det kan hende at det ble en del grums på grunn av at vi brukte ferdig kvernet malt, synes det var en del fint mel i malten når vi brukte den. Jeg skal prøve å sile bort en del av det neste gang, samt kverne selv på min nye corona kvern.

Men hvis man tar med den grumsete mesken på slutten, vil det da skille seg fra vørteren og legge seg på bunn av gjæringstanken eller vil det gjøre ølet uklart? Hva pleier dere å gjøre, tar dere med allt fra meskekaret?

Grattis med Corona :)

Vi fikk til å sile mesken overraskende bra igjennom maltsengen så vørteren ble veldig klar og fin under hele avtappingen. Vårt meskekar er en kjøleboks med et kobberrør som er bøyd slik at det er fire lengder som går igjennom karet. Bare et enkelt spørsmål: Hvilken side av kobberrøret er hullene på?

Dessuten putter du ganske mye grums i vørteren når du koker den etterpå, humle og break og det vil bunnfelle i gjæringskaret

Erik1984 skrev:
Grattis med Corona :)

Vi fikk til å sile mesken overraskende bra igjennom maltsengen så vørteren ble veldig klar og fin under hele avtappingen. Vårt meskekar er en kjøleboks med et kobberrør som er bøyd slik at det er fire lengder som går igjennom karet. Bare et enkelt spørsmål: Hvilken side av kobberrøret er hullene på?

Dessuten putter du ganske mye grums i vørteren når du koker den etterpå, humle og break og det vil bunnfelle i gjæringskaret

Takk! Gleder meg til kverne selv. Mye mer tilfredsstillende enn å kjøpe ferdig kvernet.  ;)

Vi var også veldig fornøyde med mesken helt til de siste 4-5 literene, da begynte det å bli grumsete og vi lot en del bli igjen som sagt. Hullene på kobberrørene er på undersiden, altså ned mot bunnen av meskekaret. Vi har laget en kopi av den som er vist i boka Moderne Hjemmebrygging med rør kun rundt kanten av meskekaret.

Ikke undervurder "gjøre selv følelsen"  :biersmile:

Den vi laget var en kopi av en som er vist i How to Brew, og Palmer går langt i å si at det er stor forskjell på hvor mye vørter du får ut med forskjellige design av manifolden. (Sjekk howtobrew.com). Det kan jo være (og det er stort sett alltid) en kombinasjon: av røring maling av malt og design av meskekaret og kanskje litt uflaks :)

Dette er jo potensielle fallgruver for alle så det blir spennende å høre hvordan det går med de neste batchene

Takk for tipset, skal sjekke howtobrew.com.

Skal brygge ny runde i morgen, og da skal alle gode tips om røring, flere skyllinger, temperatur og malingsgrad mm tas i bruk. Jeg er overbevist om at vi får et bedre resultat i denne gangen. Jeg legger frem resultatet når jobben er gjort og analysert.

Tusen takk for alle tips og råd så langt!  :yes:

Jon S skrev:
Bruker selv en coronamølle og har stilt den på ca 1mm , denne fungerer greit selv om knusehjulet er litt skakt. Må sile ut melet med bakesikt.

Hvorfor gjør du det?  Det der jo melet som gir godsakene.

Når de store bryggeriene får levert malt fra maltbilene blir det ganske mye mel under under tømming av maltbilen. Dette blir samlet opp i sekker og så blandes det sammen med resten under mesking.
Dessuten så har de ofte en kvern som kverner i 3 omganger. Første kverning går ut på å dele kornet slik at man kan ta vare på skallet så helt som mulig. Dette blir så lagt til side. Så blir resten kvernet så fint som mulig for å få best mulig utbytte.
Hvis du tar en neve nykvernet malt så vil du se at den består av store biter av skallet og så er resten nesten som mel.
Melet blir jo løst opp av vannet og de skallenes oppgave er å sørge for god filtrering.
Hvis man knuser malten til melkonsistens i  kun en omgang vil man også kverne skallet opp i små biter og det er ikke ønskelig.

Ramsvatn skrev:
Jon S skrev:
Bruker selv en coronamølle og har stilt den på ca 1mm , denne fungerer greit selv om knusehjulet er litt skakt. Må sile ut melet med bakesikt.

Hvorfor gjør du det?  Det der jo melet som gir godsakene.

Når de store bryggeriene får levert malt fra maltbilene blir det ganske mye mel under under tømming av maltbilen. Dette blir samlet opp i sekker og så blandes det sammen med resten under mesking.
Dessuten så har de ofte en kvern som kverner i 3 omganger. Første kverning går ut på å dele kornet slik at man kan ta vare på skallet så helt som mulig. Dette blir så lagt til side. Så blir resten kvernet så fint som mulig for å få best mulig utbytte.
Hvis du tar en neve nykvernet malt så vil du se at den består av store biter av skallet og så er resten nesten som mel.
Melet blir jo løst opp av vannet og de skallenes oppgave er å sørge for god filtrering.
Hvis man knuser malten til melkonsistens i  kun en omgang vil man også kverne skallet opp i små biter og det er ikke ønskelig.

Interssant, men det høres jo logisk ut at det er lettere å få et høyere utbytte av malten når den er finere kvernet. Men nå bruker vel de store bryggeriene ganske effektive filtrerings metoder for å klare ølet... Jeg har ikke noe i mot litt grums, men prøver jo å minimere det for å få et klart øl.

Vil ikke dette fine melet gjøre ølet mere grumsete og uklart?

Vil ikke dette fine melet gjøre ølet mere grumsete og uklart?

Nei; Det kan virke slik men i praksis er det ikke slik. Som nevnt av Ramsvatn er det i melet godsakene er; Trikset med knusing av korn er å blottlegge godsakene, uten å knuse skallet for mye. Husk at mye av stivelsen ("melet") omgjøres til sukker, vørteren blir resirkulert og klarnet under skyllingen, og koking samt kjøling bidrar til klart øl.

Ingen grunn til å frykte mel, med mindre det er Mel Gibson i en dårlig action-film. (Tidlig på mårran enda)

Erlendso skrev:
Ingen grunn til å frykte mel, med mindre det er Mel Gibson i en dårlig action-film. (Tidlig på mårran enda)

:lmao:

Edit: Takk for råd, jeg er herved kvitt melangsten og klar for å brygge i kveld  :brygging:

Hvis du ender med mel i den ferdige vørteren er det ikke bra, men ellers er det klart at finmalt malt gir best utbytte. Det gjør det imidlertid vanskelig å filtrere mesken også... Store bryggerier har våtmøller av høy kvalitet, og har skikkelig utstyr for siling også (en del har også meskefiltre), så de vil ikke møte på de samme problemene som oss.

I tillegg til å male maltet riktig, er det lurt (i alle fall ved fly-sparging) å begynne avtappingen og skyllingen sakte. Det motvirker at det dannes "kanaler" gjennom maltsengen hvor væsken renner fortere enn andre steder. Om det dannes slike kanaler, vil man vaske ut alt søtstoff her (og kanskje for mye av tanniner), mens man risikerer at det ligger igjen sukker i de områdene hvor flowen er tregere. Ved batch-sparging unngår man i stor grad dette problemet, men ideelt sett er fly-sparging en god del mer effektiv enn batch sparge.

Ramsvatn skrev:
Jon S skrev:

Hvorfor gjør du det?  Det der jo melet som gir godsakene.

Til og begynne med mesket jeg alt sammen med melet innkludert, noen ganger opplevde jeg og få en litt sur smak på brygget samtidig som det ble litt grumsete. Etter at jeg begynte med silingen av melet ble ølet mye klarere og den småsure smaken borte.
Har opplevd at utbytte har blitt litt mindre , men har strukket mesketiden fra 60 til 75 min.

Hei!

På fredag kveld brygget vi all grain nr 2 og tok i bruk alle tips og råd vi fikk her. Vi brygget en tradisjonell norsk juleøl med 46% munchner malt, 40% pilsener malt og resten diverse spesialmalt.

- Vi mesket 18L på 66c i 70 min
- 2 skyllinger på 12 og 7 liter på 68c i 20 og 15 min

Vi endte opp med 29L vørter før koking med en SG på 1.048 som i følge utbytte formelen i bryggeboka utgjør 73%. Dette er jo et mye bedre resultat en forrige gang da vi hadde rundt 50%! Vi er ganske overbeviste om at det var en ekstra skylling med mye røring (i begge skyllingene) og litt høyere skylletemp som gjorde utslaget. Vi tappet mesken og skyllevannet meget sakte, noe vi tror var gunstig for maltsengen.

Vi brukte samme ferdig knust malt fra Humle.se som sist og hadde mindre problemer med uklar mesk denne gangen. Noe som tyder på at det ikke var noe galt med den ferdig knuste malten. Tror heller at den var noe galt med maltsengen eller at uttapping gikk for fort.

Takket være alle gode tips og råd vi fikk her på forumet ble resultatet meget vellykket og vi er veldig lettet over å være på rett spor. Nå står godsakene på 10c og koser seg. :skitbra: Neste brygg går vi for 78%!

Takk for hjelpen!

Erikkokken skrev:
Hei!

På fredag kveld brygget vi all grain nr 2 og tok i bruk alle tips og råd vi fikk her. Vi brygget en tradisjonell norsk juleøl med 46% munchner malt, 40% pilsener malt og resten diverse spesialmalt.

- Vi mesket 18L på 66c i 70 min
- 2 skyllinger på 12 og 7 liter på 68c i 20 og 15 min

Vi endte opp med 29L vørter før koking med en SG på 1.048 som i følge utbytte formelen i bryggeboka utgjør 73%. Dette er jo et mye bedre resultat en forrige gang da vi hadde rundt 50%! Vi er ganske overbeviste om at det var en ekstra skylling med mye røring (i begge skyllingene) og litt høyere skylletemp som gjorde utslaget. Vi tappet mesken og skyllevannet meget sakte, noe vi tror var gunstig for maltsengen.

Vi brukte samme ferdig knust malt fra Humle.se som sist og hadde mindre problemer med uklar mesk denne gangen. Noe som tyder på at det ikke var noe galt med den ferdig knuste malten. Tror heller at den var noe galt med maltsengen eller at uttapping gikk for fort.

Takket være alle gode tips og råd vi fikk her på forumet ble resultatet meget vellykket og vi er veldig lettet over å være på rett spor. Nå står godsakene på 10c og koser seg. :skitbra: Neste brygg går vi for 78%!

Takk for hjelpen!

Flott,
er utbyttet over 70%, er det ikke noe mer å stresse med. Håper ølet dukker opp i juleølkonkurransen! :)

Lars skrev:
Flott,
er utbyttet over 70%, er det ikke noe mer å stresse med. Håper ølet dukker opp i juleølkonkurransen! :)

Det gjør det! Det gjør forhåpentlighvis bryggerene også. En god fyll i Tautra er det ikke hver dag man får muligheten til (ikke for oss fra Oslo i allefall) :biersmile:

Blir garantert en legendarisk begivenhet, gleder oss!  :skitbra:

Tilbake
Topp