Deepwater Horizon - våre erfaringer med ekstremølbrygging

Ramsvatn skrev:
Jeg var heldig å få en smaskprøve, og den var utrolig god.

Jeg har lyst til å brygge tilsvarende.  Det jeg lurte på er om dere ville gjort noe anderledes om dere skulle brygge denne igjen?

Jeg tror faktisk ikke jeg ville endret så mye. Om jeg hadde fått til bedre utbytte og høyere OG fra malten, ville jeg takket ja & hurra til det, men det kan man vel ikke egentlig forvente.

Jeg ville droppet portvinsgjæren, den bidro ikke med noe som helst.

Og så ville jeg nok kanskje karbonert den en anelse mer enn vi gjorde - det var første gang vi karbonerte kunstig på flaske via flaskefyller.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, og lykke til med egne varianter. :)
 
Odland skrev:
Hiver meg på en ros av brygget her jeg også. Et solid øl som så absolutt minnet om sine navnefrender. Når oksygenen en gang er på plass skal det prøves å brygge noe lignende.

Du får si ifra hvis du trenger injeksjon med rein oksygen, så stiller jeg med en dose!
 
Jeg brygga denne i dag...  Det gikk gjempefint.  Brukte 44 kilo med malt, og endte opp med Ca 70 liter med OG 1.135.  Den var høyere så jeg valgte å vanne den ut litt (4 timer med koking).  Legger ved bilde.
Jeg mesket inn med 2,5 liter vann pr kilo malt og jeg skylte med ca 40 liter. 
 

Vedlegg

  • 20120221_155553.jpg
    2 MB · Sett: 1.341
Morsomt å putte så mye forskjellig malt oppi. Hvordan kommer dere frem til hvordan det vil smake, eller er det ren gjetning?
 
EBC er 162 ifølge beercalc. Ganske svart!

Bra gjort å få 1.135 i OG, Ramsvatn! Hvor mye var den før koking, tror du?

Når det gjelder maltsammensetning, er det litt inspirasjon fra Nøgne Ø´s Imperial stout, men mest egne tanker og gjetninger og mange runder med innspill fra flere folk. :) Ikke det at det betyr at den er ferdigtunet, akkurat...

- M
 
Jeg tappet nå over på fat..  Jeg har ikke fått god utgjæring...  Den gjæra bare ned til 1.050  OG var 1.135.  Er det noe annet jeg kan gjøre med denne en å helle den ut?
Brukte rikelige mengder med 007 for gjæring.
 
Ramsvatn skrev:
Jeg tappet nå over på fat..  Jeg har ikke fått god utgjæring...  Den gjæra bare ned til 1.050  OG var 1.135.  Er det noe annet jeg kan gjøre med denne en å helle den ut?
Brukte rikelige mengder med 007 for gjæring.

Er ikke det relativt bra med 007 da? Nedgangen fra 1.135 til 1.050 representerer rundt 11 prosent alkohol, og jeg trodde ikke at vanlig ølgjær gikk spesielt mye lengre. Selv om Martin her greide å presse sin stakkars 007 enda lengre.. Har selv brygget noe lignende og brukte da 099 (Super high gravity ale) og endte på 1.025. Så ja, peise på med litt annen gjær?
 
Odland skrev:
Flott at du skriver disse erfaringene. Skal brygge min Odd Ale i sommer med en OG som ikke ligner grisen så det er kjekt å se hvordan dere gjør det.

Denne karen rir som viden kjent (red.anm. kanskje ikke viden kjent, men likefremt fakta) ikke samme dag som han saler. Sommer 2011 har blitt til juletider 2013 og Odd Ale har blitt til Tassen (Sånn Mørk Sterk Hundvåg-pils). Det hele skal dokumenteres så nøye som mulig. Gleder meg. Har vært lærerikt å lese her, samt smake ølet. Satser på vi kan dele noen flasker.
 
Versjon 2 av dette ølet ble brygget 11.06.2013 (kommer til et ølrelatert arrangement nær deg!). I forhold til originalen endret vi til 3,5 kg demerara og kun 500g muscovado tilsatt underveis i gjæringa for å få den noe tørrere. Sukkeret ble kokt opp med 0,5-1 liter av den gjærende vørteren, som ble tatt ut av gjæringskaret for å unngå å tilsette vann, deretter ble det helt tilbake i gjæringskaret. OG ble 1.140, FG ble 1.024 - altså en del lavere enn forrige gang. Alkoholstyrken ble 15,22%, omtrent det samme som første runde. Denne batchen ble gjæret kun med WLP007, i motsetning til de tre gjærstammene på den første. Smaker veldig bra så langt.
 
Blir å lage noe i samme gate som denne i morgen. Oppskrift under:

Recipe: Tassen (Mørk Sterk Hundvåg-pils)
Brewer: Kim Odland
Asst Brewer:
Style: Imperial Stout
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,82 l
Post Boil Volume: 27,56 l
Batch Size (fermenter): 22,50 l 
Bottling Volume: 20,50 l
Estimated OG: 1,146 SG
Estimated Color: 113,6 EBC
Estimated IBU: 97,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 85,1 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
8,50 kg              Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC)          Grain        1        59,6 %       
1,75 kg              Munich Malt (25,0 EBC)                  Grain        2        12,3 %       
0,50 kg              Oats, Flaked (2,0 EBC)                  Grain        3        3,5 %       
0,37 kg              Pale Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (60 Grain        4        2,6 %       
0,37 kg              Special B (Castle Malting) (300,0 EBC)  Grain        5        2,6 %       
0,25 kg              Caramalt - 30EBC (30,0 EBC)              Grain        6        1,8 %       
0,25 kg              Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1200,0  Grain        7        1,8 %       
0,25 kg              Crystal Malt - 60L (Thomas Fawcett) (120 Grain        8        1,8 %       
0,12 kg              Amber Malt (43,3 EBC)                    Grain        9        0,9 %       
0,12 kg              Black Malt (Thomas Fawcett) (1300,2 EBC) Grain        10      0,9 %       
0,12 kg              Brown Malt (128,1 EBC)                  Grain        11      0,9 %       
0,12 kg              Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1500,0  Grain        12      0,9 %       
1,50 kg              Brown Sugar, Dark (98,5 EBC)            Sugar        13      10,5 %       
125,00 g              Chinook [11,60 %] - Boil 60,0 min        Hop          14      72,7 IBUs   
50,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 15,0 min        Hop          15      8,7 IBUs     
50,00 g              Chinook [11,60 %] - Boil 15,0 min        Hop          16      14,4 IBUs   
25,00 g              Cascade [7,00 %] - Boil 2,0 min          Hop          17      0,7 IBUs     
25,00 g              Chinook [11,60 %] - Boil 2,0 min        Hop          18      1,2 IBUs     
1,0 pkg              California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast        19      -           


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Light Body
Total Grain Weight: 14,25 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Saccharification  Add 26,00 l of water at 71,8 C          64,0 C        75 min       
Mash Out          Add 0,00 l of water and heat to 77,0 C  77,0 C        10 min       

Sparge: Fly sparge with 19,08 l water at 75,6 C
Notes:
------
500g of Demerara sugar in boil. Rest in fermet.
 
Hei

Jeg har satt en sats lignende denne (17 liter på gjæringskaret). når det gjelder gjærvalget så brukte jeg WLP007 som ble kjørt opp to gagner i forkant. Vi endte på en OG på 1132 med 150g melasses. Jeg tilførte oksygen ved pitching, samt etter 12 og 20 timer. Etter ca 3 døgn så er jeg nede i 1054. Videre tenkte jeg å tilsette 1,2 kg sukker (1000 g Demerara sukker og 200g Farin) dette skal deles opp i fire og tilsettes dag 4,5,6 og 7. Jeg hadde plan om å tilsette WLP099 på dag 6, som kan ta denne helligdommen videre opp på alkoholskalen. Denne er også kjørt opp i to omganger i starter

Det jeg lurer på er om det er noe vits/lurt/ikke lurt å tilføre mer O2?

//Tor
 
Etter gjæringen er i gang bør du ikke tulsette mer oksygen pga. oksidasjonsfaren det medfører.
 
Ble veldig inspirert av denne tråden!  :skitbra:


Et spm - når man gjærer med flere gjærtyper, hvordan gjøres dette i praksis? Tilsetter man nytt gjær i samme gjærdunk, eller tapper man om i en ny dunk?
 
Jeg ville anbefalt å stikke om og la mesteparten av den gamle gjæren ligge igjen for å unngå autolyse, men vil tro dte går fint å bare pitche i samme kar også.
 
Tilbake
Topp